MojElektromobil

Ponuka elektrifikovaných modelov KIA pozostáva z plne elektrických, plug-in hybridných a hybridných vozidiel. Dobrým príkladom elektrifikovaného modelu je KIA Niro, ktorý si môžete kúpiť vo všetkých troch spomenutých verziách. V tomto článku sa bližšie pozrieme na čisto elektrický a plug-in hybridný pohon. Ktorý je pre vás ten ideálny?

KIA Niro PHEV – spotreba 1,4 l / 100 km

Model KIA Niro plug-in hybrid je dostupný štandardne v troch stupňoch výbavy, ale iba s jedným typom motoru. Ide o benzínový motor 1.6 GDi s maximálnym výkonom 77 kW a krútiacim momentom 147 Nm. Cez šesťstupňovú automatickú prevodovku je spájaný s menším elektromotorom s výkonom 44 kW a krútiacim momentom 170 Nm. Kombinovaný výkon oboch pohonov je slušných 104 kW s krútiacim momentom 265 Nm. Po tejto stránke ide o veľmi slušné auto, ktoré stále ponúka dostatok konských síl a zároveň aj efektívny pohon s nízkou spotrebou paliva.

kia niro phevJazda sa stáva výrazne efektívnejšia samozrejme vtedy, ak je batéria vozidla nabitá. Jej celková kapacita je 8,9 kWh. To nie je veľa, no aj napriek tomu je kombinovaný WLTP dojazd štandardných 49 kilometrov. Pri čisto mestskej jazde ide ešte vyššie, a to na 65 kilometrov. Ide o veľmi solídne hodnoty, ktoré výrazným spôsobom dokážu znížiť vaše náklady na pohonné hmoty a zároveň znížiť znečistenie ovzdušia na lokálnej úrovni v rámci miest.

kia niro phev

Batériu je možné dobíjať jednofázovou palubnou nabíjačkou s výkonom 3,3 kW. Ide o základ, a preto je potrebné počítať s nabíjacím časom prekračujúcim 2 hodiny. KIA Niro PHEV je aj vďaka tomu vhodná najmä pre tých, ktorí majú možnosť nabíjať svoje auto cez noc a ich denný nájazd neprekračuje 50, respektíve 100 kilometrov v v prípade, že si vozidlo môžete dobiť aj po príchode do práce či iného denne navštevovaného miesta. Čisto z praktického hľadiska je priestor v interiéri bez zmien, no batérie ukrojili z objemu kufra. Ten má teda 324 litrov a 1322 litrov po sklopení zadných sedačiek.

Ak sa váš denný nájazd bude držať v týchto hodnotách, dlhodobá priemerná spotreba paliva by mohla dosiahnuť iba 1,4 l / 100 kilometrov. Pri častejšom využívaní diaľnic či jazde na dlhších trasách ako je elektrický dojazd už musíte počítať s vyššou, ale stále veľmi dobrou spotrebou do 4 l / 100 kilometrov.

Cena KIA Niro PHEV začína na sume 31 790 €

KIA e-Niro – dojazd 455 kilometrov

Verziu v plne elektrickej motorizácii je opäť možné zakúpiť v troch rôznych stupňoch výbavy. Na rozdiel od plug-in hybridnej verzie si tu ale môžete vybrať z dvoch výkonnostných modelov. Siahnuť môžete po lacnejšom variante s výkonom 100 alebo 150 kW. Krútiaci moment je v oboch prípadoch rovnaký – 395 Nm, no so stúpajúcim výkonom narastá aj kapacita batérie. Pre menej výkonnú verziu je dostupná batéria s kapacitou 39,2 kWh a pre verziu s vyšším výkonom ide o 64 kWh batériu. Oba údaje hovoria o využiteľnej kapacite batérie.

kia e-niro

Nižšia kapacita dokáže zabezpečiť WLTP dojazd 289 kilometrov, pri väčšej batérii je možné počítať s dojazdom až 455 kilometrov. Nakoľko sa obe verzia líšia aj výkonom, pochopiteľne sa to prejaví aj na maximálnej rýchlosti (155 | 167 km/h) či zrýchlení z 0 na 100 km/h (9,8 s | 7,8 s). To sú samozrejme vylepšenia, ktoré potešia a v premávke ich oceníte najmä pri predbiehaní či v krízových situáciách. Čo ale dokáže potešiť možno ešte viac je rýchlejšia palubná nabíjačka. Verziu s menšou batériou je možné nabiť striedavým prúdom s výkonom 7,4 kW. Vyššia verzia už podporuje výkon až do 10,5 kW.

kia e-niro

Rozdiel v nabíjaní je aj pri rýchlonabíjacích staniciach. Nabíjanie verzie s 39,2 kWh batériou je možné maximálnym výkonom do 50 kW, zatiaľ čo verziu so 64 kWh batériou je možné dobiť výkonom až 74 kW. Čas nabíjania je ale pre obe verzie totožný – z 0 na 80 % sa dostanete za 54 minút. Nakoľko sú batérie v KIA e-Niro umiestnené v podvozku, objem kufra je paradoxne väčší ako v plug-in hybridnej verzii. K dispozícii teda máte 451 litrov v základe a po sklopení zadných sedačiek až 1 405 litrov.

Cena KIA e-Niro začína na sume 35 290 €

Ktorá voľba je správna?

Odpoveď je komplikovanejšia ako sa môže zdať. V skratke ale môžeme povedať, že ak sa nebojíte plne elektrického modelu a môžete si priplatiť za najvyššiu verziu KIA e-Niro s tepelným čerpadlom, táto cesta môže byť pre vás správna. Ak plne elektrickej verzii nedôverujete, jazdíte najmä krátke trasy, no pomerne často absolvujete aj diaľničné úseky nad 300 kilometrov, plug-in hybridná verzia vám môže byť bližšia. Na druhú stranu, ak ste ochotní jazdiť úspornejšie, prípadne vám nerobí problém spraviť si jednu krátku zástavku na nabíjacej stanici, elektrická KIA e-Niro môže byť pre vás taktiež ideálne auto.

V spolupráci s KIA Motors Sales Slovensko, s.r.o.

19. októbra 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+