MojElektromobil

Vláda v americkej Kalifornii jednohlasne rozhodla o novom nariadení. To je zamerané najmä na stredne ťažké a ťažké vozidlá vo vozových parkoch firiem. S cieľom dosiahnuť predaj len bez-emisných vozidiel od roku 2036 sa mení aj celková politika štátu voči nákladným vozidlám, informuje Electrek.

Nové pravidlá len dopĺňajú predchádzajúce znenie nariadení CARB (Advanced Clean Trucks), ktoré prijali v roku 2020. Prvé znenie hovorilo o tom, aby výrobcovia dodávali dostatok elektrických vozidiel (ACT). ACF zase hovorí o požiadavkách na vozový park, v ktorom sa musí nachádzať určité percento emisne neutrálnych vozidiel.

Deje sa tak najmä preto, lebo v Kalifornii stále bojujú so znečisteným ovzduším, ktoré ohrozuje životy tamojších obyvateľov a celkovo aj kvalitu života. Rovnako však berú vo vedení štátu ohľad na to, že trh s elektrickými vozidlami za posledné roky výrazne pokročil. Otvára sa tak pre firmy množstvo možností. Aj nákladné vozidlá s elektrickým pohonom už dosahujú dostačujúce výsledky na to, aby ich spoločnosti prijali do svojej flotily. V grafe pod textom vidíme, koľko jednotlivé druhy nákladných vozidiel precestujú väčšinu svojho času.

graf ev
V grafe vidíme, koľko jednotlivé druhy nákladných vozidiel väčšinou prejdú na jedenkrát | Zdroj: Electrek

Medzi požiadavkami pravidiel ACF sa nachádza napríklad aj ukončenie predaja naftových nákladných vozidiel do roku 2036. V predchádzajúcej verzii sa hovorilo o roku 2040, no aj ten sa predtým zdal veľmi nereálny. Doba však postúpila a čo bolo včera nereálne je dnes už veľmi pravdepodobné. Nákladné vozidlá tak dostanú o jeden rok viac času, ako spomínané automobily (2035).

Budú však tolerovať aj mierne odchýlky

Pravidlo však ráta z určitými odchýlkami, ktoré môžu nastať najmä pri niektorých subjektoch. Vysokoprioritné subjekty ako napríklad štátna správa či miestna samospráva sa musia podriadiť pravidlám skôr ako menšie spoločnosti a súkromníci. Tí teda dostanú na splnenie podmienok o niečo viac času. Čo sa týka dnešnej naftovej flotily, program sa ňou nejak podrobnejšie nezaoberá. To aká bude jej budúcnosť zistíme až v ďalšej časti nariadení.

Okrem stanoveného roku 2036 poznáme ešte aj tieto dátumy:

  • do roku 2035 ukončia svoju pôsobnosť nákladné vozidlá, ktoré patria pod štátnu správu
  • do roku 2040 by mali skončiť nákladné vozidlá a miestne autobusy, ktoré produkujú emisie
  • v roku 2035 okrem toho očakáva Kalifornia, že po jej cestách bude premávať až 70% bez-emisných vozidiel.
  • do roku 2045 chcú v Kalifornii na svojich cestách až 100 % vozidiel bez emisií.

Náš tip
Prehľad najzaujímavejších tém týždňa v oblasti elektromobility (17/2023)
2. mája 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+