MojElektromobil

S elektromobilmi ako osobnými autami sme už celkom dobre zoznámení. Možno, že množstvo ľudí ešte nemá úplne skúsenosť z prvej ruky, avšak elektrické autá už určite vnímajú ako vec, ktorá tu s nami je. Postupne sa ale posúvame už o stupienok ďalej. Baterky prenikajú do sveta nákladnej dopravy. Tam, kde sa rieši spotreba, užitočná nosnosť či objem nákladného priestoru.

Aby bolo jasné hneď na úvod, nákladná doprava to nie sú len kamióny, ktoré jazdia cez pol republiky. Máme tu aj veci ako preprava depo-depo či rozvoz tovaru po meste alebo regióne. Takže tu nemáme fundamentálnu prekážku, kedy by vodič pol výkonu nabíjal a nič nepreviezol. Presne v tomto svete som sa ocitol pri prezentácii relatívnej novinky s trojcípou hviezdou na kapote.

Mercedes-Benz eActros je elektrické nákladné auto, ktoré by malo zapadnúť niekde do regionálnej alebo priamo mestskej prepravy tovaru. Je to veľký nákladiak s dĺžkou až 9,6 metra, ktorý je dostupný vo viacerých konfiguráciách – 4×2, 6×2, 6×2 s prívesom, s chladiacim agregátom alebo bez, s hmotnosťou od 19 po 40 ton a užitočnou nosnosťou od 10,6 po 17,7 ton. Poháňa ho elektromotor s trvalým výkonom 330 kW, maximálna rýchlosť je 89 km/h a sú tu po dva prevodové stupne pre jazdu dopredu aj pre spiatočku.

Takže klasika. Veľký nákladiak. Kľúčové je to, že ide o plne elektrické vozidlo. To znamená, že by sme sa mali pozrieť na batérie, dojazd a nabíjanie. V tomto smere je Mercedes-Benz eActros dostupný v dvoch verziách s pomerne jasným označením – eActros 300 a eActros 400. Prvá má 3 batériové bloky po 112 kWh a dojazd do 300 km. Druhá má 4 batériové bloky po 112 kWh a dojazd do 400 km. Maximálny nabíjací výkon je rovnaký – 160 kW. Doba nabíjania z 20 na 80 % kapacity je 1h 15 minút a 1h 40 minút.

Toto sú obligátne technické parametre. Spolu so všetkými podrobnosťami o rozličných konfiguráciách ich nájdete na produktovej stránke, kde sú rozpísané aj špecializované služby, ktoré sú skutočne užitočné pre tento typ áut. Asistenčné a popredajné služby, záruky, servisy, sledovanie nákladov a podobne. Prepracované od A po Z. Prepravné spoločnosti určite majú predstavu o tom, čo potrebujú, no a Mercedes-Benz Trucks im to všetko na mieru predostrie pri konzultáciách.

Mnoho vecí je individuálnych a aj prezentácia Mercedes-Benz eActros bola určená pre vopred vytipované firmy, ktoré majú také fungovanie, že by im plne elektrický nákladiak mohol prirodzene pasovať. Majú na to aj parádny softvér, ktorý analyzuje konkrétnu trasu a namodeluje ako by vyzeralo fungovanie modelu eActros. Prihliada sa pri tom na parametre dôležité pre nákladnú dopravu, nie je to len z bodu A do bodu B a spotreba X. Naloženie vozidla, na akú teplotu chladí agregát, nakládky a vykládky tovaru, a tak ďalej. Od toho sa dá celkom dobre odraziť a následne všetko “šperkovať”.

Mercedes-Benz eActros | Foto: Miroslav Mudroň

Mercedes-Benz eActros v praxi

Mňa ako zvedavca bez hlbšieho pohľadu do fungovania nákladnej dopravy zaujímali nejaké konkrétne čísla z jázd eActros. Z praxe, nie tie tabuľkové. A musím povedať, že som sa toho dočkal. Prezentované boli výsledky z testovania v rukách vodiča z nemenovaného slovenského potravinového veľkoobchodu. Do prevádzky dostali Mercedes-Benz eActros 400, teda WLTP dojazd do 400 km.

V praxi? Celkový nájazd 1840 km, priemerná denná trasa 167 km, priemerná hmotnosť tovaru 6,7 tony, vonkajšia teplota 7 stupňov Celzia, priemerný počet vykládok a nakládok tovaru 5, maximálne 16. Počas prepravy tovaru sa chladilo agregátom, ktorý si energiu berie priamo z batérie vozidla, takže sa to podpisuje aj na spotrebe.

Najdlhšia absolvovaná trasa 237 kilometrov, po ktorej mala batéria zostatok 30 % – ak to prepočítam, tak celkový dojazd +- 338 km, v tom konkrétnom prípade. Priemerné spotreby počas všetkých týchto denných jázd mali dosahovať 130 kWh na 100 km. Najnižšia dosiahnutá spotreba počas testovania bola 105 kWh na 100 km. Záver? Plne vyhovuje!

Mercedes-Benz eActros | Foto: Miroslav Mudroň

Ekonomická samovražda?

Jedna zo základných otázok zostáva nezodpovedaná. Koľko takéto plne elektrické vozidlo vlastne stojí? Mercedes-Benz Trucks si túto informáciu necháva pre seba. Pre seba a pre svojich serióznych klientov. Verejne ju neprezentuje, no hovorí, že plne chápe v akom štádiu sa aktuálne nachádza – na začiatku. Obstarávacia cena jednoducho prevyšuje očakávania trhu.

Treba povedať, že tento stav sa netýka elektrických nákladných vozidiel len jednej konkrétnej značky. Obstarávacie ceny segmentu sú niečím, čo sa momentálne takpovediac zamlčuje. Je jedno či sa pozrieme na produkty Mercedes, Volvo alebo Scania. Výnimkou z tohto pomyselného pravidla by na prvý pohľad mohol byť elektromobilový líder, Tesla, so svojim ťahačom Tesla Semi. Ani tu to ale nie je tak celkom pravda.

Tesla síce pri svojom plne elektrickom ťahači verejne prezentovala ceny začínajúce na 150 000, respektíve 180 000 dolároch, no dnešný stav naznačuje, že išlo o “očakávané/marketingové” cenovky. Ťahač Tesla Semi sa dočkal oficiálne premiéry vo forme sériovo vyrábaného prevedenia. Za sebou má aj veľkú prezentáciu a prvé kusy dnes využívajú firmy ako PepsiCo. O konečnej obstarávacej cene však nepadlo ani slovko. Zmienku o peniazoch nenájdete ani na oficiálnej stránke a k tejto informácii sa nedopátrali ani veľké média, na čo napríklad upozornil aj Forbes.

Segment plne elektrických nákladných vozidiel sa nachádza na svojom začiatku a asi potrvá ešte nejaký ten čas, kým sa dostane do stavu, kedy bude o obstarávacích cenách hovoriť úplne na rovinu. Nateraz to musíme brať tak, že cena je výrazne vyššia než v prípade alternatívy so spaľovacím motorom. Od základov sa tu buduje úplne nový ekosystém. Na mieste je preto otázka, či môže mať niektorá firma vôbec záujem o kúpu elektrického nákladné vozidla. Môže, a má.

Mercedes-Benz eActros | Foto: Miroslav Mudroň

Nestojí za tým žiadna naivná predstava či pokus o prechytračenie “ekonomickej samovraždy”. Nemáme tu žiadne dotácie alebo povinné kvóty. Prepravné firmy, ktoré si môžu podobnú investíciu dovoliť, majú všetko dobre spočítané. Nepozerajú sa na to cez peniaze, pretože dobre vedia, že tadiaľ dnes cesta nevedie. Dôvody, prečo uvažujú nad zaradením elektrických nákladných áut do svojich vozových parkov sú pragmatické a sú asi dva. Teda, môže ich byť viac, ale tieto dva mi boli od seriózneho záujemcu predostreté ako odpoveď na moju otázku. Malá vzorka, ale pohľad do zákulisia o to zaujímavejší…

Po prvé, je to príprava na budúcnosť, ktorá aktuálne v doprave smeruje k elektrickej jazde, a po druhé je to získanie konkurenčnej výhody. Prvý dôvod je asi celkom jasný. Firma počíta s tým, že svoj vozový park bude musieť za nejakú dobu elektrifikovať, a preto si to všetko chce “ošahať” už dnes.

Ten druhý, priznávam, môže pôsobiť zvláštne. Skúsim to zjednodušiť. Existujú firmy, ktoré sa veľmi radi chvália tým, ako veľmi sú “EKO”. To znamená, že aj pri výbere prepravcu, ktorý bude prevážať ich tovar, radšej zvolia spoločnosť, ktorou sa budú môcť pochváliť – “Sme EKO! Aj prepravu našich výrobkov riešime cez kamión na elektrinu a bez emisií!”. Sú tu ešte aj ďalšie veci. Výrazne lepšia ergonómia jazdy pre šoféra, či už ide o vibrácie alebo celkový hluk. Nočný rozvoz, kedy opäť môže byť dôležitým faktorom hlučnosť vozidla. Alebo príprava na jazdy do nízkoemisných zón.

Nákup elektrického ťahača preto nemusí tak celkom dávať zmysel pri porovnaní s dieselovým protipólom. Veď okrem samotného auta tu sú ešte náklady na vyriešenie otázky nabíjania. Nákladné autá, a teraz nemyslím len elektrické, sú úplne iným svetom. Nefunguje to tu prvoplánovo – kúpim a jazdím. Tu je to kopa analýz, optimalizovania, prepočítavania, monitorovania, spravovania… V tomto prípade preto rolu nehrá priame porovnanie cena vs. cena. Elektrická mobilita v tomto segmente jednoducho nie je pre každého a tí, ktorí sa do nej púšťajú, dobre vedia prečo to robia.

Mercedes-Benz eActros | Foto: Miroslav Mudroň
4. apríla 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+