MojElektromobil

Hyundai minulý mesiac, v termíne zrušeného ženevského autosalónu, odhalil svoj najnovší koncept moderného elektrického auta – Prophecy. Kórejská automobilka v tomto koncepte, respektíve štúdii, prezentuje svoju víziu pre elektromobilitu blízkej budúcnosti. Proste tu ukazuje množstvo rozličných prvkov a prístupov, ktoré by už čoskoro chcela aplikovať pre svoje sériovo vyrábané modely.

Prophecy čiastočne nasleduje dizajnový smer „zmyselnej športovosti“ minuloročného konceptu Hyundai 45, akurát ho celý posúva kus ďalej. Mimo pôvodne vytýčené hranice Hyundaiu.

Temný koncept Prophecy je kvôli svojmu vzhľadu označovaný aj ako dieťa model Porsche 911 a Tesla Model 3, a s týmto tvrdením sa príliš hádať nedá. Hlavne teraz, keď sa do obehu dostali nové zábery, ktorými Hyundai pripomína svoje „proroctvo“. Inšpirácia má pochádzať z áut ročníkov 1920 a 1930.

Okrem pútavého vzhľadu je tu však omnoho zaujímavejší interiér. Lepšie povedané priestor v okolí šoférskeho sedadla. Ak by sme tu totiž hľadali klasický volant, prípadne jeho vylepšenú verziu, boli by sme sklamaní. Nič také sa v prípade Prophecy nekoná, čím vlastne Hyundai hovorí, že prvok pre ovládanie áut tak ako ho odjakživa poznáme, nemá v budúcnosti svoje miesto.

Namiesto neho má šofér k dispozícii dvojicu joystickov s množstvom tlačidiel. Stačiť majú na všetko. Ovládanie jazdy, ako aj používanie až 90% všetkých možností a funkcií, ktoré auto ponúka. Takže všetko je v rukách vodiča. Doslova.

Nejde o ojedinelý názor či myšlienku. Nie je to tak dávno, čo Mercedes-Benz odhalil svoj koncept Vision AVTR, kde úlohu volantu prebral taktiež neštandardný prvok – akýsi oválový ovládač. Budúcnosť dopravy vraj bude aj tak autonómna, takže autá budeme ovládať len minimálne.

To síce môže platiť v prípade odvážnych konceptov, no ešte tam rozhodne nie sme. A pekných pár rokov ani nebudeme. Síce sa postupne, krôčkami batoľaťa približujeme k plne autonómnej jazde, no jej reálne dosiahnutie je ďalej, než by sa to mohlo zdať pri pohľade na rôzne koncepty z autosálónov.

Nie nadarmo sú tieto veci označované ako vízia, koncept či štúdia. Povedzme si úprimne, cesta z konceptu na výrobnú linku je poriadne ďaleká a strastiplná.

V rámci čerstvých informácií o Prophecy sme sa dozvedeli napríklad to, že Hyundai veľký dôraz kladie na celkovú ergonómiu. Polohu sedadiel preto bude možné prenechať inteligentnému systému, ktorý vraj zvolí optimálne nastavenie pre telesnú charakteristiku každej osoby.

Spomína sa aj „Relax Mode“, teda akýsi režim pre odpočinok. V skratke ide o to, že keď autom nejazdíme, tak infotainment systém môžeme využiť na sledovanie multimediálneho obsahu. Aby bol zážitok čo najlepší, automatizovaný systém tomu prispôsobí polohu sedadiel a obrazoviek.

V komfortne sklopenej polohe sa všetci pasažieri pozerajú na horizontálny displej, ktorý sa tiahne od jedného stĺpika čelného skla k druhému a taktiež aj na palubnú dosku v tvare krídla. V tomto režime všetky ovládače tvoria priestranný interiér a vzniká pozícia sedenia, v ktorej si posádka môže naplno užívať obsah premietaný na obrazovke.

Zaujímavé je aj tvrdenie o emisiách. Nielenže, ide o elektromobil s nulovými emisiami, Prophecy má dokonca pomáhať s čistením ovzdušia. Spomína sa unikátny filtračný systém so senzormi, ktorý sa má jednak starať o čistý vzduch vo vozidle, no súčasne ho má čistiť aj keď auto stojí a nikto v ňom nesedí. Vtedy je vzduch posielaný späť do ovzdušia.

Externé otvory na vstup vzduchu umiestnené na bokoch dverí umožňujú, aby vzduch prúdil cez technológiu Clean Air a do vozidla tak neustále dodával prúd čerstvého vzduchu. Okrem toho sa takto spracovaný vzduch vypúšťa naspäť do atmosféry ako čistý vzduch.

Prophecy bude využívať platformu „E-GMP“ (Electric Global Modular Platform) z dielne automobilky Hyundai. Žiadne technické parametre známe nie sú. Kedy, a v akej finálnej podobe by sa „Proroctvo“ mohlo dostať na cesty je zatiaľ záhadou.

8. apríla 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+