MojElektromobil

Nedávny patent udelený Fordu Úradom pre patenty a ochranné známky Spojených štátov amerických (USPTO) odhaľuje plány amerického automobilového giganta o budúcnosti, v ktorej by sa elektrické vozidlá mohli nabíjať bezdrôtovo. Tento koncept vyvoláva zaujímavé možnosti a otázky, informuje InsideEVs.

Patentová prihláška, o ktorej pôvodne informoval Green Car Reports, načrtáva scenár, v ktorom by cievky pripojené k zdroju energie mohli byť zabudované do povrchu vozovky. Tieto cievky by bezdrôtovo prenášali elektrinu do prijímačov namontovaných v elektromobiloch počas jazdy.

Patent s názvom “Zarovnanie a monitorovanie cestnej nabíjacej cievky”, podali 20. januára. Zverejnili ho však až 20. júla, pričom navrhuje vybavenie vozidiel radarovou technológiou prenikajúcou do zeme. Tento radar by detekoval vložené cievky a uľahčil ich automatické zarovnanie s prijímačmi vozidla, čím by sa optimalizovala účinnosť nabíjania.

„Tento vynález optimalizuje indukčnú väzbu medzi prijímacími cievkami namontovanými na vozidle a prevodovými cievkami zabudovanými do vozovky, aby sa maximalizovala rýchlosť nabíjania vozidla pri jazde na vozovke.

Pozemný radar (najlepšie ultraširokopásmový alebo UWB radar) deteguje a mapuje vstavané nabíjacie cievky, aby bolo možné vytýčiť dráhu vozidla s optimálnym nabíjacím potenciálom. Detekčný dosah radaru presahuje nabíjaciu cievku, ktorá sa momentálne nachádza pod vozidlom, potenciálne až za niekoľko ďalších cievok v smere jazdy vozidla.”

popis z podaného patentu

Tento inovatívny prístup by potenciálne mohol viesť k tomu, že elektrické vozidlá môžu dostať menšie batérie. To by viedlo k ľahším a efektívnejším vozidlám. Vyhliadka nabíjania počas jazdy zvyšuje efektivitu a pohodlie. Existujú však problémy, najmä potenciálne náklady na kladenie medených káblov na vozovky.

Nejde o prvý patent súvisiaci s elektromobilitou od Fordu

Ďalšou výzvou je obmedzená dodávka energie súčasných riešení dynamického bezdrôtového nabíjania, zvyčajne v rozsahu od 11 do 20 kilowattov. Napriek tomu sa dosahuje pokrok. V roku 2021 ElectReon, izraelský startup, dosiahol priemerný prenosový výkon 70 kW na trase dlhej 1,6 kilometra pri rýchlosti 60 km/h. Dráha sa nachádzala vo Švédsku, pričom svoju technológiu úspešne otestovali na 40-tonovom kamióne.

Ford má za sebou históriu patentovania nových technológií pre elektromobilitu. Nedávno požiadali o patent na prenosný nabíjací príves, ktorý by mohol poháňať elektromobil. V júni bol podaný ďalší patent na pomocnú batériu namontovanú na streche.

Náš tip
Cybertruck ide ako teplé rožky. Rezervácie pribúdajú neuveriteľným tempom
18. augusta 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+