MojElektromobil

Ak ste majiteľom elektromobilu alebo sa o túto tému aspoň zaujímate, určite ste sa stretli s názorom, že batéria znižuje svoju využiteľnú kapacitu rýchlejšie, ak často používate rýchle nabíjanie. Je to však naozaj pravda? Portál Electrek prvýkrát prináša presnejšie štatistiky, v ktorých skúmajú viac ako 12 500 vozidiel značky Tesla.

Aj keď verejne panoval názor, že rýchle nabíjanie viac poškodzuje batériu a dokonca to mala aj Tesla v svojej príručke, nie je tomu tak. V poslednej aktualizácii obrovského výskumu uskutočnenom na vozidlách značky Tesla sa zistilo, že priemerná degradácia po 321 000 kilometroch predstavuje 12 %. To je oveľa menšia hodnota, ako niektorí odborníci očakávali.

Výskum zahŕňal vozidlá Model 3 a Model Y, ktoré sledovali pomocou softvéru. V grafe nižšie môžeme vidieť, že dlhodobé nabíjanie na rýchlo-nabíjacích staniciach nemá takmer žiadny dopad na kapacitu batérie. Pri Modeli 3 sa nezaznamenala takmer žiadna odchýlka, zatiaľ čo pri Modeli Y len minimálna. Ako však fungovalo hodnotenie a kto do jednotlivých kategórií spadal?

“Porovnali sme autá, ktoré sa rýchlo nabíjajú aspoň 90 % času, s autami, ktoré sa rýchlo nabíjajú menej ako 10 % času. Inými slovami, ľudia, ktorí takmer výlučne rýchlo nabíjajú svoje auto, a ľudia, ktorí veľmi zriedka nabíjajú rýchlo. Výsledky neukazujú žiadny štatisticky významný rozdiel v degradácii dosahu medzi Teslami, ktoré sa rýchlo nabíjajú viac ako 90 % času a tými, ktoré sa rýchlo nabíjajú menej ako 10 % času.”

Do úvahy treba brať aj počasie

Zmenil sa aj návod na obsluhu Tesly. Po novom tam už nenájdeme informáciu, ktorá by hovorila o väčšej degradácii batérie pri častom využívaní rýchleho nabíjania. Spomína sa v ňom len mierna úprava výkonu nabíjania, ak často využívate práve Superchargery. Ide najmä o bezpečnostný krok z dôvodu zdravia, ale aj dojazdu vozidiel. Rovnako aj pri extrémne vysokých a extrémne nízkych teplotách sa nabíjanie spomaľuje, taktiež kvôli bezpečnosti.

Len nedávno sme vám priniesli článok o tom, ako je na tom Tesla nášho fanúšika Kristiána, ktorý na tej svojej najazdil už 400 000 kilometrov. Článok nájdete tu.

Náš tip
Prichádza výzva zameraná na podporu verejnej bez-emisnej dopravy. Zapojiť sa môžu tieto regióny
30. augusta 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+