MojElektromobil

Značka Continental tento rok oslávila svoje už 150. narodeniny. Výrobca pneumatík, ktorý dnes patrí medzi prominentné mená automobilového  priemyslu, vznikol presne 8. 10. 1871. 

150 rokov je poriadne dlhá doba. Za tento čas značka prešla viacerými zmenami, pribudli nové výrobné postupy, nové produkty a zmenil sa aj celý segment automobilového priemyslu. Dnes na cesty v čoraz väčšej miere pribúdajú elektrické vozidlá, pri ktorých z pohľadu pneumatík vznikla ďalšia veľká výzva.

Svet elektromobility ako nová výzva

Na rozdiel od vozidiel so spaľovacím motorom, pri batériových elektromobiloch sa o pohon stará tichý elektromotor. Problematika hluku produkovaného počas jazdy sa presúva na iné miesta – jedným z nich sú pneumatiky. 

Práve toto je jedna z oblastí, ktorej sa Continental venuje už dlhší čas. V jej portfóliu dnes preto nájdeme letné pneumatiky využívajúce technológiu ContiSilent. V skratke je to technológia pre lepšie absorbovanie vibrácií z vozovky pomocou vnútorného pohlcovača, polyuretánovej peny, ktorá je prilepená k vnútornému povrchu behúňa. 

Výsledkom má byť zníženie hluku až o 9 decibelov, a to bez ovplyvnenia akýchkoľvek jazdných vlastností. Pre majiteľov elektromobilov požadujúcich absolútne tichú jazdu sa to javí ako ideálne riešenie. Samozrejme, že to má aj svoje mínusy. 

Pneumatiky ContiSilent sú prezentované ako prémiové riešenie, takže sa treba pripraviť na trochu vyššiu cenu v porovnaní s bežnými modelmi. Ďalšou vecou je to, že toto riešenie je možné využívať len pre letné pneumatiky. Zimnú verziu preto momentálne nenájdeme. Napriek tomu sú takéto pneumatiky veľmi zaujímavé pre svet elektromobility.

Peugeot e-208 Tesla Model 3
Foto: Redakcia

Prvá výbava pre nové elektromobily

Continental celkovo už dlhší čas pôsobí aj vo svete elektrických vozidiel. Dnes je oficiálnym dodávateľom prvej výbavy pre elektrické vozidlá už šiestich z desiatich najväčších výrobcov ako sú Tesla, Mercedes-Benz, Volkswagen či BYD.

Populárny je napríklad model pneumatík EcoContact 6 so zmesou Green Chili 2.0, ktorá má zaručovať menší valivý odpor. Reálne je ale takmer celé portfólio pneumatík optimalizované pre všetky typy pohonov, takže aj pre elektromobily. Continental sa tento rok angažuje aj v úlohe výhradného dodávateľa pneumatík v revolučnom šampionáte elektrických špeciálov Extreme E. 

Ekologické pneumatiky GreenConcept

Ekologická otázka sa týka aj výroby pneumatík, a to v mnohých ohľadoch. Od výrobného procesu až po recykláciu ojazdených pneumatík. Continental v tomto smere nedávno vyrukoval so zaujímavým riešením, konceptom „zelenej pneumatiky“ Conti GreenConcept. Vyrobená je z viac ako 50% recyklovateľných a obnoviteľných materiálov, pričom je pripravená aj na opätovné zhodnotenie vo forme takzvaného protektorovania.

Okrem toho je v súvislosti s konceptom Conti GreenConcept zaujímavé aj to, že pneumatiky by vďaka svojim jazdným vlastnostiam mali predĺžiť dojazd elektromobilov. Continental uvádza, že reálny rozdiel na dojazde elektromobilov by v porovnaní s bežnými pneumatikami mal dosahovať 9%. Spomínaná „zelená pneumatika“ má byť o 40% ľahšia ako pneumatika rovnakých rozmerov z tradičných materiálov a valivý odpor má mať nižší o 25%.

Všetko to znie skvelo, no problémom je to, že zatiaľ ide o relatívne nový koncept. To znamená, že tak skoro si podobné pneumatiky nebude možné zakúpiť. Continental bude podľa všetkého svoj koncept naďalej rozvíjať. Cirkulárna ekonomika je totiž neoddeliteľnou súčasťou stratégie trvalej udržateľnosti celého koncernu.

O tom, že koncern dlhodobo tvrdo pracuje v oblasti ekológie svedčí aj fakt, že už dnes spotrebuje o 55 % menej vody a o 17 % menej energie ako priemer v priemysle na metrickú tonu vyrobených pneumatík. Cieľom do roku 2030 je dosiahnuť úsporu ďalších 20 %. Súčasným cieľom Continentalu je tiež prechod na uhlíkovú neutralitu do roku 2050.

Pneumatiky z recyklovaných PET fliaš či púpavy

Budúci rok spraví Continental ďalší dôležitý krok smerom k cirkulárnej ekonomike a umožní používanie opätovne spracovaného polyesteru získaného z recyklovaných PET fliaš vo výrobe pneumatík.

Aktívne sa venuje aj hľadaniu ekologických alternatív ku kaučuku, ktorý sa používa pri výrobe pneumatík pre všetky typy vozidiel a dopyt po ňom v automobilovom odvetví stále rastie. Na účel takejto výroby má byť využívaných až 70% z celosvetovej produkcie.

Po prvých úspechoch a oceneniach vo výskume v roku 2018 vzniklo experimentálne laboratórium „Taraxagum Lab Anklam“, kde prebieha výskum pestovania a spracovania ázijských púpav. Spracovaním ich koreňa sa získava guma, nazvaná Taraxagum, ktorá je plnohodnotnou kvalitatívnou náhradou exotického kaučukovníka. Continental chce púpavový kaučuk využívať aj pri výrobe pneumatík pre osobné automobily, zatiaľ ale ide o vec budúcnosti.

Náš tip
Elektromobily: Ekológia výroby a recyklácia | BLOG
13. októbra 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+