MojElektromobil

V závere minulého roka sa mi dostal na test veľmi atraktívny model z dielne nemeckej automobilky – BMW 330e. BMW radu 3 prišlo na trh v plug-in hybridnej verzii aj v novom facelifte a vyzerá naozaj parádne. Ešte v zimných mesiacoch som mohol testovať verziu s karosériou limuzíny, no tentokrát som sa dostal k verzii Touring s väčším priestorom v kufri.

Parametrami ide o jedno a to isté auto, teda tu som žiadne odlišnosti nehľadal a ani nečakal. Druhý kontakt s týmto plug-in hybridným BMW som využili na poriadny test elektrifikovaného pohonu z pohľadu efektivity a dojazdu v teplejších podmienkach. Počasie v testovací týždeň naozaj vyšlo. Oteplilo sa a na teplomeroch vyskakovali skutočné jarné teploty. Takéto počasie prospieva batériám a zároveň nebolo potrebné kúriť, čo prirodzene šetrilo energiu. BMW 330e xDrive Touring som v čisto elektrickom režime prevetral v meste, ale aj na kombinovaných trasách či dokonca na diaľnici. Vzhľadom na predchádzajúci test som nemal veľké očakávania, no výsledky ma príjemne prekvapili.

Elektrický dojazd v meste

Kapacitu batérie či možnosti nabíjania som už rozpísal v pôvodnom teste, ale pre istotu ich spomeniem ešte raz. V kufri sa skrýva batéria s hrubou kapacitou 12 kWh a nabíjanie je možné cez jednofázovú palubnú nabíjačku s výkonom 3,7 kW. Z testovania to vyzerá tak, že využiteľná kapacita batérie je niekde na úrovni 9 až 10 kWh. Jednoduchou matematikou zároveň zistíte, že nabitie vybitej batérie do plna trvá necelé 3 hodiny za predpokladu, že nabíjate plným výkonom. Pri nabíjaní cez pribalenú nabíjačku do zásuvky s výkonom 10A – 2,3 kW, sa nabíjací čas predlžuje na necelých päť hodín.

Batériu v BMW 330e som nabil doplna a vyrazil som na cestu po meste. Ide o cestu, kde sa strieda krátka konštantná jazda s maximálnou rýchlosťou 50 km/h so státím na semaforoch. V uliciach mesta som takto jazdil dokola a občas som trasu doplnil dlhšou rovinkou, kde je maximálna povolená rýchlosť 70 km/h. Takýmto pokojným štýlom jazdy v meste som zvyknutý spraviť asi 30 kilometrov, pričom ak vidím, že sa batéria už blíži k nule, prípadne spotreba ešte stále prudšie kolíše, jazdím, až kým sa batéria nevybije. Podobný scenár som si predstavoval aj pri BMW 330e, no zostal som zaskočený.

Po 30 kilometroch odjazdených v rámci mesta som sa test rozhodol ukončiť. Spotreba sa už viac-menej ustálila na hodnote okolo 17 kWh / 100 km. Keď som zastavil a spotrebu si zapísal, na displeji svietilo 16,9 kWh / 100 km. Na plug-in hybrid to je naozaj dobrá spotreba a potvrdzoval to aj zostatok energie v batérii. Auto síce predpokladalo elektrický dojazd na ďalších 23 kilometrov, ale ukazovateľ kapacity batérie stále nebol ani v polovici. Elektrický dojazd BMW 330e v meste je teda približne 60 kilometrov, s čím som rozhodne nepočítal. Teplo zjavne spravilo svoje.

Na elektriku po diaľnici

Prekvapený výsledkom som si na druhý deň trúfol na ďalší test elektrického dojazdu. Tentokrát to malo BMW náročnejšie, no vzhľadom na predchádzajúce kilometre a moje postrehy som to nevidel vôbec čierne. BMW totiž aj v elektrickom režime radí rýchlosti. Je to cítiť, nie veľmi, ale dá sa to všimnúť a prejavuje sa to aj na spotrebe. Neustálim brzdením na semaforoch a následným rozbiehaním nemusíte dosiahnuť tak dobrú spotrebu a dojazd ako keby ste jazdili konštantnou rýchlosťou na okresných cestách. Batériu som teda nabil na 100 percent a išiel som z Trnavy do Bratislavy po diaľnici.

Po príchode na diaľnicu som nastavil tempomat na 110 km/h a sledoval priemernú spotrebu spolu so zostávajúcim dojazdom. Dojazd prekvapivo neklesal tak rýchlo a do cieľa v Petržalke mi to stále teoreticky vychádzalo. Okamžitá spotreba, v závislosti od profilu cesty, sa pohybovala od 10 až po 30 kWh / 100 km, ale priemer sa stále znižoval. Niekde okolo Ivanky pri Dunaji mi zostávalo dostatok elektrického dojazdu, no už bolo jasné, že na koniec Petržalky to stačiť nebude. BMW 330e dokázalo prísť po diaľnici z Trnavy až na začiatok Petržalky v čisto elektrickom režime.

Z elektrického režimu sa auto preplo do hybridu presne po 53,7 kilometroch s priemernou spotrebou 19,3 kWh / 100 km. Z výsledku som bol opäť príjemne prekvapený. Veľkú rolu tu zase hralo počasie, keďže na displeji mi svietilo 21 stupňov.

Kombinované trasy a celková spotreba

S BMW 330e som samozrejme absolvoval niekoľko kombinovaných trás, pri ktorých sa spotreba vždy líšila najmä podľa toho, ako bola nabitá batéria. Nech som však batériu nabil aj naplno a na trase sa mi úplne vybila, priemerná spotreba paliva sa pomerne rýchlo šplhala hore. Dvojlitrový štvorvalec s výkonom 135 kW skrátka rád papá dinosaurov. Hneď prvý deň som si auto prevzal s vybitou batériou, no naplánované som mal viaceré cesty v rámci Bratislavy a aj následnú jazdu do Trnavy, čiže som nemal kedy auto zapojiť k nabíjačke.

Presne 103 kilometrov som spravil s vybitou batériou a spotreba benzínu sa zaokrúhlila na čísle 7 l / 100 km. V ďalší deň som opäť išiel z Bratislavy do Trnavy s vybitou batériou, ale spotreba bola tentokrát nižšia – 6,1 l / 100 km. Pravdepodobne preto, že som vynechal neefektívnu jazdu v meste a išiel som iba po diaľnici. Ako sa vozidlo správa pri čiastočne nabitej batérii, som si vyskúšal tiež. Batériu som nabil na 75 percent a naplánoval som si 28 kilometrov dlhý úsek zložený z okresných ciest a obcí. Pri takomto stave batérie auto predpokladalo dojazd 35 kilometrov a tentokrát bolo veľmi presné.

Po 28 kilometroch v elektrickom režime bol predpokladaný dojazd ešte 7 kilometrov. Spotreba sa na takomto úseku zastavila na čísle 18,5 kWh / 100 km. Cestu naspäť som už viac-menej absolvoval so spaľovacím motorom. Celkovo som v daný deň prešiel 67,3 kilometrov so spotrebou 3 l / 100 km. Za týždeň som s BMW 330e prešiel 692 kilometrov a z toho až 268 som spravil na elektriku. Spotreba sa zastavila na čísle 5,3 l / 100 km, čo vôbec nie je zlé. Ak by som auto mal možnosť nabiť vždy, keď stálo na parkovisku, spotreba by bola určite ešte nižšia. Navyše, otestovať som museli aj jazdu s vybitou batériou, čo mi priemer prirodzene zvyšovalo.

Nádherný interiér

Čo určite musím na testovanom BMW 330e xDrive Touring spomenúť, je interiér. Ten bol v prevedení s kožou Vernasca Cognac, ktorá skrátka vyzerala naozaj výborne. Povedal by som, že z hľadiska farebného zladenia je toto jeden z najkrajších interiérov z áut, ktoré som doteraz testoval. Svetlá hnedá v kontraste s čiernymi doplnkami a striebornými lištami pôsobila naozaj elegantne a luxusne.

Porovnanie BMW 3 – 1989 a 2021

Pre zaujímavosť sme testovacie BMW 330e využili aj na zaujímavé porovnanie súčasného modelu s klasikou z roku 1989. Oba modely sme postavili vedľa seba, ktorý sa vám páči viac?

BMW 330e xDrive Touring (2021) BMW 325 l (E30) (1989)
Objem motora 1998 cm3 2494 cm3
Počet valcov 4 valce 6 valcov
Výkon 135 kW (215 kW PHEV) 126 kW
Krútiaci moment 300 Nm (420 Nm PHEV) 226 Nm
Výkon/L 68 kW/L 50 kW/L
Prevodovka Automatická 8 stupňová Manuálna 5 stupňová

Aktualizovaný test 6. mája 2021


Pôvodný test zo 17. decembra 2020

Tento rok sa nám do rúk dostali tri vozidlá BMW. Na test sme mali ešte na jar plug-in hybrid BMW X5 xDrive45e, začiatkom leta sme si vyskúšali elektromobil BMW i3 s najväčšou batériou a takto ku koncu roka sme si opäť vyskúšali plug-in hybrid. Na test sa k nám dostalo aktuálne plug-in hybridné BMW 330e.

BMW nie je iba o prepravovaní sa z miesta A do miesta B. V Mníchove sa snažia aj o poriadny zážitok z jazdy. Ten sa samozrejme stupňuje s vyššími sériami. BMW 330e nie je samozrejme ani zďaleka strop toho, čo BMW vie ponúknuť z pohľadu motorizácie a ďalších parametrov. V plug-in hybridnej verzii je na tom ale naozaj veľmi dobre. Kombinácia výkonného spaľovacieho motora s elektrickým vie prinášať radosť. Ako je ale u nás zvykom, nás nedokáže uzemniť rev motora, počet valcov či vysoká spotreba benzínu.

K BMW 330e sme pristupovali pri teste ako ku každému inému plug-in hybridu. Teda sme sa ho snažili nabíjať vždy, keď sa dalo a rovnako tak sme aj jazdili na elektriku, keď nám to energia v batérii umožňovala. O BMW ale taktiež vieme, že vo všetkých aktuálne ponúkaných modeloch sa drží jednej veci, ktorá bola štandardom ešte pred pár rokmi.


KAPITOLY


Športový režim s emóciami

BMW 330e ponúka klasické jazdné režimy, ktoré vašu jazdu môžu spraviť komfortnou, ekonomickou, ale aj športovou. Prepínanie medzi športovou a komfortnou jazdou tu však nie je len o posunutých prevodoch či krátkodobom navýšení výkonu. Nami testovaná verzia mala totiž príplatkovú výbave v podobe adaptívneho podvozku s adekvátnym M označením. Podľa očakávaní tak tlmiče získajú vyššiu tuhosť a a k vám sa dostáva viac informácií z cesty. Pomáha tomu aj mierne tuhšie riadenie. Naladenie prevodovky v športovom režime je veľmi dobré, auto si drží vyššie otáčky pomerne dlho pre okamžitú reakciu na vaše podnety.

Športovo sa naladí aj interiér a grafika v kokpite – do červenej. Skrátka toto je režim, do ktorého sa prepnete, ak sa chcete zabaviť, prípadne máte potrebu dať vedieť okoliu, že práve jazdíte v BMW a zelená značka neznamená, že sa z auta nemôže ozývať zvuk benzínového dvojlitra s výkonom 184 koní. Nuž, či je toto vôbec správne je na inú diskusiu, avšak pravdou je, že pod kapotou tu skutočne nájdete aj elektrický motor. Ten má sám o sebe výkon 113 koní. Ak máte dostatočne nabitú batériu, v športovom režime sa zapája do symfónie športovej jazdy. Ak ale zvolíte čisto elektrický režim, z agresívneho BMW sa stáva tichý spoločník do mesta a blízkeho okolia.

Elektrická a hybridná jazda

Tieto dva režimy dopĺňa aj Hybridný režim a Adaptívny režim. Osobne by som povedal, že vlastne ide o tie isté režimy, ktoré ale majú z nejakého dôvodu dva odlišné názvy. Nedávalo by to zmysel, ale nebolo by nič neobvyklé, ak by išlo len o marketingové rozšírenie dostupných režimov. Našťastie, BMW to tak nespravilo. Síce som z iných áut zvyknutý, že režim Hybrid pracuje s elektrickým a spaľovacím pohonom rozumne a zvolí ho podľa najvyššej efektivity. To samozrejme platí aj v prípade BMW 330e, no Adaptívny režim túto funkciu posúva ešte ďalej. Teda, rovnako nie je neštandardné, ak Hybridný režim spolupracuje s navigáciou, takže jednotlivý typ pohonu volí aj podľa toho, kedy bude najefektívnejšie využiť spaľovací motor a elektrický motor v rámci konkrétnej zvolenej trasy.

A práve na túto možnosť je tu Adaptívny režim, kedy do úvahy berie aj vami zadanú trasu do navigácie. Na druhú stranu, je dobré, keď sú tieto možnosti oddelené, no nie každému to môže vyhovovať. Samozrejme, podľa potreby si viete aj energiu v batérii odložiť na neskôr. Viete to spraviť tak, že auto prepnete do režimu nabíjania batérie a zvolíte si úroveň, ktorú v batérii chcete udržať. Ak teda batériu máte nabitú, auto nebude energiu získavať zo spaľovacieho motora. Funkciu nabíjania som si ale taktiež vyskúšal a tak ako aj pri iných autách, aj tu je to skôr možnosť, ktorú využijete v krajnej núdzi. Motorom sa batéria nabije násobne rýchlejšie, ale aj výrazne viac to stojí. Pri jazde po diaľnici s okamžitou spotrebou 7 l / 100 km som funkciu zapol a spotreba okamžite vzrástla minimálne na 12 l / 100 km.

Batéria a nabíjanie

Nabíjanie batérie motorom sa teda oplatí iba vtedy, ak naozaj potrebujete jazdiť na elektriku. Teda v nízko emisných zónach, ktoré ale na Slovensku zatiaľ nie sú zriadené. Do týchto situácií by ste teda mohli prichádzať len minimálne, avšak nepríde mi vôbec nereálne, ak by si tento režim niekto spúšťal len tak – pre radosť z jazdy na elektriku, avšak bez reálneho nabíjania zo zásuvky. BMW 330e je totiž vybavené batériou s kapacitou 12 kWh, ktorá by mala stačiť pre dojazd v čisto elektrickom režime od 51 do 59 kilometrov.

Treba spomenúť, že 12 kWh je hrubá kapacita batérie, teda nie dostupná. Nabíjať ju môžete cez palubnú nabíjačku, ktorej konektor je umiestnený vpredu na strane vodiča. Je to pomerne praktické, no každému vyhovuje niečo iné a osobne mi vôbec neprekáža, keď sú konektory vzadu. Možno práve to mi príde o niečo lepšie, nakoľko tak je to zaužívané aj u klasických spaľovacích áut. Palubná nabíjačka má však výkon iba 3,7 kW, čo je pri BMW štandard a je to naozaj veľké mínus.

Nevýhody pomalej nabíjačky

Na plug-in hybridné vozidlá totiž nemôžeme pozerať ako na autá, ktoré si kupujú len tí, ktorí majú dom a môžu nabíjať cez noc. Samozrejme, to je ten najideálnejší prípad, avšak nikdy nie plne realizovateľný pre všetkých majiteľov. V texte nižšie vám spomeniem ešte viac praktický skúseností, no jednu by som si dovolil napísať aj tu.

Pri nabíjaní ide o čas, teda doma ani tak nie, ale ak s autom jazdíte, vtedy hrá čas naozaj veľkú rolu. Osobne neočakávam, že by sa automobilky pustili do inštalovania 11 či 22 kW palubných nabíjačiek do plug-in hybridov, aj keď by to bolo určite skvelé. Zlatý štandard je aktuálne 7,4 kW a to je aj minimum, ktoré z praktického hľadiska dáva zmysel. Pri BMW 330e trvá nabiť 100% kapacity asi 3 a pol hodiny. S autom som išiel do obchodu, auto pripojil k nabíjačke a po asi 40 minútach som sa vrátil. Do batérie sa dostalo asi 20 %, čo je v dojazde 8 až 12 kilometrov. Ak nabíjate napríklad pri IKEA a bývate niekde v rámci Bratislavy, je celkom reálne, že sa v elektrickom režime ani nedostanete domov.

Test – kombinované trasy

V rámci testu som vyskúšal niekoľko rôznych trás a auto som sa snažil nabíjať vždy, keď sa to dalo. Keď nie je možné auto nabíjať doma v garáži, potom je pomalá palubná nabíjačka ešte o to väčšie mínus. Nechávať auto na verejných nabíjačkách a po troch či štyroch hodinách sa poňho vracať je pomerne nepraktické, ale dá sa to. Ja som sa o to značil a raz som to dokonca dotiahol až do mierneho extrému, keď som s autom cestoval asi 10 kilometrov za nabíjačkou a naspäť som sa vracal vlakom. Keď som sa po auto vrátil, zo skúsenosti z iných trás som vedel, že po návrate mi v batérii zostane maximálne 60% z toho, čo som za 4 hodiny nabil.

Nakoľko som si auto pred jazdou predhrial ešte z nabíjačky a šiel som pomerne úsporne, nakoniec to dopadlo o niečo lepšie. V batérii mi zostalo ešte niečo cez 70 % a dojazd 35 kilometrov. Zostalo mi teda v batérii ešte dosť energie na zajtra. Vždy som jazdil len po meste a okresných cestách, no napokon batéria sa dostala úplne na nulu po 40 kilometroch. Elektrickú jazdu som si vyskúšal aj pri ceste z Trnavy do Bratislavy mimo diaľnice. Elektrický režim sa mi prepol do hybridného po 42 kilometroch a v rámci hybridného som dokázal prejsť ešte ďalšie 3 kilometre v plne elektrickom režime. Dojazd 60 kilometrov na elektriku je v podstate nereálne dosiahnuť. Čo sa týka čisto elektrickej spotreby, tak tá sa pohybovala okolo hodnoty 24 kWh / 100 km.

Test – diaľničná spotreba

S BMW 330e som absolvoval aj diaľničnú trasu, a to z Bratislavy do Žiliny. Ešte predtým som ale absolvoval trasu, ktorú spomínam vyššie, a teda z Trnavy do Bratislavy s plne nabitou batériou. V Bratislave som strávil dostatok času, aby som batériu dobil na 95 %, a po pár kilometroch v rámci BA som sa zastavil v obchode, kde som auto opäť pripojil k nabíjačke a následne vyrazil na dlhšiu trasu do Žiliny. Po diaľnici som išiel 130 km/h, a to podľa tachometra. Spotreba sa nakoniec zastavila na rozumnej hodnote 5,6 l / 100 km, avšak ako som už spomínal, tu sa počíta aj trasa z Trnavy do Bratislavy s plne nabitou batériou. Keď zoberiem do úvahy iba trasu od posledného nabíjania, teda od momentu krátkeho nabíjania pred odchodom do Žiliny, spotreba je presne o jeden liter vyššia, a to na 6,6 l / 100 km.

Vzhľadom na výkon a charakter auta sú to rozumné spotreby, avšak s rýchlejšou palubnou nabíjačkou by sa dali bez problémov stiahnuť ešte nižšie. V tom istom momente som sa pozrel aj na našu spotrebu od začiatku testu. Dovtedy sme prešli celkovo 600 kilometrov s priemernou spotrebou 5,2 l / 100 km. Pred jazdou po diaľnici sme jazdili dosť často na elektrickú energiu. Avšak bolo množstvo chvíľ, kedy som mal na nabíjanie len určitý čas, a tak sa práve kvôli pomalšej palubnej nabíjačke dostalo do batérie výrazne menej energie, kvôli čomu utrpela aj spotreba. Za celý test sme prešli viac ako 880 kilometrov a priemerná spotreba sa dostala na hodnotu 5,8 l / 100 km.

Jazdní asistenti

BMW 330e bolo vybavené celou paletou asistentov, ktoré sú na veľmi dobrej úrovni spomedzi konkurencie. systém vozidla vám pomáha pri jazde pasívne, ale aj aktívne. Prítomné je tu sledovanie pruhov a aktívna jazda v strede pruhov či adaptívny tempomat. Samozrejme sa môžete spoľahnúť aj na množstvo iných doplnkových asistentov, ktoré vám jazdu ešte viac uľahčia. Ide napríklad o 360 stupňový systém kamier, asistent parkovania s aktívnym vyhľadávaním parkovacích miest a aj autonómnym parkovaním. Nechýba ani základ v automatických stieračoch či svetlách.

Tie boli v nami testovanej verzii BMW Laserlight, teda matrixové svetlá s funkciou osvetľovania do zákrut či vyrezávaním / tienením oproti idúcich áut. Táto funkcia funguje štandardne dobre, aj keď niektorí vodiči kamiónov by mohli mať iný názor. To ale nie je problém iba BMW, ale aj iných matrix svetiel. S jazdnými asistentmi som bol spokojní, vzhľadom na aktuálny štandard fungovali veľmi dobre. Sledovanie pruhov je samozrejme problém tam, kde sú menej viditeľné, ale na diaľnici je to bez problémov. BMW však dokáže sledovať, a aj vizualizovať na displeji kokpitu, okoloidúce autá. Sledovať vie maximálne tri pruhy a obmedzený počet áut, no aj tak to pôsobí veľmi dobre. Taktiež zvláda rozoznávať osobné auto od kamióna.

Adaptívny tempomat funguje bezchybne a za celý čas som nezažil ani jedno neoprávnené brzdenie. Vozidlo zvláda čítať dopravné značky a podľa toho ich aj zobrazuje na displeji. Ak jazdíte mimo mesta, automaticky ich nepreberie a musíte ich manuálne potvrdiť. V meste mu to problém nerobí a automaticky upravuje rýchlosť podľa potreby. Dokonca zvláda primerane znížiť rýchlosť pri vjazde do kruhového objazdu a zároveň zrýchliť pri výjazde. Čo mi ale auto ponúkalo iba občas bolo automatické spomalenie do prudších zákrut. Ak chcete jazdiť úsporne a to aj v elektrickom režime, adaptívny tempomat na to nie je vhodný, nakoľko zrýchľuje možno až zbytočne prudko.

Pôsobiví vonku aj vo vnútri

BMW 330e sme mali na test s M paketom. Aj keď vo mne pôvodne exteriérom vôbec nevzbudzoval emócie, každým dňom sa tento pocit preklápal práve do emócií. Zatiaľ čo zboku mi príde stále pomerne nudné, spredu je to presný opak. Predná maska pôsobí agresívne, ale zároveň vyslovene nekričí. Ide o kombináciu príjemného vizuálu s užitočným dizajnom. Maska tu totiž nie je klasická, je síce výrazná, ale čiastočne zaslepená. Pekne tak splýva so zvyšnými časťami karosérie, ale najmä svetlami. Tie majú opäť agresívnejší výraz, mierne vyrezaný, ktorý dodáva autu veľmi dobrý charakter.

V interiéri je BMW ešte zaujímavejšie. Teda minimálne nami testovaná verzia, ktorá bola oblečená do bielej kože. V nej vyzerali sedačky vpredu aj vzadu naozaj veľmi dobre. Táto koža sa však z časti dostala aj na palubnú dosku, no volant zostal klasicky v čiernej. Digitálne funkcie zastupuje displej kokpitu v štandardnej grafike a displej infotainmentu. Mediálne funkcie môžete ovládať buď na volante, alebo na veľkom stredovom paneli s typickým ovládačom. Displej je ale samozrejme dotykový, takže sa dá ovládať aj týmto spôsobom. Miesta je v aute dosť, teda ja som osobne nemal problém a tí, ktorí sedeli vzadu boli taktiež spokojní. Kufor pochopiteľne nepatrí medzi najväčšie, no zmestíte sem bez problémov aj väčší nákup.

  • Rozmery (dĺžka x šírka x výška): 4 709 x 1 827 x 1 435 milimetrov
  • Motor: Benzínový motor s výkonom 135 kW a krútiacim momentom 300 Nm + Elektromotor s výkonom 83 kW a krútiacim momentom 265 Nm | Kombinovaný výkon 215 kW a krútiaci moment 420 Nm

Nakoniec musím určite spomenúť aj head-up displej, ktorý je tu naozaj masívny. Zároveň je pekne ostrý a čitateľný, pričom vďaka veľkosti sa sem zmestí množstvo informácií. Od maximálnej rýchlosti cez nastavenú hodnotu na tempomate až po podrobnejšie informácie o navigácií. Takýto head-up displej by som si určite vedel predstaviť v každom aute. Stále ale môže ísť o vec vkusu, nakoľko si viem predstaviť, že by niekomu mohol vadiť.

Konektivita a aplikácia

Infotainment v novej verzii konečne podporuje aj Android Auto, a to rovno v bezdrôtovej verzii. BMW 330e bolo teda vôbec prvé auto, s ktorým mi bezdrôtové Android Auto fungovalo. Ide o veľmi dobrú funkciu, ktorá vás zbaví káblov, avšak váš telefón musí podporovať pripojenie k internetu cez dáta pri aktívnej Wi-Fi sieti. Ja mám Xiaomi Mi 9T a pri používaní Android Auto som bol celý čas offline, nakoľko dáta sa prenášajú práve cez Wi-Fi, no mobil sa nevedel prepnúť do online režimu cez dáta. Nielenže mi nefungovali aplikácie ako Spotify, navigácia bola taktiež offline. Ako ale hovorím, toto nie je chyba auta, ale telefónu.

Vyskúšal som si mobilnú aplikáciu pre vzdialený prístup a až na jeden detail fungovala bez problémov. Aplikácia zobrazuje, či je auto zamknuté, pričom ho môžete na diaľku zamknúť aj odomknúť. Zároveň môžete zapnúť svetlá či zatrúbiť. Taktiež sa tu zobrazuje stav nabitia batérie v percentách (čo auto inak neukazuje) a zostávajúci elektrický a hybridný dojazd. Môžete si tiež zapnúť klimatizáciu, respektíve vyhrievanie na vopred nastavenú teplotu.

Ako posledná funkcia je tu možnosť zobraziť okolie auta. To je veľmi zaujímavé a hneď som sa to snažil vyskúšať. Auto po aktivovaní tejto funkcie otvorí spätné zrkadlá a cez kamerový systém by malo odfotiť okolie. Bohužiaľ, cez aktivovanie kamerového systému som sa nemohol dostať a teda toto sa mi nepodarilo rozbehať. Snažil som sa nájsť aj riešenie na internete, no žiadny z návodov nefungoval.

Záverečné hodnotenie

BMW 330e je nepochybne skvelé auto, no už o niečo horší plug-in hybrid. Dojazd 50 kilometrov v čisto elektrickom režime je len veľmi náročné dosiahnuť, pričom čas nabíjania naozaj nepoteší. Ako už som viackrát spomenul, keď nabíjate doma cez noc, nie je to problém, no plug-in hybrid nie je iba o nabíjaní doma alebo v práci, teda minimálne by byť nemal. BMW v tejto oblasti ešte mierne stráca, a ja verím, že sa to čoskoro zmení.

Keby bol čas nabíjania adekvátny dojazd, nebol by to až taký problém, avšak keď auto nabíjate štyri hodiny a následne nedokážete absolvovať v elektrickom režime cestu z Trnavy do Bratislavy mimo diaľnice, to veľmi nepoteší. Všetky ostatné parametre sú ale výborné a aj veľkou otázkou vkusu. Nakoniec, odráža sa to aj na veľmi vysokej cene. Auto teda určite nie je pre každého, dokáže ale ponúknuť radosť z jazdy, pričom elektrickou jazdou si túto radosť viete vykompenzovať ekologickejšou jazdou najmä v meste.

Nami testovaná verzia BMW 330e bola v cene 77 958 €

Plusy:
+ exteriér vás osloví
+ adaptívny podvozok
+ športový režim robí radosť
+ asistenti a head-up displej

Mínusy:
– slabší elektrický dojazd
– pomalá palubná nabíjačka
– menší dojazd na jednu nádrž (do 500 km)

Výkon spaľovacieho motora135 kW
Krútiaci moment spaľovacieho motora300 Nm
Výkon elektrického motora83 kW
Krútiaci moment elektrického motora265 Nm
Kombinovaný výkon215 kW
Kombinovaný krútiaci moment420 Nm
Udávaná kombinovaná spotreba1,4 až 1,9 l / 100 km (WLTP)
Dojazd WLTP51 - 59 km
Batéria12 kWh (Brutto)
Nabíjanie3,7 kW
6. mája 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+