Revolúciu v autonómnej doprave predstavujú spoločnosti ako Tesla, Waymo alebo Uber. Všetky sú však vo fáze testovania. V čínskom Shenzen spustili prvé autonómne elektrické taxíky do prevádzky.
O prechode k autonómnej doprave môžeme v Euróskej únii zatiaľ len teoretizovať a snívať. Únia má totiž najťažšie legislatívne prekážky v prijímaní tejto novej technológie.
Lepšie je to napríkad v USA, kde svoje systémy autonómnej jazdy už testujú Uber, Waymo alebo Tesla (Full Self-Driving Beta testovanie). Tesla už spustila beta testovanie svojho systému aj na verejných komunikáciách po USA. Najprogresívnejší prístup však má podľa všetkého Čína.
Metropola elektrifikácie a autonómie
Čínska priemyselná metropola so štatútom špeciálnej ekonomickej zóny Shenzen je liahňou takýchto technológií. Mesto bolo v roku 2009 určené centrálnou vládou ako mesto pre pilotné projekty kompletnej elektrifikácie dopravy.
Už v roku 2018 tu jazdilo 100% vozidlového parku verejnej dopravy a 63% vozidiel taxislužieb s elektrickým pohonom. Celkovo je vo verejnej doprave čínskych miest ~80% vozidiel s plne elektrickým pohonom.
Automómne taxíky AutoX
Nedávno spoločnosť AutoX v 11-miliónovom Shenzene vypustila na cesty 25 samojazdiacich elektromobilov značky BYD, ktoré ponúkajú systém zdieľanej taxislužby. Umožní to systém autonómie 5.úrovne vybavený dvojicou LiDAR senzorov po bokoch vozidla a radary s označením “4D”.
Tieto prvky majú zabezpečiť dôkladné sledovanie mŕtveho uhla a vedia reagovať aj na malé objekty na ceste a okolo nej. Systém podľa spoločnosti vie bezpečne jazdiť aj pomedzi nelegálne parkujúce autá alebo neprehľadné zákruty.
https://youtu.be/7GVL9Na1_9Q
Autonómne taxíky AutoX ešte nie sú prístupné verejnosti, no čoskoro sa to zmení. Ich spustenie je v každom prípade dôležitým signálom toho, že takéto vozidlá nie sú ďaleko od reality a po úspešnej prevádzke v Shenzene by mali prelomiť nedôveru úradov aj v iných častiach sveta.