MojElektromobil

Nedávno sme informovali o nových skutočnostiach k dotáciám pre elektromobily. Po publikovaní odpovedí na najčastejšie otázky o dotáciách prinášame ďalší pohľad na túto tematiku. Opýtali sme sa zastúpenia automobiliek na Slovensku, ako hodnotia dotácie pre elektromobily a plug-in hybridy.

Hlavný cieľ dotácií má spočívať v motivácii slovenských rodín k nákupu prvého elektrického vozidla či k výmene toho starého. Ekológia je pri tejto téme podstatná. Pri cenovo porovnateľných elektromobiloch s vozidlami so spaľovacím agregátom je zanechávaná uhlíková stopa jednoznačne v neprospech klasiky. Cenové zvýhodnenie pomocou dotácií preto nakláňa misky váh na stranu ochrany planéty.

Váhanie zákazníkov

Ide preto o spoločný cieľ a v krajine, v ktorej nie je zákazník kupujúci elektrické vozidlo daňovo zvýhodnený, je dotácia 8 000 eur pri e-autách a 5 000 eur pri PHEV dôležitým krokom na ceste k rozvoju elektromobility na Slovensku. Takéto sumy môžu podľa zástupcov jednotlivých značiek vyvolať záujem o autá s alternatívnym pohonom aj u zákazníkov, ktorí pôvodne rozmýšľali o klasickom vozidle.

Fakt, že sa o problematike nehovorilo dávnejšie, intenzívnejšie a konkrétne rozhodnutia v oblasti skutočne markantných dotácií prichádzajú až v tomto roku, si vyslúžil kritiku. Podľa PR špecialistu Michala Žitného z Mercedes-Benz dochádzalo u nás k umelému odkladaniu kúpy vozidiel, čím sa trh zbytočne brzdil. Na legislatívne kroky sa čakalo v porovnaní s niektorými krajinami oveľa dlhšie. Nevýhodou z nášho pohľadu je, že sa o dotáciách diskutuje od začiatku roka 2019. My evidujeme značné množstvo našich zákazníkov, ktorí kvôli tomu umelo odkladajú rozhodnutia o kúpe vozidla,“ zdôraznil Žitný.

Podobné odkladanie nákupov elektromobilov zaznamenala tiež značka BMW. Tá sa zatiaľ nechce konkrétne vyjadrovať k výške dotácií, keďže ešte nie je celkom jasné, ako bude celý proces prebiehať a ktorých modelov by sa mala podporná finančná injekcia týkať. Milan Stupka, PR manažér BMW, dopĺňa: „Napr. pri sume 50 000 € hovoríme z akej bázy ceny? Cenníkovej, predajnej? S DPH?“ 

Pohľad na limity rozdeľuje

Výška dotácií a hranica 50 000 € nie je žiadny problém pre Nissan. Spoločnosť momentálne ponúka dva elektrické modely, ktoré spĺňajú predpoklady na podporu od štátu. Predaj kompaktného modelu Leaf a dodávky eNV200 sa zrejme ešte zlepší, napriek tomu, že si dobre počínali aj v minulom období.

Zaujímavé je, že v Mercedes-Benz Slovakia vnímajú 50-tisícovú hranicu ako kontraproduktívnu. Pri vozidlách, ktoré sú relatívne lacnejšie totiž 8-tisícové zvýhodnenie tvorí percentuálne podstatne vyšší podiel ako pri drahších autách. To by malo viesť k menej častému zvažovaniu alternatívneho pohonu pri kúpe vozidla tejto značky. To je trochu pesimistický pohľad po úspechu prvej dotačnej vlny, pri ktorej spoločnosť zaznamenala enormný záujem najmä o vozidlá dobíjateľné zo siete. Takisto je otázne, akej ceny sa bude limit dotýkať.

„Cenový limit 50-tisíc eur, prípadne akýkoľvek limit, by nemal byť počítaný z obstarávacej ceny vozidla s doplnkovou výbavou. Pretože navýšenie predajnej ceny o príplatkovú výbavu môže zákazníka posunúť nad stanovený limit. Doplnková výbava je pritom individuálne rozhodovanie pri kúpe vozidla. Náš návrh je, ak už hovoríme o limite, aby bol počítaný zo základnej ceny modelu vozidla,“ zdôraznil Michal Žitný.

V koncerne Volkswagen podľa Miroslava Straku, experta na produkty, e-mobilitu a médiá, hranica 50 000 eur podporí predaj vozidiel v strednej triede.

Robert Baumgartner, generálny riaditeľ Hyundai Motor Slovakia, považuje limit za dobre nastavený. „Limit je rozumný, umožní získať podporu na bežné elektromobily čo najväčšiemu počtu klientov na Slovensku. A čím viac elektromobilov dostaneme do prevádzky, o to viac klesnú emisie vozidiel na našich cestách,“ poznamenal.

Ktorých modelov sa to bude týkať?

„Značka ŠKODA aktuálne na Slovensku ponúka dva elektrifikované modely. Prvým z nich je plne elektrický model CITIGO iV, ktorý si môžu až do konca novembra zákazníci kúpiť spolu s bonusom ŠTART za 17 590 eur. Druhým modelom je SUPERB iV – plug in hybrid, ktorý je s bonusom ŠTART k dispozícii už od 32 930 eur, reagovala na otázky redakcie Lenka Kalafut Lendacká zo Škoda Auto.

V Mercedes-Benz môžu ponúknuť 21 modelov (vrátane Smartov), ktorých sa dotácia týka. Pritom 19 z nich si možno predobjednať už teraz a dva prídu v budúcom roku.

Nissan, ako sme už naznačili, ponúkne dva modely – Leaf a eNV200. Dodávka pritom zrejme osloví aj firemných zákazníkov. „Elektrickú dodávku eNV200 ponúkame vo viacerých karosárskych vyhotoveniach a vieme tak vyhovieť širokému spektru požiadaviek, či už ide o prepravu tovaru (verzia VAN) alebo o prepravu cestujúcich (7-miestna verzia EVALIA),“ uviedol Oliver Hrapka z Nissan Slovensko.

Spoločnosť Volkswagen má pri odštartovaní novej dotačnej vlny pripravený predaj niekoľkých e-variantov Golfu a Passatu. „Konkrétne pôjde o modely eGolf, Passat GTE limuzína a Passat GTE Variant. Ponuku doplnia vozidlá ID.3 a e-up,“ informuje Straka z e-mobility expert z Volkswagen.

Vo firme Hyundai majú zatiaľ pripravené tri varianty. Dotácia by sa mala dotknúť Kona Electric, druhej generácie Ioniq Electric a Ioniq Plug-in hybrid. Spoločnosť však neváha a už teraz pripravuje otvorenie prvej vodíkovej čerpacej stanice v súvislosti s príchodom nového elektromobilu s palivovými článkami Nexo. Celková ponuka elektromobilov a plug-in hybridov Hyundai sa má v budúcom roku ešte viac rozšíriť.

Opatrnosť zo strany predajcov a prebiehajúca osveta

Keďže ešte nepoznáme všetky podrobnosti o tom, ako bude dotačný systém fungovať, niektoré značky sa vyjadrujú opatrne a niektoré dokonca vôbec.

V BMW si nie sú istí, akého základu ceny sa bude týkať 50-tisícový limit a ako bude prebiehať proces dotovania z pohľadu logistiky v rámci predaja. To bude mať, podľa Milana Stupku, vplyv na možnosti vstupu jednotlivých modelov z portfólia BMW do dotačného procesu aj na komunikačné a edukačné aktivity.

O tom, že sa zákazníka snažia informovať a tým motivovať ku kúpe elektromobilov sa netaja v Nissane. „Množstvo zákazníkov si zakúpilo naše elektromobily aj bez dotácie. V každom prípade je to však motivujúci faktor. Aktivít chystáme naozaj množstvo, či už je to v spolupráci s vami alebo aktivity organizované našou spoločnosťou. Najbližšie sa môžu tešiť návštevníci nitrianskeho autosalónu, kde prinesieme rozrezaný Nissan Leaf, na ktorom môžu vidieť všetky jeho detaily, aj to, čo za normálnych okolností nie je vidieť,“ uviedol Hrapka.

Mercedes-Benz mieni s potenciálne náročnou pôdou nových dotácií bojovať aj využitím služieb vlastných produktových expertov, ktorí sa zamerajú na edukáciu zákazníkov v oblasti elektromobilov. Myslia však aj na infraštruktúru. Zároveň sme naše služby rozšírili aj o zabezpečenie inštalačných partnerov, ktorí pomôžu našim zákazníkom s nabíjacími riešeniami v ich najbližšom okolí,“ dodáva Žitný.

V Hyundai zasa hovoria o pripravenosti aj zo strany servisnej siete. Značka sa teda prichystala na dotačnú vlnu tak, aby sa dokázala o svojich zákazníkov komplexne postarať.

„Pozorne sme si naštudovali novelu zákona. Presné pravidlá však určí až konkrétna výzva MH, takže v súčasnosti je predčasné sa k tejto téme vyjadrovať,“ doplnila Kalafut Lendacká zo Škodovky.

Konkrétnych vyjadrení sme sa nedočkali zo strany značiek Peugeot a Volvo. Francúzska automobilka sa údajne chystá do svojho portfólia zaradiť dotovateľné e-vozidlá začiatkom roku 2020. Slovenské zastúpenie švédskeho výrobcu chce s vyjadrením počkať na presne a oficiálne stanovené podmienky.


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

8. októbra 2019

+