Elektrické vozidlá predstavujú novú éru dopravy, pýšia sa ekologickými výhodami a dlhodobými finančnými úsporami. V Európe znamená tento posun s výrazný nárast vlastníctva elektromobilov. Rozhodnutie Európskeho parlamentu zakázať predaj nových benzínových a naftových áut do roku 2035 je dôkazom záväzku regiónu k ekologickej mobilite. Koľko stojí domáce nabíjanie v jednotlivých krajinách priblížil Switcher.
V júni 2023 bolo až 48 % nových osobných automobilov registrovaných v krajinách EÚ elektrických alebo hybridných. Tento trend je obzvlášť výrazný na veľkých európskych trhoch, kde medziročný predaj elektrických vozidiel naďalej stúpa.
Napriek vysokej príťažlivosti elektrických vozidiel sa náklady na nabíjanie týchto vozidiel v rámci Európy značne líšia. Zatiaľ čo všeobecný konsenzus je, že prevádzka elektromobilov stojí o viac ako 70 % menej v porovnaní s tradičnými benzínovými alebo naftovými vozidlami, špecifiká nákladov na nabíjanie závisia od rôznych faktorov.
Napríklad v Írsku sa cena úplného nabitia doma môže pohybovať od 6,00 EUR do 30,00 EUR pri štandardnej tarife. Verejné nabíjacie miesta, najmä tie, ktoré ponúkajú rýchle nabíjanie, môžu byť drahšie až o 60 %. Podobné rozdiely v nákladoch existujú na celom kontinente, a preto je pre majiteľov EV kľúčové, aby zvažovali, kde chcú elektromobil nabíjať.
Je zaujímavé, že ekonomicky najprosperujúcejšie európske krajiny, ktoré sú často na čele nákupov EV, majú tendenciu vykazovať vyššie náklady na nabíjanie. Na čele tohto zoznamu je Dánsko, kde plné nabitie stojí približne 36,17 € a 10,53 € pripadá na 100 km jazdy. Tesne nasleduje Belgicko s 27,66 € a 8,05 € na 100 km. Tieto vysoké náklady na nabíjanie sa zdajú byť paradoxné, ale často sa pripisujú vyššiemu podielu na trhu elektrických vozidiel a súvisiacemu rozvoju infraštruktúry.
Najlacnejšie nabijete na juhovýchode a v strede Európy
Naopak, v strednej a juhovýchodnej Európe možno nájsť cenovo výhodnejšie možnosti nabíjania EV. Kosovo vedie s pozoruhodne nízkou cenou 3,92 € za plné nabitie a 1,14 € za 100 km jazdy. Tieto regióny, hoci ponúkajú cenovo dostupné nabíjanie, majú vo všeobecnosti nižšie podiely elektrických vozidiel na trhu v dôsledku prekážok súvisiacich s nákladmi.
Slovensko sa umiestnilo niekde v okolí stredu, čo znamená, že cena nabíjania je u nás na akejsi priemernej Európskej hodnote. Za 1 kWh zaplatíme 0,188 €, za plné nabitie v priemere 11,61 € a za 100 km 3,38 €. Aj keď pociťujeme výrazné zdražovanie základných potravín, pričom niektoré sú dokonca aj lacnejšie ako vo vyspelých krajinách, na nabíjaní sa to až tak neprejavilo. Z grafu môžeme však vidieť, že len o dve miesta horšie skončilo Luxembursko, v ktorom sú platy často aj trikrát vyššie ako na Slovensku.
Keďže Európa smeruje k ekologickejšej doprave, je nevyhnutné pochopiť zložitú štruktúru nákladov na spoplatnenie v rôznych krajinách. Rozdiely vo výdavkoch podčiarkujú úlohu vládnych stimulov, energetickej politiky a miery prijatia na trh. Zatiaľ čo niektoré krajiny stanovujú vysoké štandardy pre náklady na nabíjanie elektromobilov, iné robia ekologickú jazdu finančne realizovateľnou.
Táto dynamická politika zdôrazňuje dôležitosť pokračujúcej spolupráce medzi vládami, priemyslom a jednotlivcami. Cieľom by malo byť zabezpečenie udržateľnej a dostupnej budúcnosti pre všetkých.
zaujimalo by ma ako ste dospeli k cene 0.188 EUR / kW v SK
Ja by som tiež chcel vedieť pretože mňa stojí kw elektriny 0.45 centov samozrejme po započítaní distribúcie
Nórsko tiež, 0.04centu za kW aj s distribúciou… Nabitie 75 kW nestojí ani euro
Srandista
Netreba zabúdať na straty. 100kwh spotrebovaných a zaplatených, neznamená 100kwh v batérii elektromobilu.
Ja som nameral straty pri AC nabíjaní okolo 8% pri 5kw nabíjaní v AC/DC meniči v aute. Priemerná ročná spotreba 18kwh. ID4 RWD
takto uz asi nikto neriesi..kedze je to nieco, co proste je…
No neviem mna s cenou 0,15c to ich nabijanie vychadza doma na 9,30e a 2,70e/100km. To by SK posunulo o par piecok.
Doma mam dvojtarif. Vecer mam kilowat za 10centov, takze 40kW bateriu dobijem za cca 3-4€ a spravim na tom 300km. Pre taxi dokonale!
Určite? Nezabudli ste pripočítať distribučné poplatky a ďalšie záhadne sa tváriace položky za kWh v cenníku? Podľa cenníka je úplne najnižšia cena pre domácnosti 11,8 c/kWh aj to len u SSD a AKU program. Inak je najnižšia cena 12-14 centov.
https://www.vse.sk/sdoc/doc/elektrina/cenniky/2023/cennik-VSE-MOO-EE-2023.pdf
Ja som v SSE
Tak tam vidím cenu 10,8 a to je veľmi fajn cena. Niet nad to, keď niečo dotuje štát. (Tiež mám EV s dotáciou.)
Dúfam, že srandujes 🥶🤮🤮🤮
Srandujem akože v čom?
Niet nad dotovanú elektrinu alebo auto, samozrejme z pohľadu toho, kto dotáciu dostane.
Jožo ti je čo?
Ak si dáš Magnu a variabilnu tarifikáciu Eauto,tak cez noc sa môžeš dostať aj s jednotarifom pod 10centov/kwh. No ja mám FVT hybrid a z 90% v roku nabíjam zadarmo zo slnka s dojazdom 400-500km. ID4 RWD.
Kde sa hrabe Kosovo, 90% nabíjam zadarmo zo slnka a zvyšok za 14centov/kwh pri D1 tarife Eauto Magna variabilnej tarifikacii cez noc. Naozaj len blázon jazdí ešte na spalovaku a plní pokladňu spotrebnou daňou a zvýšenou DPH. Nájazd 20tis.km za rok, aj Chorvátsko bolo cez leto v pohode za 36€ za „palivo“.ID4 RWD