Zatiaľ čo automobilový priemysel prechádza na batériové elektromobily, tak letecký priemysel sa pomaly uberá smerom k vodíku. Spoločnosti Airbus a MTU Aero Engines vyvíjajú pohonné systémy s vodíkovými palivovými článkami, ktoré by mali byť využité v komerčnom letectve. Práve podpísali novú dohodu, informuje Electrive.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Nové akumulátory CATL majú neuveriteľnú hustotu. Využitie môžu nájsť v lietadlách
- Autonómne riadenie nestačilo, zasiahol vlak. Tesla skončila na koľajniciach
- V Nemecku otvorili najvýkonnejšiu vodíkovú čerpaciu stanicu
Toto memorandum je rozdelené na tri základné fázy. Spočiatku spoločnosti dopravujú technologické stavebné bloky, na čo plánujú využiť európske výskumné iniciatívy. V druhej fáze zosúladia plány výskumu a technológií v oblasti vodíka a v záverečnej fáze by mohol nastať vývoj plnohodnotného pohonného systému s palivovými článkami.
„Naše zameranie na plne elektrickú technológiu pohonu s palivovými článkami pre budúce lietadlá na vodíkový pohon podčiarkuje našu sebadôveru a pokrok v tejto oblasti. Toto partnerstvo nám umožní spojiť naše kolektívne znalosti, urýchliť vývoj kritických technológií a v konečnom dôsledku dodať revolučný pohonný systém na vodíkový pohon pre budúce komerčné lietadlá. Spoločne si nielen predstavujeme udržateľnú budúcnosť lietania, ale aktívne ju presadzujeme.“
Bruno Fichefeux, vedúci budúcich programov v spoločnosti Airbus
Obe spoločnosti tvrdia, že práve vodík sa stáva ústredným pilierom v úsilí o dekarbonizáciu letectva. Samotný Airbus má v pláne uviesť na trh komerčné lietadlo poháňané vodíkom v rámci prvej polovice 30-tych rokov 21. storočia. V minulom roku výrobca oznámil dokončenie prvého 1,2 MW systému vodíkových palivových článkov, ktoré chce použiť v plánovanom koncepte lietadla. Jeho prvý skúšobný let by mal prebehnúť dokonca už počas budúceho roka. Spoločnosť MTU zase vyrába motory a tiež sa zameriava na vodík. Úspešne otestovala svoj elektromotor eMoSys.