Bezdrôtové nabíjanie elektromobilov: Takto to v praxi funguje v Nórsku

Problematike nabíjania elektromobilov, a konkrétne tomu ako tento proces čo najviac zjednodušiť sa venuje viacero firiem. Na to, ktoré riešenie je najlepšie samozrejme existuje viacero názorov.

Máme tu zástancov rýchlonabíjačiek a snahy o neustále zvyšovanie nabíjacieho výkonu, firmy, ktoré sa zameriavajú na expresnú výmenu batérií za plne nabité kusy. no a potom tu je veľmi zaujímavý segment bezdrôtového nabíjania elektromobilov.

Jednoduchý základ

Myšlienka je to celkom jednoduchá a v praxi už aj čiastočne funkčná. Od masívneho nasadenie sme ešte poriadne ďaleko, no potenciál pre budúcnosť sa tejto sfére nedá uprieť.

Spoločnosť WAVE napríklad v Spojených štátoch prevádzkuje viacero bezdrôtových nabíjacích bodov s výkonom do 250 kW pre elektrické autobusy. Aktuálne dokonca pracuje na bezdrôtovom nabíjaní pre elektrické ťahače, kde by sa mal nabíjací výkon priblížiť k hranici 1 MW.

Predpoklad pre rozšírenie bezdrôtového nabíjania elektromobilov vychádza viac-menej z toho, že namiesto budovania stojanov nabíjacích staníc by sa na vhodných miestach pristúpilo radšej k využitiu alternatívy.

Hlavne v prípade miest, kde nemusí byť dostatok priestoru pre umiestnenie klasických nabíjacích staníc. Príkladom je centrum mesta, kde bude vytvorené parkovacie miesto vyhradené pre elektromobil, a práve v ňom bude zabudovaná technológia pre bezdrôtové nabíjanie. Na to, aby niečo také fungovalo je potrebné špeciálne upraviť elektromobily. Zjednodušene povedané, pridať im podporu pre bezdrôtové nabíjanie.

Nabíjacia plocha pre elektrické autobusy | Zdroj: WAVE

Nabíjanie za jazdy

Základná myšlienka je teda celkom prostá. Na nej sa budujú ďalšie, sofistikovanejšie projekty. Konečnou víziou totiž nie sú staticky stojace elektromobily, ktoré sa nabíjajú len na danom mieste. Najväčší potenciál bezdrôtového nabíjania elektromobilov je v tom, že autá bude možné nabíjať aj priamo za jazdy. Inak povedané, ide o vybudovanie vozoviek so zabudovaným bezdrôtovým nabíjaním.

V princípe nejde až o také veľké sci-fi, ako by sa mohlo zdať. Tejto problematike sa venuje napríklad startup ElectReon a americký štát Michigan koncom septembra 2021 ohlásil, že vybuduje svoju vlastnú “cestu budúcnosti” s bezdrôtovým nabíjaním pre elektrické vozidlá.

Súvisiacie články

Takéto projekty majú viacero rozmerov a okrem vysokej finančnej náročnosti sa pozeráme aj na otázku údržby, či efektivity tohto typu nabíjania. V každom prípade, bezdrôtové nabíjanie elektromobilov ako také funguje a len čas ukáže, či si nakoniec nájde masívnejšie využitie.

Vizualizácia cesty s nabíjaním | Foto: ElectReon

Bezdrôtové nabíjanie elektromobilov v praxi

Jednou z krajín, ktorá využíva parkovacie miesta s bezdrôtovým nabíjaním pre elektromobily je Nórsko. YouTuber Bjorn Nyland zverejnil video kde túto technológiu ukazuje v praxi na špeciálne upravenom elektromobile Jaguar I-Pace.

Nabíjanie je konkrétne nasadené v hlavnom meste Oslo. Už v roku 2019 bolo avizované, že bezdrôtové nabíjanie bude dostupné aj pre taxíky, aktuálne ho majú využívať elektrické autobusy. Podporovaný je nabíjací výkon do 75 kW. Teoreticky je možné dosiahnuť aj vyšší nabíjací výkon, zabudovaním väčšej nabíjacej plochy.

Ukážka bezdrôtového nabíjania | Foto: Bjørn Nyland

Ide o praktickú ukážku technologického riešenia americkej spoločnosti Momentum Dynamics. Vozidlo vybavené podporou bezdrôtového nabíjania stačí zaparkovať na parkovacie miesto, čo najpresnejšie nad vyznačenú platňu, aby sa zabezpečil optimálny výkon, a nabíjanie automaticky začne.

Nakoľko je toto konkrétne nabíjanie optimalizované pre elektrické autobusy, k vyššiemu nabíjaciemu výkonu dochádza pri vyššom umiestnení podvozku. V základnom móde sa Jaguar I-Pace nabíja výkonom 37 kW, pri prechode do off-road režimu a zdvihnutí podvozku sa výkon zvýši na 54 kW. V obidvoch prípadoch pri 87% nabití batérie.

Ukončenie nabíjania je vyriešené tak, že nabíjací systém dostane pri zaradení rýchlosti informáciu a proces nabíjania ukončí. Pri správnom zaparkovaní vozidla nad nabíjacou plochou je možné dosiahnuť až 90% účinnosť deklarovaného nabíjacieho výkonu.

Podrobnosti o praktickom nasadení bezdrôtového nabíjania elektromobilov v Nórsku si môžete pozrieť na videu nižšie.

Náš tip
Čínsky elektromobil Zhiji L7 s dojazdom 1000 kilometrov sa nabije aj bezdrôtovo
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.