MojElektromobil

Niektorí jedinci v susednom Česku začali poškodzovať nabíjacie stanice pre elektromobily a plug-in hybridy, čím spôsobujú nemalé škody, ale aj zbytočné problémy zákazníkom. Najnovšie za obeť padla nabíjacia stanica Čestlicích pri Prahe, kde vandal poškodil dvojicu nabíjacích staníc spoločnosti E.ON. Škody sa podľa prvotných odhadov pohybujú na úrovni stoviek-tisíc českých korún.

Spoločnosť E.ON uviedla, že útoky na nabíjacie stanice nie sú častým javom, no párkrát k nim už došlo. Zaujímalo nás aká je situácia na Slovensku, preto sme sa s otázkami obrátili na trojicu prevádzkovateľov nabíjacích staníc ejoin, GreenWay a ZSE Drive.

GreenWay: Prakticky sa s tým nestretávame

S vandalizmom na nabíjacích staniciach sa prakticky nestretávame. Zaznamenaný je jeden rozbitý displej. Možno len ako zaujímavosť, na nabíjacej stanici v blízkosti jedného nočného podniku sme zaznamenali opakované stláčanie tlačidla pre núdzové vypnutie stanice, čo znamenalo, že technik musel fyzicky prísť a znovu aktivovať stanicu. Neviem však, či je to možné označiť za vandalizmus, už sa to navyše prestalo.

Naši kolegovia v Poľsku majú podobnú skúsenosť, tam sa raz stalo, že bol vytrhnutý nabíjací kábel, ale takisto sa nedá hovoriť o nejakom opakovanom vandalizme, alebo že by to mal byť problém.

Boris Bukovský, PR Specialist spoločnosti GreenWay

ejoin: Zatiaľ sme sa s tým nestretli

Zatiaľ sme sa s takýmto konaním nestretli, teda minimálne to tak aspoň nevnímame. Stali sa prípady, kedy niekto zacúval do stĺpika nabíjacej stanice a ohol ho, prípadne nedávno niekto zlomil držiak konektora. Vo všeobecnosti ale ide len o veľmi ojedinelé prípady, ktoré, navyše, boli pravdepodobne spôsobené len nepozornosťou alebo zlou manipuláciou.

Čo sa ale vandalizmu týka, evidovali sme prípady na cyklo nabíjacích staniciach, kedy niekto odstrihol hadicu na kompresore pre dofúkanie pneumatík alebo základné náradie na opravu bicykla. V posledných mesiacoch sa však stretávame s častejšou „sabotážou“ na DC nabíjacích staniciach, kedy náhodní okoloidúci zatlačia bezpečnostné STOP tlačidlo a odídu preč.

Proti poškodeniam sa snažíme bojovať aj robustnou konštrukciou našich staníc. Všetky naše nabíjacie stanice majú kovové telo a rovnako odolne konfigurujeme aj súvisiace príslušenstvo – držiaky, nabíjacie káble či stĺpiky, na ktorých sú stanice umiestnené. Taktiež je dôležité spomenúť, že mnohé nabíjacie stanice sú priamo či nepriamo pod kamerou, takže ak by to bolo potrebné, prípady poškodzovania alebo „sabotáže“ môžeme riešiť aj oficiálnou cestou.

Tomáš Kuník, Sales manažér ejoin

ZSE Drive

Zriedkavé poškodenia sú súčasťou prevádzky všetkých verejne umiestnených zariadení. Z doterajších skúseností môžeme povedať, že poškodzovanie staníc vandalmi je na Slovensku v porovnaní so zahraničím menej časté. Súvisí to pravdepodobne s tým, že výška škody je pri nabíjacích staniciach zvyčajne vyššia.

Najčastejšie dochádza k poškodeniu z dôvodu kolízie vozidla a nabíjacej stanice, čo sa občas môže stať aj na čerpacej stanici PHM. Toto však nepovažujeme za úmyselný vandalizmus.

Škody môžu byť vyčíslené v tisíckach eur, podľa rozsahu a množstva poškodenia. Komponenty staníc sú veľmi drahé a naviac nabíjacie stanice sú elektrické zariadenie, teda sú v nich komponenty pod napätím.

Rovnako ako pri iných verejne umiestnených zariadeniach je možné využiť súčinnosť orgánov činných v trestom konaní.  Stanice pravidelne kontrolujeme, aby bolo možné poškodenie nahlásiť čo najskôr a poskytnúť tak informácie čo najskôr.  Stanice zvykneme umiestňovať na plochách pokrytých bezpečnostnými kamerami.

Michaela Dobošová, Hovorkyňa ZSE

Greenway/Miroslav Schwamberg, úprava redakcia

Ako môžeme vidieť z vyjadrení ejoin a GreenWay, k úmyselným útokom na nabíjacie stanice tejto dvojice v našich končinách zjavne nedochádza.

Zaujímavé je však to, že zástupcovia obidvoch spoločností spomínali “sabotáž” vo forme úmyselného stláčania núdzového tlačidla STOP pre zastavenie nabíjania. V prípade staníc GreenWay boli incidenty zaznamenané na konkrétnej lokalite, kde konanie prestalo, ejoin ale hovorí o čoraz častejších prípadoch z ostatných mesiacov.

Náš tip
Ako sa elektromobilom a plug-in hybridom darí v roku 2023?
20. júla 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+