MojElektromobil

Ministerstvo hospodárstva predstavilo akčný plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike. Návrh obsahuje 16 opatrení:

  1. Zahrnutie témy elektromobility do všetkých relevantných stratégii a politík štátu
  2. Kontinuita priamej podpory na používanie nízkoemisných vozidiel
  3. Dlhodobý finančný mechanizmus na podporu rozvoja nabíjacej infraštruktúry
  4. Podpora výskumu, vývoja a výroby batérii
  5. Informačná kampaň
  6. Realizácia právneho, technického a obchodného prostredia pre elektromobilitu v SR
  7. Zrýchlené odpisy elektromobilov a nabíjacích staníc pre elektrické vozidlá
  8. Nepriama finančná podpora pre elektrické vozidlá
  9. Uplatňovanie princípov zeleného verejného obstarávania pri nákupe vozidiel
  10. Odlíšiteľné označenie elektrických vozidiel
  11. Využívanie vyhradených jazdných pruhov elektrickými vozidlami
  12. Nízkoemisné zóny
  13. Zjednodušenie administratívneho procesu pri výstavbe nabíjacej infraštruktúry
  14. Budovanie nabíjacej infraštruktúry pri výstavbe nových parkovacích miest
  15. Inštalácia nabíjacích staníc na parkoviskách štátnych inštitúcii
  16. Prispôsobenie elektrotechnickej kvalifikácie pre výrobu a servis elektrických vozidiel

Materiál vstupuje do medzirezortného pripomienkového konania, kde môže naraziť na odpor ministerstva financií. Účinný bude, až keď ho schváli vláda. Ak všetko pôjde podľa plánov, schvalovať by sa mal už na januárovej schôdzi.

Dotácie na nákup elektromobilov

Jednou z najpodstatnejších informácii je druhé kolo dotácii pre fyzické a právnické osoby v celkovej hodnote 5 miliónov Eur. Prvé kolo dotácii skončilo 30.6.2018, a hoci balík z recyklačného fondu nebol plne vyčerpaný, ministerstvo ho hodnotí ako úspešné. Pôvodný plán s pokračovaním dotácii na kúpu elektromobilov a plug-in hybridov nepočítal. Financie sa mali využiť už iba na podporu výstavby nabíjacej infraštruktúry. To sa teraz mení a ministerstvo chce podporovať oba zámery.

“Ukončenie pilotného projektu bez kontinuity podpory predpokladá negatívny dopad na rozvoj elektromobility v SR, a to i z toho dôvodu, že v roku 2019 sa očakáva príchod nových modelov elektrických áut (BEV a PHEV) na trh, ktoré budú poskytovať dlhší dojazd (cca 400 km).”

Vývoj počtu registrovaných elektrických vozidiel v kategóriach M1 a N1 na Slovensku. Zdroj: MH SR, 2018

Presné podmienky dotácii, ako aj suma podpory pre jedno vozidlo, zatiaľ nie sú známe. Ministerstvo však navrhuje nadviazať na predchádzajúce projekty podpory a rozšíriť okruh podporovaných kategórií o malé mestské automobily kategórie L7e po vzore okolitých krajín tak, ako je to napríklad v Českej republike.

Dobrou správou je, že ministerstvo chce podporovať nákup elektromobilov dlhodobo.

„Pre rozvoj elektromobility je potrebné zabezpečiť kontinuitu priamej podpory na nákup elektrických vozidiel vytvorením nového podporného projektu na medzirezortnej úrovni,“ píše sa v materiáli.

Odhad vývoja počtu registrovaných elektrických vozidiel v kategóriach M1 a N1 v SR do roku 2030. Zdroj: MH SR, 2018

Podpora výstavby nabíjacích staníc

Podpora budovania nabíjacej infraštruktúry bola predstavená už skôr, avšak taktiež tvorí súčasť predstaveného akčného plánu. Celková hodnota balíka na podporu budovania nabíjačiek má byť 1 milión Eur. Obce aj súkromné firmy budú môcť požiadať o preplatenie nákladov do stanovenej výšky.

„Podľa aktuálnych štatistických údajov Slovenskej asociácie pre elektromobilitu je momentálne na Slovensku v prevádzke 73 DC verejne prístupných nabíjacích bodov, s výstupným výkonom nad 22 kW (vrátane 10 stojanov Tesla Supercharger) a 119 AC verejne prístupných nabíjacích bodov s výstupným výkonom menším ako 22 kW,“ uvádza dokument ministerstva hospodárstva.

Do roku 2020 chce ministerstvo 150 rýchlonabíjacích staníc (nad 22 kW) a 600 ďalšich pre “stredne rýchle” nabíjanie (do 22 kW). Do roku 2025 ich má byť ďalší dvojnásobok.

V rámci pripravovaného nového stavebného zákona, MDV SR predpokladá kompletné vypustenie procesu územného konania, čo prispeje k zjednodušeniu a zrýchleniu výstavby nabíjacích staníc pre elektromobily.

Zrýchlené odpisovanie

Ministerstvo chce zvýhodniť odpisovanie elektromobilov a to zavedením novej odpisovej skupiny s dobou odpisovania 2 roky, alebo zavedením zrýchleného odpisovania iba pre elektromobily zaradené do odpisovej skupiny 1. Elektromobily momentálne spadajú pod odpisovú položku osobné automobily a nachádzajú sa v odpisovej skupine 1 (doba odpisovania 4 roky). Pre túto skupinu sa nedá uplatniť zrýchlený odpis. Nabíjacie stanice spadajú do odpisovej skupiny 2 alebo 3 (doba odpisovania 6 alebo 8 rokov). Pre tieto skupiny je možné uplatniť zrýchlené odpisy.

“Uvedené opatrenie poskytne dodatočnú motiváciu podnikateľskému sektoru na obstaranie nabíjacej stanice a elektromobilu. Zrýchlený odpis elektromobilu bude mať pozitívny vplyv na generovanie sekundárneho trhu s elektromobilmi, kde jeho cena už nebude ovplyvnená cenou výroby, ale kúpnou silou trhu.”

Zelené EČV a možnosť jazdy v BUS pruhoch

Nové elektromobily a plug-in hybridy by mali od 1.5.2019 začať dostávať špeciálne zelené EČV, ktoré umožnia výhody využívať. Možnosť výmeny evidenčných čísel pre existujúcich majiteľov sa zatiaľ nespomína, očakávame že tak bude možné urobiť.

Zdroj: Markíza

Zelené EČV budú mať povolený vjazd do nízkoemisných zón, či možnosť jazdy v BUS pruhoch. Práve tento bod je pomerne otázny. Ako už zistili v niektorých mestách v zahraničí, nejde o trvalo udržateľné opatrenie. Čím viac bude elektromobilov, tým viac budú BUS pruhy preťažené, a ich zmysel sa vytratí. Ľudia by mali vidieť v elektromobile úplne iné výhody, ako privilégium predbiehať ostatných. Ak by opatrenie bolo podmienené prítomnosťou aspoň troch pasažierov v aute, dávalo by ešte ako-taký zmysel. Podľa ministerstva cieľom je motivovať vodičov ku kúpe elektromobilu tým, že sa vyhnú zápche. Ministerstvo však ráta s dočasnosťou tohoto opatrenia. To má platiť len do rokov 2025 alebo 2030.

Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) apelovala na systematickú a predvídateľnú podporu tak nákupu elektrických vozidiel ako aj rozširovania nabíjacích staníc. Ich stanovisko sme doplnili v samostatnom článku:

Náš tip
SEVA: Slovensko má byť v elektromobilite trendsetterom, nie dobiehať ostatných
27. novembra 2018

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+