MojElektromobil

Spoločnosť Xiaomi, ktorá patrí k tým najväčším technologickým spoločnostiam na svete, len nedávno predstavila svoju najnovšiu kolobežku. Tá má 70 km dojazd, maximálnu rýchlosť 25 km/h a duálne odpruženie. My sme teraz mali možnosť ju otestovať a prinášame vám naše pocity z tejto elektrickej kolobežky. Toto je test Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra.

Test Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra: Cena

Na náš trh prichádza len jeden variant takéhoto zariadenia, no to nič nemení na fakte, že ide o veľmi zaujímavú kolobežku. Jej cena sa nachádza na úrovni 1 099 €.

test Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra
Možno až príliš dlhý zadný blatník | Zdroj: Filip Spevár

Táto cena si myslím, že zodpovedá kvalite prevedenia a celkovému výkonu kolobežky. Nepatrí medzi najlacnejšie kolobežky a ak vám stačí aj menší dojazd, určite nájdete zaujímavé alternatívy aj za polovičnú cenu.

Konštrukcia zariadenia

Scooter 4 Ultra je kvalitne spracovaná, no za to celkom ťažká. Vyniesť ju na prvé poschodie niekedy narobilo problémy aj mne, a to sa považujem za fyzicky zdatnejšieho jedinca. Konkrétne váži 24,5 kilogramu a unesie maximálne až 120 kg. Na rozdiel od bežných kolobežiek je celkom vysoká, čo sa odrazí aj na polohe rúk pri držaní riadidiel.

test Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra
Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra | Zdroj: Filip Spevár

Keď som sa po ukončení testovania postavil na moju súkromnú kolobežku, mal som pocit že som obor a je mi malá. Aj preto, lebo som mal ruky poriadne natiahnuté na to, aby som mohol držať riadidlá, za čo dávam kolobežke Xiaomi plusový bod. Kolobežka je typická tým, že využíva duálne odpruženie, a to aj vpredu aj vzadu. Čo sa mi však celkom nepozdávalo, bolo umiestnenie a tvar stojanu. Za testovacie obdobie dvoch týždňov, som si o kovový stojan minimálne 10 krát narazil nohu.

Scooter 4 Ultra má duálne odpruženie | Zdroj: Filip Spevár

Blatníky vás ochránia pred namočením, no prišlo mi, že ten zadný je trošku pridlhý. Často sa mi stávalo, že pri schádzaní z nejakého vyvýšeného miesta som blatníkom škrtol o zem. A verte mi, nie je to príjemný zvuk ani pocit. To, že nejde o najľahšiu kolobežku som už spomínal, no nie je ani najkratšia. To som zisťoval najmä pri používaní výťahu. Mám to “šťastie,” že náš výťah má ešte aj zvnútra také tie staršie dvojkrídlové zatváracie dvere. Trvalo mi cca týždeň kým som prišiel na to, ako tam tú kolobežku napratať bez toho, aby som ju zloženú nemusel celú cestu držať v rukách.

Poteší aj jednoduché skladanie či duálne odpruženie

Na druhú stranu ide o veľmi dobre postavenú kolobežku, ktorá sa veľmi ľahko ovláda. Spoločnosť pri jej výrobe nepoužívala zbytočné plasty a všetko sú kvalitné materiály. Celá kolobežka má IP55 certifikáciu, čo značí jej odolnosť voči vode. Nemusíte sa tak báť využívať ju počas dažďa, je na to stavaná. Mal som tú česť vyskúšať si to na vlastnej koži, keď ma raz po ceste chytil dážď. Aj po ňom však kolobežka fungovala bezproblémovo.

Skladanie kolobežky je zatiaľ asi najlepšie, aké som doteraz zažil. Dokonca to poistili proti tomu, keby sa vám prvá poistka otvorí za jazdy (čo sa nestane), stále tam nájdeme aj druhú poistku, ktorú potrebujete odistiť, aby sa kolobežka “zlomila.” Na zadnom blatníku nájdeme aj háčik, ktorý slúži na uchytenie riadidiel.

Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra | Zdroj: Filip Spevár
Zložená Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra | Zdroj: Filip Spevár

Najväčšou konkurenčnou výhodou kolobežky je určite duálne odpruženie. Kto ešte nezažil jazdu na takomto type kolobežky, nedokáže si predstaviť ten rozdiel. Ja som sa po testovaní vrátil naspäť k mojej neodpruženej a veľmi zvažujem jej výmenu. Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra si priam dokonalo dokázala poradiť aj s väčšími nerovnosťami. Pri ceste do práce prechádzam cez mini “lesík”, ktorého cesta je poväčšine nerovná a s menšími kamienkami. Zatiaľ čo pri Scooter 4 Ultra som necítil jednotlivé zložky terénu, pri mojej osobnej som po tomto cca 150 metrovom úseku vždy celý vytrasený.

Test Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra: Displej a riadidlá

Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra má už taký ten klasický displej, ktorý informuje o väčšine aspektov jazdy. Nájdeme na ňom rýchlosť, ktorou sa pohybujeme, úroveň nabitia batérie vyjadrenú v “paličkách” a zvolený jazdný režim. Nachádza sa už klasicky v strede riadidiel a neprišiel mi ničím špeciálny, no za to veľmi praktický. Jedna z vecí, ktorá mi na ňom možno prekážala, je presnejší údaj o nabití. Ten percentuálny ste sa mohli dozvedieť až po zapojení kolobežky do elektrického prúdu.

test Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra | Zdroj: Filip Spevár
Displej Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra | Zdroj: Filip Spevár

Avšak ja by som preferoval údaj 35 % zostatku batérie, pred “dvomi paličkami z piatich,” pretože to môže byť aj 25 % prípadne aj 40 %. No nevidím to ako obrovskú chybu, pretože ani pri väčšine ostatných kolobežiek sa veľmi nestretnete s takýmto zobrazením. Pod displejom sa nachádza klasické multifunkčné tlačidlo, ktoré má hneď niekoľko funkcií. Okrem klasického vypnutia a zapnutia podržaním dokážete kliknutím zmeniť jazdný režim, prípadne dvojklikom zapne predné svetlo a stmaví displej pre nočnú jazdu.

Riadidlá sú veľmi pohodlné na držanie, aj vďaka ich špeciálnemu povrchu. Na ľavej strane na nich môžeme nájsť zvonček a spomínaný háčik na ich uchytenie o zadný blatník. Rovnako sa na tejto strane nachádza aj brzda. Na opačnej strane nájdeme len akcelerátor, ktorý pre mňa predstavoval zatiaľ najpohodlnejšiu alternatívu s akou som sa zatiaľ stretol.

Výkon a rýchlosť

Kolobežka patrí k tým, ktorých rýchlosť elektronicky obmedzili na 25 km/h. Určite by zvládla aj viac. Tento krok však treba pochváliť, pretože od 23. decembra prichádza do platnosti povinnosť platenia PZP pre niektoré elektrické kolobežky. Tým, že Xiaomi obmedzilo výkon na 25 km/h a váha 24,5 kg neprekračuje hranicu 25 kg, táto kolobežka nespadá pod tento nový zákon. Veľmi šikovný krok, ktorý zbytočne nezaťaží majiteľov ďalšími povinnosťami.

test Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra | Zdroj: Filip Spevár
Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra | Zdroj: Filip Spevár

Nájdeme tu až 4 jazdné režimy, ktoré majú takéto špecifikácie:

  1. Režim chôdze: prispôsobuje sa priemernej rýchlosti chodcov (5-6 km/h), a tak ho môžete bezpečne využívať aj v oblastiach s viacerými ľuďmi
  2. Štandard: rýchlosť 5-20 km/h
  3. Šport: rýchlosť 5-25 km/h
  4. Režim S+: rýchlosť 5-25 km/h no výraznejšie zrýchlenie ako pri predchádzajúcich režimoch

Možno sa niektorí čudujete, prečo sa všetky rýchlosti začínajú od 5 km/h. Táto elektrická kolobežka využíva funkciu kick-to-start, čo znamená, že pri rozbiehaní sa musíte prvýkrát odraziť nohou. Ak sa na ňu postavíte bez toho a stlačíte plyn, nepohnete sa z miesta. Minimálne tak musíte svojim odrazom nabrať rýchlosť 5 km/h, kedy začne kolobežka fungovať. Mne toto veľmi nevyhovovalo, pretože som mal menšie zranenie na jednej z nôh a niekedy sa rozbehnúť bolo celkom trápenie.

kolobežka xiaomi test
Porovnanie veľkosti s kolobežkou Bolt | Zdroj: Filip Spevár

Celkový maximálny výkon kolobežky tak predstavuje 940 W. Ten zabezpečí, že dokážete s ňou prejsť aj 25 % stúpanie. Menovitý výkon predstavuje 500 W. Akceleruje naozaj príjemne a oproti niektorým svojim konkurentom ako Teverun Blade Mini Pro, ktorú sme testovali len nedávno, po jemnom stlačení plynového tlačidla hneď nebúcha plný výkon a nekope. Dokonca ani v najrýchlejšom režime po plnom stlačení akcelerátora nemáte strach, že z dopravného prostriedku vypadnete.

Test Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra: Reálny dojazd

Najskôr sa pozrime na batériu. Tá má podľa informácií 561.5 Wh a nabíjať by sa mala 6,5 hodiny. My sme odsledovali pri nabíjaní rýchlosť cca 1 % za 3 minúty. Za 2 a pol hodiny viete tak nabiť aj 50 % batérie. Podľa výrobcu dokáže na jedno nabitie prejsť kolobežka až 70 kilometrov. Táto informácia však určite neplatí pri dvoch Športových režimoch. Povedal by som, že táto hodnota je reálna v režime Štandard. My sme však využívali výhradne režim Šport, kde sme väčšinu času išli plnou rýchlosťou 25 km/h.

scooter
Electric Scooter 4 Ultra | Zdroj: Filip Spevár

Podľa našich zistení môžeme povedať, že v tomto režime dokáže kolobežka prejsť 45-50 kilometrov. Pri našom testovaní sme sa dostali na hranicu 46 km a ostali ešte 3 % batérie. Určite by však zvládla aj viac, keby na nej jazdil niekto ľahší (mám cca 94 kg). Ak sa dostanete do posledných 10 % batérie, batéria na displeji vám začne výstražne blikať na červeno.

Tabuľka s parametrami

Výkon motora500 W (940 W max.)
Veľkosť kolies10"
Maximálny dojazd70 km
Prevýšenie25 %
Kapacita batérie561,5 Wh
Čas nabíjania6,5 hodiny
Maximálna nosnosť120 kg
Hmotnosť24,5 kg
VodoodolnosťIP55
Cena1 099 €

Konkurencia

V tejto cenovej kategórii nájdeme hneď niekoľko elektrokolobežiek od konkurenčných výrobcov. Poďme sa na ne spoločne pozrieť. Ako prvé vyberáme kolobežku Inmotion S1F, ktorá má cenu okolo 1 050 €. Tá ponúkne vyššiu maximálnu rýchlosť až 40 km/h, väčší dojazd až 95 km, či 1 000 W výkon. Ako ďalšiu vyberáme Joyor S8-S s cenovkou 1 099 €. Tá ponúka až 1 200 W výkon, 55 km/h maximálnu rýchlosť alebo aj 80 km dojazd. Ako poslednú vyberáme Vsett 9 v cene 1 099 €. Tá ponúka menší 45 km dojazd, 25 km/h maximálnu rýchlosť či 650 W nominálneho výkonu.

Záverečné hodnotenie

Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra je skvelá mestská kolobežka, ktorá sa nezľakne ani terénu. Má kvalitnú konštrukciu, dobre odpruženie a ponúka dostatok výkonu nielen na pomalú jazdu, ale aj na zábavu. Je však menej kompaktná ako časť jej konkurencie. Ak sa momentálne pozeráte po zariadení takéhoto typu, tento model môžem len a len odporučiť.

Tejto kolobežke nespraví problém žiadny terén | Zdroj: Filip Spevár

Má samozrejme pár nedostatkov a technických chybičiek, no zatiaľ sme netestovali takú, ktorá by nemala. Cenovo sa pohybuje na hranici 1 000 €, čo je taký zlatý stred. Existujú aj drahšie kolobežky s lepším výkonom a dojazdom, no na trhu sa nachádzajú aj lacnejšie s horšími parametrami. Za túto cenu však ide o veľmi schopný, priam až nadštandardný model.

V konečnom dôsledku ide o skvelú kolobežku, s ktorou si užijete kopec zábavy a v meste sa budete cítiť ako doma.

  • dizajn
  • výkon
  • dojazd
  • cena
  • duálne odpruženie
  • výber jazdných režimov

  • vyššia hmotnosť (ale stále v limite pod 25 kg)
  • dlhý zadný blatník
  • nebezpečne riešený stojan
  • kick-to-start rozbeh

Náš tip
Test Opel Astra PHEV: Atraktívny plug-in hybrid pre masy?
5. júla 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+