Už dávno sú preč časy, kedy Porsche vyrábalo len dvojmiestne dvojdverové kupé (či kabriolet) so vzduchom chladenými motormi umiestnenými vzadu a pohonom zadnej nápravy. Na rozdiel od minulý rok testovaného plug-in hybridného Porsche Cayenne však v tomto prípade zostalo aspoň to kupé. Test Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid si však začneme krátkym výletom do histórie, ako sa pri značke s takto bohatou históriou sluší a patrí.
História Porsche Panamera
Vyraziť na výlet a deti nechať doma môže byť niekedy zaujímavou možnosťou, no v prípade dvojmiestneho vozidla je to skôr nevyhnutnosťou. Myšlienka zrodu štvormiestneho Porsche tu však bola takmer od počiatku.
Už v 50. rokoch minulého storočia vyvinuli konštruktéri štvormiestne kupé na báze Porsche 356. Takzvaný typ 530 mal predĺžený rázvor, väčšie dvere a vzadu zvýšenú strechu nad hlavami zadných pasažierov. Do výroby sa ale nedostal.
Neskôr nasledovali ďalšie pokusy, vrátane štvordverového prototypu na báze modelu 911 a v 80. rokoch predĺžené varianty modelu 928. V roku 1988 sa Porsche pokúsilo o nový pokus s typom 989, toto štvordverové kupé ponúkalo vzadu priestor pre dve plnohodnotné sedadlá. Rovnako ako GT Porsche 928 ho poháňal vpredu umiestnený motor V8.
Z ekonomických dôvodov sa však do výroby tiež nedostal a jeho vývoj bol začiatkom roka 1992 zastavený. Jeden z prototypov ale nájdeme v múzeu Porsche v Stuttgarte. Po ďalšej sérii konceptov vyvinutých po roku 2000 sa v roku 2009 dočkalo výroby prvé štvordverové kupé od Porsche – model Panamera.
Už jeho prvá generácia zaznamenala veľký predajný úspech, od roku 2011 sa dočkala aj hybridnej verzie (Panamera S Hybrid), ktorú po facelifte z roku 2013 doplnil aj prvý plug-in hybrid s 9,4 kWh akumulátorom a čisto elektrickým dojazdom 36 kilometrov. V tomto trende pokračovala aj druhá generácia vyrábaná od roku 2016, ktorá ponúkla silnejší elektromotor. Batéria zväčšila svoju energetickú kapacitu približne o polovicu a ponúkla elektrický dojazd okolo 50 kilometrov.
Hoci výrobca označuje novú Panameru z roku 2024 ako tretiu generáciu, do veľkej miery ale v základoch vychádza práve z tej druhej (po veľkej technickej modernizácii). Z ponuky vypadla verzia kombi (resp. Porsche Panamera Sport Turismo) a plug-in hybrid dostal opäť podstatne väčšiu baterku aj silnejší elektromotor. Stačí to však na to, aby sa udržala na vrchole?
Test Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid: Karoséria a dizajn
Ako vyplýva z predchádzajúceho odseku, skelet karosérie sa medzigeneračne zásadne nezmenil. Zachovaný zostal aj rázvor, vonkajšie rozmery sa zmenili len nepatrne, bočná silueta je taktiež rovnaká.

Výraznejšie sa zmenila predná časť, ktorá namiesto tradičných elipsoidných predných svetiel dostala hranatejšiu podobu so zaobleným lichobežníkom. Tie lepšie pasujú ku štyrom šošovkám HD Matrix LED svetlometov na pôdoryse štvorca.

Masívne mriežky v prednom nárazníku, ktorý má s balíkom SportDesign detaily lakované vo farbe Turbonite, zabezpečujú dostatočný prísun vzduchu pre chladenie tejto strojovne. V prípade nižšej potreby chladenia sa v nich zatvoria aktívne klapky, ktoré takto zlepšujú aerodynamiku vozidla.
Zmeny sa udiali aj v zadnej časti. V duchu zvyšku modelovej palety sú zadné svetlá po novom tenšie a prepojené naprieč celou šírkou vozidla.

Po bokoch masívneho zadného difúzora taktiež vo farbe Turbonite si našli miesto štyri koncovky výfukov, v našom prípade vyhotovené v tmavo-bronzovej farbe. Plný športový zvuk výfukov sa dá aktivovať cez infotainment (alebo automaticky pri voľbe režimu Sport Plus), auto vás ani okolie nebude obťažovať nadmerným hlukom pri pohodovej jazde.
Športový dojem dotvárajú aj keramické brzdy a 21-palcové kolesá Panamera Turbo S s centrálnym zámkom, rovnako lakované vo farbe Turbonite. Tie sú obuté v športových pneumatikách, vpredu s rozmerom 275/35 ZR 21 a vzadu dokonca až 325/30 ZR 21.
Jazdné vlastnosti
Súhra vyššie vymenovaných komponentov spolu s ďalšími dotvárajú priam úchvatné jazdné vlastnosti na takto veľký automobil. Plynulej akcelerácii pomáha elektromotor, ktorý najmä v určitých pásmach vykrýva pokles výkonu spaľovacieho motora, vďaka čomu je akcelerácia oveľa viac lineárna. Verzia Turbo S má v sériovej výbave aj Torque Vectoring Plus, čiže variabilné rozdelenie krútiaceho momentu na zadné kolesá vrátane elektronicky ovládanej uzávierky zadného diferenciálu.

Ďalším doplnkom na zvýšenie obratnosti je riadenie kolies zadnej nápravy. Tie sa natáčajú v závislosti od rýchlosti vozidla buď po smere (pre lepšiu stabilitu vo vysokých rýchlostiach), alebo v protismere jazdy (pre lepšiu obratnosť v nízkych rýchlostiach).
Kruh potom uzatvára vzduchový podvozok, ktorý ponúkne aj komfortné nastavenie nástupnej výšky, čo si môžeme predstaviť ako rýchle zdvihnutie a zníženie celej karosérie pri otváraní a zatváraní dverí. To vie značne uľahčiť nasadanie do nízkeho vozidla.
Nový podvozok Porsche Active Ride takpovediac popiera zákony fyziky, kedy pracuje s protismernými silami ku tým, ktoré pôsobia na jednotlivé vzduchové vankúše. Dokáže tak poskytnúť zníženie bočných síl pre cestujúcich naklonením vozidla smerom dovnútra zákruty (toto však nemusí sadnúť každému, najmä pri dynamickejšej jazde, kde telo očakáva určitú spätnú väzbu), ale aj dokáže kompenzovať pozdĺžne sily pri prudkej akcelerácii, alebo brzdení.
Zvyknutí na elektromobily si však pri plug-in hybridoch občas neodpustíme výčitku smerom ku vyššej úrovni hluku v kabíne. Nemáme namysli hluk od motora či výfukov, ale naopak odvaľovanie pneumatík a aerodynamický hluk. Tie sa v čisto elektrickom režime pri PHEV stávajú ešte výraznejšie.

Naopak elektromobil, ako napríklad Porsche Taycan, je v tomto smere oveľa ďalej a najmä pri vysokých diaľničných rýchlostiach ponúka dokonalý akustický komfort, za ktorým Panamera bohužiaľ zaostáva. Po dlhej jazde vyššou rýchlosťou je rozdiel citeľný.
Test Porsche Panamera Turbo 2025: Interiér a batožinový priestor
Ako je pri Porsche zvykom, v interiéri nenájdeme nič, čo by pôsobilo rušivým dojmom a bolo len na okrasu. Horizontálne rozdelenie palubnej dosky zostalo zachované a nebolo na ňom treba nič meniť – času odoláva výborne.

Rovnako ako pri iných modeloch výrobcu, pred spolujazdcom pribudla možnosť zabudovať tretí displej s uhlopriečkou 10,9 palca. Ten tvorí opticky jeden celok s centrálnym displejom infotainmentu.
Azda najradikálnejšou zmenou v celom interiéri je absencia radiacej páky, resp. voliča smeru jazdy na stredovej konzole. Po novom sa presunula na palubnú dosku, konkrétne po pravej strane od budíkov. Toto riešenie poznáme už napríklad z Taycanu.

Na prvý pohľad pôsobí možno trošku nezvyčajne, no mohutný volič prevodovky pri riešení shift-by-wire (teda absencie akéhokoľvek mechanického spojenia voličom so samotnou prevodovkou) zbytočne zaberá priestor na stredovej konzole. Tá teraz pôsobí oveľa vzdušnejšie a prehľadnejšie, ponúkne aj viac úložného priestoru.
Zmenou prešli aj výduchy ventilácie, ktoré prišli o množstvo lamiel a smer prúdenia vzduchu sa nastavuje už výhradne cez displej infotainmentu. Celkovo v interiéri ubudlo tlačidiel, základné funkcie ako nastavenie teploty či intenzity ventilátora, alebo otočný ovládač na nastavenie hlasitosti audia zostali zachované.
Výpočet zmien uzavrieme novou hornou časťou výplní dverí. Rovnako ako pri Taycane je vnútorná kľučka dverí po novom len jednoduchá podlhovastá, oproti predchádzajúcemu riešeniu v tvare okienka ponúkne určite aj úsporu hmotnosti.
Veľkým plusom sú adaptívne športové sedadlá vpredu, ktoré sú nastaviteľné až v 18-ich smeroch. Tie sú pre vrcholný model Porsche Panamera Turbo S štandardom. Okrem výhrevu ponúknu aj funkciu ventilácie, ale masážnu funkciu v nich nenájdeme.

V tomto smere neprekvapí, že pozícia vodiča sa dá dokonale nastaviť a celková ergonómia interiéru je na špičkovej úrovni. Auto ponúka športový posed, ktorý je zároveň veľmi komfortný.
Napriek väčším vonkajším rozmerom však v interiéri oveľa viac priestoru oproti Taycanu nenájdeme. Spaľovací pohonný reťazec zaberá veľa miesta, v tomto prípade ide najmä o obrovský stredový tunel. Sedenie na zadných sedadlách je adekvátne, luxus predĺžených limuzín tu však nečakajte. Toto je auto, ktoré si majiteľ šoféruje sám.
Veľký otvor batožinového priestoru je silnou stránkou tohto plug-in hybridu. Zatiaľ čo pri Taycane sa otvára len krátka plechová časť veka, keďže ide o sedan so siluetou kupé; Panamera je z tohto pohľadu skôr liftbackom (taktiež so siluetou kupé) a veko batožinového priestoru sa tu otvára aj so zadným sklom.

Samotný objem kufra je ale v prípade plug-in hybridu o čosi menší, konkrétne 421 litrov; zatiaľ čo spaľovacia verzia ponúka objem batožinového priestoru až 494 l. Sklopením operadiel zadných sedadiel však aj tu vieme rozšíriť objem až na 1 255 litrov.
Pohonné ústrojenstvo
Pestrá paleta motorizácii je v prípade vozidiel značky Porsche už tradíciou. Pre predstavu základná pohonná jednotka modelu Porsche Panamera štartuje 2,9-litrovým šesťvalcom s výkonom 260 kW (353 koní) a pohonom zadnej nápravy, k dispozícii však je aj s pohonom 4×4 pod označením Porsche Panamera 4.

Okrem týchto základných motorizácii je jediným ďalším čisto spaľovacím pohonom vybavené už len Porsche Panamera GTS (4,0 V8; 368 kW / 500 koní). Všetky ostatné verzie v ponuke sú výlučne plug-in hybridné a spájajú sa výhradne s pohonom všetkých kolies.
Elektromotor má vždy výkon 140 kW, resp. 190 koní a krútiaci moment 450 Nm; jednotlivé varianty sa líšia spaľovacím motorom, resp. jeho naladením. Podobne ako pri konkurenčnom BMW M5, aj tu vstupuje do reťazca pohon elektromotora ešte pred prevodovkou – auto si teda radí prevodové stupne aj v čisto elektrickom režime (s výnimkou 8. stupňa).

Základný 2,9-litrový šesťvalec využívajú verzie Porsche Panamera 4 E-Hybrid a 4S E-Hybrid s kombinovaným výkonom sústavy 470, resp. 544 koní. Aj označenie Porsche Panamera Turbo už má vždy prívlastok E-Hybrid. Oproti „slabším“ PHEV verziám tu dostáva 4,0-litrový osemvalec s kombinovaný výkon sústavy dosahuje 680 koní.

My sme však testovali vrcholnú verziu Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid. Tá využíva elektromotor zhodný s ostatnými verziami, no v kombinácii s vrcholnou špecifikáciou dvakrát preplňovaného motora 4,0 V8 dosahuje systémový výkon až 575 kW, resp. 782 koní.

Ten zaručuje pre plugin hybrid zrýchlenie z 0-100 km/h už za 2,9 sekundy, maximálna rýchlosť modelu Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid je 325 km/h. V čisto elektrickom režime je možné jazdiť rýchlosťou až 140 km/h.
Test PHEV Porsche Panamera E-Hybrid: Batéria a nabíjanie
Batéria s kapacitou 25,9 kWh (21,8 kWh využiteľných) je uložená nad zadnou nápravou, čím síce čiastočne zmenšuje batožinový priestor, no napomáha lepšiemu rozloženiu hmotnosti v porovnaní s klasickým spaľovacím modelom s ťažkým motorom vpredu.

Možnosti nabíjania obsahujú maximálny nabíjací výkon 11 kW v prípade AC nabíjania, rýchle DC nabíjanie (jednosmerným prúdom) tu bohužiaľ nenájdeme. To však v prípade plug-in hybridu nie je až taký problém, aj pri 11-kilowattovom nabíjaní striedavým prúdom sa batéria nabije z nuly na 100 % za 2,7 hodiny.
Test Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid: Spotreba a dojazd
Panameru si doteraz určite nikto nekupoval na to, aby jazdil na spotrebu, no elektrický pohon aj s týmto autom umožní napríklad v meste ekonomickú jazdu. Výrobcom udávaná hodnota spotreby paliva 1,3 litra na 100 kilometrov je samozrejme meraná v laboratórnych podmienkach, a pre zákazníka nemá takmer žiadnu výpovednú hodnotu. My sme sa pozreli na dva typy prevádzky, ktoré budú potenciálnych klientov zaujímať najviac, keďže ideálne využitie tohto vozidla je práve v kombinácii benzínového pohonu na dlhé diaľničné trasy a elektrického pohonu na prvé a posledné kilometre po meste či jeho okolí.

Prvý test odzrkadľuje bežný denný režim v podobe referenčného 30 km okruhu z Bratislavy cez okolité obce a naspäť do mesta. V tomto prímestskom režime vozidlo dosiahlo spotrebu 20,5 kWh / 100 km (obuté ešte na zimných pneumatikách), čo ešte podlieza výrobcom udávanú hodnotu 26,9 kWh / 100 km. Tempo bolo na hranici maximálnej povolenej rýchlosti, teda približne 50 km/h v obci a 90 km/h mimo obce, jazdný štýl plynulý.
Za takýchto podmienok by sa tak mohlo dať dosiahnuť čisto elektrický dojazd až 106 kilometrov. V realite však pravdepodobne budete viac využívať dynamický potenciál vozidla aj v elektrickom režime, ktorý ponúka okamžitú odozvu na pedál akcelerátora. Vysokú hmotnosť (a v porovnaní s čistým elektromobilom nižší rekuperačný výkon) plug-in hybridu zamaskovať len ťažko a realita elektrického dojazdu bude skôr mierne pod výrobcom udávanou hodnotou 85 kilometrov. Pre porovnanie prikladáme tabuľku najmä s elektromobilmi, oproti konkurentovi BMW M5, sme však s Panamerou dosiahli nižšiu spotrebu aj dlhší teoretický dojazd, avšak za vyššej vonkajšej teploty (10 vs. 3 stupne Celzia).

Porovnanie spotreby prímestský okruh 2025 - zimné pneu | |||
---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Teoretický el. dojazd | Vonkajšia teplota |
Dacia Spring | 10,9 kWh / 100 km | 246 km | 4 °C |
Hyundai Inster Long Range | 12,4 kWh / 100 km | 370 km | 5 °C |
Mini Aceman E | 12,9 kWh / 100 km | 298 km | 4 °C |
Škoda Elroq 85 | 13,6 kWh / 100 km | 566 km | 17 °C |
Škoda Elroq 60 | 13,7 kWh / 100 km | 430 km | 9 °C |
Mini Aceman SE | 13,9 kWh / 100 km | 354 km | 3 °C |
Škoda Superb Combi PHEV | 14,0 kWh / 100 km | 141 km (plug-in hybrid) | 14 °C |
Ford Explorer MAX AWD | 14,1 kWh / 100 km | 560 km | 16 °C |
Cupra Born VZ | 16,5 kWh / 100 km | 478 km | 3 °C |
Porsche Macan Turbo | 17,7 kWh / 100 km | 537 km | 3 °C |
Renault Master E-Tech EV87 | 19,2 kWh / 100 km | 453 km | 17 °C |
Porsche Panamera Turbo S | 20,5 kWh / 100 km | 106 km (plug-in hybrid) | 13 °C |
BMW M5 | 21,6 kWh / 100 km | 86 km (plug-in hybrid) | 3 °C |
Mercedes-Maybach EQS 680 SUV | 21,8 kWh / 100 km | 541 km | 3 °C |
Audi Q8 e-tron Edition Dakar | 22,8 kWh / 100 km | 465 km | 6 °C |
Mercedes-Benz EQV 300 | 22,9 kWh / 100 km | 393 km | 2 °C |
Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology | 26,4 kWh / 100 km | 439 km | 4 °C |
Audi SQ6 e-tron | 27,0 kWh / 100 km | 351 km | 3 °C |
Druhá časť nášho testu sa zameriavala na diaľničnú jazdu so zapnutým spaľovacím motorom. Presne 100 kilometrov dlhý úsek na trase z Bratislavy do Trenčína sme absolvovali tam aj späť, podvozok sme mali nastavený na najnižšiu svetlá výšku. V oboch prípadoch sme dosiahli priemernú rýchlosť 128 km/h. Zatiaľ čo pri jazde na trase BA-TN dosiahla spotreba Porsche Panamera na diaľnici hodnotu 9,6 litra benzínu na 100 km, cestou naspäť to bolo 8,9 litra. Pri jazde okolo rýchlostného limitu sa teda budete na diaľnici pohybovať na spotrebe okolo 9-10 litrov na 100 kilometrov.

V kombinácii s 80 litrovou palivovou nádržou môžete v takomto režime uvažovať o teoretickom dojazde okolo 800 kilometrov, no treba brať do úvahy, že dynamickejšia jazda, alebo prípadná jazda po meste s vybitým akumulátorom znamená spotrebu okolo 20-25 litrov na 100 kilometrov a z očakávaného dojazdu vám poriadne ukrojí.
Technické údaje Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
Rozmery | 5 054 x 1 937 x 1 423 mm, rázvor 2 950 mm |
Svetlá výška | 126 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 365 kg |
Celková hmotnosť | 2 795 kg |
Koeficient odporu vzduchu (cx) | 0,30 |
Objem a počet valcov spaľovacieho motora | 3 996 cm3 (V8) |
Palivo | Benzín |
Maximálny výkon spaľovacieho motora | 441 kW (599 koní) |
Maximálny výkon elektromotora | 140 kW (190 koní) |
Kombinovaný výkon sústavy | 575 kW (782 k), pohon oboch náprav (AWD) |
Krútiaci moment spaľovacieho motora | 800 Nm |
Krútiaci moment elektromotora | 450 Nm |
Systémový krútiaci moment | 1 000 Nm |
Kapacita akumulátora | 25,9 kWh (21,8 kWh využiteľných) |
Kombinovaná spotreba el. energie (WLTP) | 26,9 kWh / 100 km |
Udávaný dojazd na el. pohon (WLTP) | 85 km |
Maximálna rýchlosť pri čisto elektrickom pohone | 140 km/h |
Maximálna rýchlosť | 325 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 2,9 s |
Výkon palubnej AC nabíjačky | 11 kW |
Objem batožinového priestoru | 421 l / 1 255 l |
Cena testovaného vozidla | 279 268 € |
Test Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid: Cena, výbava a konkurencia
Základný model Porsche Panamera s pohonom zadnej nápravy a benzínovým 2,9-litrovým šesťvalcom štartuje na cene 125 443 eur s DPH. Cena základného plug-in hybridu Porsche Panamera 4 E-Hybrid zase začína na sume 140 598 €. Okrem vyššieho systémového výkonu (takmer +120 koní) pridáva aj pohon 4×4.

Ako je však dobre známe, pri konfigurácii Porsche sa vyššie výkonové verzie s lepšou výbavou či individuálnymi prvkami dokážu vyšplhať na poriadne vysoké sumy. Cena nami testovanej vrcholnej verzie Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid začína od 255 331 eur, testovací kúsok však sa však vyšplhal až na cenníkovú cenu 279 268 eur.
Silným konkurentom bude najmä pre plug-in hybridné štvordverové kupé Mercedes-AMG GT 63 S E Performance, ktoré taktiež stojí na vrchole ponuky tohto exkluzívneho modelu. Jeho 4,0-litrový motor V8 dokáže v spolupráci s elektromotorom vyvinúť kombinovaný výkon sústavy až 620 kW, resp. 843 koní.

V tomto prípade však elektrický pohon slúži skôr ako pomocník na zvýšenie výkonu. Vozidlo je totiž vybavené akumulátorom s kapacitou len 4,8 kWh, čo mu zaručuje čisto elektrický dojazd približne 11 kilometrov. Tento variant začína na cenovke 225 508 eur, pričom základná verzia s 3,0-litrovým benzínovým šesťvalcom vyjde na s Panamerou porovnateľných 121 520 eur.
Za o čosi viac konfekčnú konkurenciu môžeme považovať aj nedávno testované BMW M5, ktoré prišlo v novej generácii taktiež ako plug-in hybrid. Jeho 4,4-litrový benzínový motor V8 sa páruje s podobne výkonným elektromotorom ako v prípade Panamery, maximálny kombinovaný výkon sústavy je však o čosi menší, a to na úrovni 535 kW (727 koní).

Nevýhodou je aj jednofázová nabíjačka s maximálnym nabíjacím výkonom 7,4 kW (pri nabíjacom prúde 32 A). Cena M5 je však podstatne nižšia, začína na úrovni 137 920 eur. Aj s množstvom príplatkových položiek sa cenovka stále hýbe o minimálne 100-tisíc eur nižšie od testovanej Panamery.
Galéria
Záverečné hodnotenie
Nová Panamera sa po veľkej modernizácii stále drží medzi špičkou. Zatiaľ čo zmeny karosérie boli skôr kozmetické alebo funkčné, v interiéri sa udialo podstatne viac zmien. Vylepšený podvozok ponúka nové rozmery jazdných zážitkov či komfortu, naopak by sme privítali o niečo lepšiu izoláciu interiéru od aerodynamického hluku a odvaľovania kolies, a to najmä pri vyšších cestovných rýchlostiach.
Na druhú stranu, elektrifikovaný pohon sa pri Panamere tretej generácie už nestáva len okrajovým artiklom, ale hlavným prúdom. Široká paleta plug-in hybridných motorizácii dominuje ponuke. Spolu s podstatne väčším akumulátorom ponúka solídny čisto elektrický dojazd okolo 80 kilometrov a rozumné 11 kW AC nabíjanie.

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid je výborné auto na dlhé trasy alebo dynamické zážitky, no zároveň aj plne použiteľný a praktický plug-in hybrid. Jeho základná cenovka sa ale hravo dokáže zdvojnásobiť. V tomto kontexte by sme asi zvážili elektromobil Porsche Taycan, ktorý napriek menším vonkajším rozmerom ponúka porovnateľný vnútorný priestor, vyššiu úroveň akustického komfortu a okamžitú akceleráciu elektromobilu za podstatne nižšiu cenu, o prevádzkových či servisných nákladoch nehovoriac. Ale pre tých, ktorí chcú počuť zvuk benzínového motora V8 a hrať sa s prevodovkou na kľukatých okreskách, je Panamera stále dobrou voľbou.
✅ Klady
- výborné jazdné vlastnosti
- excelentná dynamika vozidla
- praktická karoséria
- ergomický interiér
- solídny elektrický dojazd
❌ Zápory
- slabšie odhlučnenie od kolies a aerodynamického hluku
- obstarávacia cena a náklady v porovnaní s elektromobilom