Začiatkom mesiaca sme mali k dispozícii na testovanie pre zmenu vozidlo s už menej obvyklým pohonom, než tomu býva u nás bežné. Ono totiž to neprišiel elektromobil, ale plug-in hybridná dodávka s výkonom až 232 koní. Počas testu sme organizovali aj Salón Elektromobilov v Prahe, na ktorý sme ho zobrali ako pomocné auto. Obstálo ako priestranný van na dlhé cesty? Ako dopadlo sa dozviete nižšie. Toto je test Ford Transit Custom Business PHEV.
Cena, výbava a konkurencia
Plug-in hybridná verzia tohto modelu (a že tých ostatných nie je vôbec málo) prichádza v jedinej výkonnostnej verzii, a to v kombinácii benzín+elektrika s pohonom prednej nápravy. Cena Ford Transit Custom Business PHEV vo verzii s krátkym rázvorom L1 začína na 49 680 € s DPH, pričom pri dlhšom rázvore L2 je to od 50 910 € s DPH. Nami testovaný kus by vás po všetkých príplatkoch vyšiel na 56 131 €.

Z príplatkovej výbavy sme si v ňom mohli vyskúšať napríklad dvojzónovú automatickú klimatizáciu vpredu za 356 €, bočné posuvné dvere na pravej aj ľavej strane za 701 €, alebo aj bočné okná v druhej rade s výklopnou funkciou za 215 €. Za príplatok sme mali aj bezdrôtové nabíjanie smartfónu, manuálnu klimatizáciu v 2. a 3. rade za 553 €, vyhrievaný volant za 971 €, či dvojité centrálne zamykanie za 270 €.

Ku konkurencii môžeme zaradiť napríklad aj taký elektrický Volkswagen ID.Buzz, ktorý v najnovšej verzii odvezie aj 7-člennú posádku. Jeho cenovka však štartuje až na 59 569 € a musíte pri ňom počítať s nižším dojazdom, a to okolo 485 km na jedno nabitie.
Pri Volkswagene ešte ostaneme a spomeniem model Multivan. Ten rovnako prichádza aj v plugin hybridnej verzii, pričom jeho cenovka štartuje na 59 261 €. Ponúkne celkový výkon 245 koní, pohon 4×4, alebo dlhší elektrický dojazd na elektrinu – až 94 kilometrov. Hlavnou devízou Volkswagen Multivan je však rýchle DC nabíjanie výkonom až 50 kW.
Parametre
Rozmery (dĺžka × šírka × výška) | 5 450 × 2 032 × 1 978 mm, rázvor 3 500 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 309 kg |
Celková hmotnosť | 3 275 kg |
Frunk | nemá |
Veľkosť displeja | 13-palcov |
Objem motora, počet valcov | 2 488 cm3, R4 |
Kombinovaný výkon sústavy, pohon | 171 kW (232 k), FWD |
Krútiaci moment | 320 Nm el. + 209 Nm spal. motor |
Udávaný elektrický dojazd (WLTP) | 57 km |
Maximálna rýchlosť | 170 km/h |
Výkon palubnej nabíjačky | 3,7 kW |
Kapacita batérie | 16,5 kWh (11,8 kWh využiteľných) |
Spotreba benzínu | 1,6-1,7 l / 7,2-7,3 l pri vybitej batérii |
Spotreba el. energie | 19,6-19,8 kWh |
Objem batožinového priestoru | 1 407 l / 3 653 l / 5 921 l |
Cena testovaného vozidla | 56 131 € |
Interiér a exteriér
Model Transit Custom vo verzii Business k nám prišiel celkovo s tromi radmi sedadiel, pričom aj v druhom a v treťom nájdeme tri plnohodnotné miesta na sedenie. V niektorých verziách sú dokonca tieto sedadlá na koľajniciach, čo umožňuje aj ich otáčanie, čím sa vytvorí viac priestoru medzi jednotlivými radmi. My sme však túto možnosť nemali, takže sedadlá sa dali len sklopiť.
Aj napriek trom radom sedadiel, priestoru v kufri bolo viac než dosť. To pri 7/8/9-miestnych vanoch nebýva pravidlom. Počas testovania nám pomohol Transit odniesť hneď niekoľko typov nákladu, primárne teda pri organizovaní Salónu Elektromobilov. Pod pojmom náklad si môžete predstaviť betónové kocky (závažia), beachflagy s podstavcami, viac ako 1 000 ks tlačených Príručiek Elektromobilistu 2025, protipožiarnu deku a ďalšie rôzne menšie predmety.

Ja som väčšinu času strávil za volantom, kde som sa cítil nadmieru príjemne. Teda až na jednu menšiu výhradu. Tú by som mal v oblasti pedálov. Ono totiž sú v takej polohe, že ma pri dlhšej trase už začínal bolieť členok, nezávisle od nastavenia výšky a vzdialenosti sedadla. Proste mi prišlo, že boli dosť vysoko. Iní šoféri sa na to ale nejak veľmi nesťažovali, a preto môže ísť len o výnimku na mojej strane.
Potešil ma kvalitne spracovaný infotainment spolu s dobrým ozvučením priestoru, pričom mu nechýbala ani podpora Android Auto a Apple CarPlay, či vstavané mapy. Bol veľmi prehľadný a svetlý, čo ja preferujem oproti tmavým variantom. Poteší aj bezdrôtová nabíjačka, ktorá je však mierne ďaleko od vodiča. Nechýbali ani lakťové opierky, ktoré si môžete nastaviť podľa vlastnej preferencie, čo hodnotím veľmi pozitívne, pretože mnoho áut práve na tomto pohorí.

Vzadu je dostatok miesta na nohy aj hlavu, nechýba ani nezávislé nastavenie klimatizácie a vlastné výduchy, no čo ma zaujalo najviac, je koberček v interiéri, ktorý je typický pre triedu Business. Auto je dosť široké, čo je síce fajn z pohľadu priestoru vnútri, no sťažuje to parkovanie na úzkych parkovacích miestach, najmä v užších priestoroch. Neraz som tak využil možnosť vystupovania cez zadné dvere v druhom rade, keďže medzi sedačkou vodiča a spolujazdca je voľný priestor, ktorým sa ľahko dostanete dozadu. Predsa len sa posuvné zadné dvere dajú otvoriť na oveľa menšom priestore, takže neriskujete oškretie auta stojaceho vedľa.
Ide o zaujímavo riešené dvere, a je potrebné s nimi viac buchnúť aby sa zatvorili. Ak som ich slabo zatvoril z vonkajšej strany, neexistuje aby som ich dokázal zabuchnúť zo sedadla vodiča, aj keď som sa o to veľmi snažil. Treba mať trošku viacej sily alebo priestor na väčší švih ruky. Keď už sme pri zvuku, vozidlo je na pomery osobných dodávok veľmi dobre odhlučnené, a teda ani pri vyšších rýchlostiach vám nič z vonku neruší konverzáciu vo vnútri.

Zvonku je to moderný automobil, ktorý je teraz oproti predchádzajúcej verzii o približne 100 kg ľahší. Ťahať môžete príves o hmotnosti až do 2 300 kilogramov, pričom hmotnosť auta samotného je 2 309 kilogramov. Schodík, ktorý bol teraz vonku sa premiestnil dovnútra, čo zlepšuje okrem iného aj aerodynamiku, no vôbec to nesťažuje nastupovanie.
Jazda, výkon a rekuperácia
S týmto modelom od Fordu sa jazdí pohodlne, nemá problém ani na diaľnici a v pomere k veľkosti ani v úzkych uličkách veľkomesta. Podvozok je veľmi dobre odladený a nerobia mu problémy nerovnosti na cestách, a tak sa nemusíte napríklad báť, že by ste zobudili vzadu spiace deti. Výkon motorov je prenášaný cez 8-stupňovú automatickú prevodovku, ktorá pracuje pre spaľovací motor aj elektromotor podľa potreby. Tie sa striedajú veľmi jemne a niekedy ani neviete, ktorý je práve v prevádzke.
Pohon sa teda strieda sám bez nutnosti zásahu. Na diaľnici som si všimol, že pri vyšších rýchlostiach už veľmi elektromotor nezapájalo, no pri znížení rýchlosti a následnom zvyšovaní sa opäť rozbehol a dopomáhal spaľovaciemu motoru. Celkom rýchlo sa ale vybila batéria, a teda viac ako 80 % cesty som šiel z Prahy na spaľovací motor, čo sa odrazilo aj na spotrebe. Výkon vozidla je viac než dostatočný, keďže celkovo tu nájdeme kombinovane až 171 kW.

Vozidlo využíva aj rekuperáciu, čo som si mohol povšimnúť napríklad v situácii, kedy sa batéria vybila, ukazovala 0 %, no počas cesty naspäť na Slovensko sa dojazd na elektrický pohon zvýšil o cca 10 kilometrov, ktoré sa stihli dobiť pomocou rekuperačného brzdenia. Intenzita rekuperácie sa však vôbec nedá nastaviť, a prišlo mi to tak, že bola stále nastavená len na veľmi nízkej úrovni a využívala sa najmä pri jazde z kopca. Rekuperovať vie aj stlačením brzdového pedálu.
Spotreba a dojazd
V tejto kategórii budem stručný, pretože spotreba sa dala merať len tá, ktorá hovorila o úbytku paliva. O hodnote elektrickej spotreby na displeji ani chýru ani slychu. Jediné, čo sme si mohli pozrieť bolo to, koľko sa pri danej ceste podarilo prejsť kilometrov na elektrický pohon. Pri jazde po meste s nabitou batériou bola spotreba 6,9 litra/100 km, pričom zo 60 kilometrov prejdených bolo 37,3 km elektrických.

Počas celého testu sa spotreba ustálila na 7,7 l/100 km, a celkovo 1/3 prejdených kilometrov bola čisto elektrická (resp. plachtenie s vypnutým spaľovacím motorom). Cestou z Prahy po diaľnici som nameral spotrebu 9,5 l/100 km a to som šiel stále priemerne 130 km/h.
Čo sa týka dojazdu na elektrinu, ten je v meste okolo tých 70 kilometrov. Ak rátame aj mimo mesta, tak cca tých 50 kilometrov sa vám môže podariť prejsť. Závisí dosť od štýlu jazdy a aj od toho, koľko zvládnete za túto jazdu zrekuperovať energie.
Batéria a nabíjanie
Plug-in hybridná verzia tohto modelu prichádza s batériou o kapacite 16,5 kWh, pričom 11,8 kWh je využiteľná kapacita akumulátora. Nabiť ju môžete štandardným AC káblom, či už doma, alebo na verejnej nabíjacej stanici, kde môžete nabíjať maximálnym výkonom 3,7 kW. To v praxi znamená, že ju dokážete do plna nabiť za približne 4,5 hodiny.

Galéria
Záverečné hodnotenie
Plug-in hybridná dodávka od Fordu určite predbehla moje očakávania, najmä svojou priestrannosťou a jazdnými vlastnosťami. Veľmi nám pomohla pri organizácii akcie, a to hlavne svojim veľkým kufrom, do ktorého sa zmestí naozaj všetko. Mrzí ma slabé zameranie sa na elektrické štatistiky a údaje o jazde, no v celkovom ponímaní mi to až tak nevadí. Nabíjanie je ale pomalšie a ideálne bude, ak ho môžete nabíjať napr. v noci, za nižšie sadzby.
Čo sa týka dlhších ciest, tie sú maximálne pohodlné, interiér je dobre odhlučnený aj na diaľnici a dopĺňa to celkom dobrý zvukový prejav audio-sústavy. Zmenil by som asi umiestnenie pedálov, kde som mal pocit, ako keby boli moc vysoko a mňa tak po chvíľke jemne začínali bolieť členky. Vyvažuje to ale tempomat, ktorý funguje výborne, aj keď nie je adaptívny.