MojElektromobil

V Tesla Model 3 a Model Y sa nachádza interná kamera určená na sledovanie vodiča. Dlhodobo bola neaktívna, no začiatkom tohto roka ju firma začala prvýkrát využívať. Tesla hacker sa teraz dostal do kódu a podarilo sa mu zistiť, čo konkrétne pomocou nej automobilka sleduje. Informuje web Electrek.

Zamerané na bezpečnosť

Je veľmi jednoduché si spraviť názor na to, akým spôsobom bude interná „selfie” kamera v Tesla Model 3 a Model Y využívaná. Automobilka môže sledovať vodiča a jeho správanie najmä v čase, keď je zapnutý autopilot. Dáta z kamery s ním môžu priamo spolupracovať a napríklad upozorniť vodiča, aby sa venoval riadeniu a dával pozor na cestu. Zároveň ale môže slúžiť aj ako čierna skrinka, ktorá zaznamená situáciu v kabíne krátko pred nehodou. Avšak, Elon Musk v apríli potvrdil, že kamera bude sledovať aj situáciu v interiéri v robotických taxíkoch, čím sa budú chrániť pred vandalmi.

Prirodzene, toto nebude jej jediné využitie. Tesla kameru aktivovala začiatkom tohto roka, pričom zákazníkov informovala, že tak robí za účelom získavania dát pre vývoj bezpečnejších áut. Vozidlo by tak malo zaznamenať obrázky či videá krátko pred kolíziou, čo má inžinierom pomôcť vylepšiť bezpečnostné funkcie. Nakoľko jedna z priorít automobilky je zvyšovanie kvality softvéru, bolo jasné, že získavanie dát bude prebiehať oveľa komplexnejšie.

Všade kam sa pozrieš

Známy hacker Green zverejnil na Twitteri konkrétne situácie, ktoré sa Tesla snaží detegovať pomocou prednej kamery. Firma teda sleduje napríklad to, či má vodič zatvorené oči, či sa pozerá hore, dole alebo pred seba. V súvislosti so zrakom dokonca počíta s nasadenými slnečnými okuliarmi. Aj v takejto situácii sa ale snaží rozpoznať či sa vodič pozerá na cestu alebo dole.

Kamera má taktiež rozoznať pohyby hlavy, a teda či je sklonená dole alebo sa pozeráte vľavo či vpravo. Veľmi dôležitý je taktiež bod, ktorý má rozoznať, že vodič práve používa telefón. Systém samozrejme počíta aj a s tým, aby vedel rozoznať účelovo prekrytú kameru a tmavé prostredie – napríklad počas jazdy v noci. Podľa Tesly sú získavané dáta plne anonymizované a v žiadnom prípade sa nespájajú s konkrétnym vodičom. Zároveň, zdieľanie údajov je možné obmedziť v nastavení vozidla.

Prepad v Euro NCAP

Známa európska ratingová spoločnosť Euro NCAP sa v najnovšom reporte zamerala na hodnotenie asistenčných a bezpečnostných systémov v rôznych vozidlách. Napríklad Mercedes-Benz, BMW, Audi, Ford alebo Peugeot a nechýbala ani Tesla Model 3. Sledované boli pritom tri hlavné kategórie, a to asistenti, záložné bezpečnostné systémy a zapojenie vodiča. V prvých dvoch kategóriách sa Tesla Model 3 dostala s prehľadom na prvé miesto, avšak v poslednom bode výrazným spôsobom prepadla.

V odôvodnení sa pritom spomína aj nevyužitá interná kamera: „Informácie o vozidle sú jasné, no Model 3 neobsahuje head-up displej, ktorý by ich zobrazoval v priamom zornom poli vodiča. Tesla je síce vybavená internou kamerou, nie je využívaná pre sledovanie vodiča a spolieha sa iba na vstupné informácie z volantu pri zasiahnutí vodiča. Ak systém zisti zásah vodiča, vypne sa, čo limituje kooperatívne riadenie,” píše sa v oficiálnej správe. Práve vyššie spomínané informácie by mohli zabezpečiť zlepšenie funkcie autopilota vo vozidlách Tesla aj v tomto ohľade.


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

5. októbra 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+