MojElektromobil

Elektromobily Tesla sa vedia v záplavách správať ako motorvý čln. Nepotrebujú sanie vzduchu pre motor a nerobí im problém vysoká voda. Aspoň tak to vyzerá na videách zo zaplavenej Číny.

Do záplav len poriadny dízel? Nie.

S čím ľahšie vyviaznete zo záplav? Bežný Slovák by pravdepodobne odhadol, že na to určite potrebujete poriadny dízel. Videá zo zaplavenej Číny však ukazujú, že odolnejší sa zdá byť elektromobil. Pozrite si videá plávajúcich Tesiel Model 3.

Každý vodič, ktorý sa musel niekedy brodiť cez vysokú vodu, vie, že to vôbec nie je príjemná vec. Ani opatrný prejazd cez vodu nemusí skončiť dobre. Bežné auto so spaľovacím motorom potrebuje na svoju funkčnosť nasávanie vzduchu. Ak sa doň dostane voda, motor sa zadusí a vážne poškodí. Problém nastáva aj s vodou vo výfukovom potrubí.

Elektromobily sú voči vysokej vode jednoznačne odolnejšie. Ich elektromotory aj batérie, ktoré tvoria podvozok vozidla, sú veľmi dobre izolované od vody a prakticky neexistuje riziko skratu a znefunkčnenia.

Samozrejme, že špeciálne upravené spaľovacie vozidlá a extrémne SUV so šnorchlom a vysokým podvozkom s takouto vodou problém nemajú. Tu však rozoberáme bežné osobné automobily. V prípade Tesly Model 3 ide nízko položený sedan.

Elektromobil Tesla ako motorový čln

Obrovské záplavy nedávno postihli aj západoeurópske krajiny a aktuálne prebiehajú v Číne. Priniesli zaujímavé videá od majiteľov elektromobilov Tesla Model 3. Tie sa bez problémov brodia cez asi pol metra vysokú vodu na zaplavenej diaľnici a niektoré dokonca plávajú po hladine ako motorvý čln.

Rotácia kolies poháňa elektromobil Tesla vpred a elektromobil nemá s vysokou vodou problém. Na krátkom videu nižšie je videť, že auto nemá kontakt s vozovkou a spoza zadných kolies strieka voda. Internet už vymyslel pre Teslu aj nový jazdný režim – Boat Mode, teda “režim plávania”.

Z krátkeho videa to nie je vidieť, no podľa lokálnych médií Tesla (na videu nižšie) vyplávala zo zatopeného tunela v čínskom meste Zheng Zhou, pričom všetky ostatné vozidlá naokolo stáli na mieste. V Tesle boli dvaja pasažieri, ktorí takto unikli od nebezpečenstva.

Obojživelník Tesla?

Elon Musk už pred pár rokmi pri záplavách v USA naznačil, že Tesly môžu na určitý čas fungovať ako člny. Vpred ich poháňa už spomínaná rotácia kolies. Nie je overené, na akú dlhú dobu je Tesla schopná takto sa plaviť a či to spôsobí vážnejšie škody na vozidle. Z čínskych videí nie je jasné, či sa dostala nejaká voda aj dovnútra.

Tesla Model 3 a Model Y, ktoré sa vyrábajú v čínskej fabrike americkej spoločnosti, pravdepodobne veľmi dobre odolávajú vode. Jedna zo záťažových testov v gigafabrike v Šanghaji je práve skúška odolnosti voči silným dažďom a vysokej vode, ktoré sú v tomto regióne pomerne bežné.

Táto skúška nie je vôbec bežná u spaľovacích vozidiel. Nevieme, či takouto skúškou prechádzajú aj Tesly vyrobené v Kalifornii a či ňou prechádzajú elektromobily iných značiek. Prejazd vysokou vodou by však rozhodne majitelia nemali cielene skúšať.


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

26. júla 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+