MojElektromobil

Tesla oznámila vydanie Plaid Track Mode, čo je nová verzia jej softvéru pre traťový režim. Vďaka nasadeniu tejto novinky Tesla posunula rýchlosť na úplne inú úroveň. Informovala o tom samotná Tesla na svojom blogu.

Nejde o úplnú novinku

Je nutné uznať, že nejde o úplnú novinku. Track mode pre Model 3 Performance bol predstavený už v priebehu roka 2018. Softvér bol špecializovaný na vyladenie ovládacích prvkov pre dosiahnutie maximálneho dostupného výkonu na trati.

V roku 2020 Tesla predstavila vynovenú verziu tohto režimu Track Mode V2. Nová verzia obsahovala omnoho viac funkcií oproti tej pôvodnej. Doplnili sa dokonca aj mapy vybraných okruhov so zážitkom hraničiacim s videohrou v aute.

Teraz má Tesla k dispozícií svoj nový Model S Plaid, čo je auto s najvyšším výkonom aké bolo kedy uvedený na trh. Práve pre tento model  si Tesla pripravila svoj najnovší Režim Plaid Track.

Plaid Track Mode sa bude nasadzovať postupne

V priebehu tohto týždňa je Plaid Track Mode rozširovaný na vozidlá Model S Plaid v Severnej Amerike. Ciele Tesly relatívne jednoduché. Prioritou je dosiahnuť najrýchlejší čas na kolo pre sériovo vyrábané elektrické auto na nemeckom Nürburgringu.

Zároveň sa umožní  individuálne nastavenia kontroly stability, vyváženia ovládania a regeneratívneho brzdenia tak, aby mali vodiči väčšiu autoritu nad kontrolou vozidla na pretekárskej dráhe.

Jazda v Tesla Model S sa posúva na úplne inú úroveň Zdroj: Tesla

Plaid Track Mode bol navyše navrhnutý tak, aby maximálne využil trojmotorovú platformu nasadenú v elektromobile Model S Plaid spoločne s viac ako 1 000 konskými silami. Tento mód má zásadný vplyv na nasledovné funkcie:

Optimalizácia

Hnacia jednotka Cooling Track generuje veľké množstvo tepla v batérií, motoroch a brzdách. Maximálna výdrž na trati sa okrem iného dosahuje aj manažmentom tohto tepla tak, aby sa kľúčové komponenty udržali čo najchladnejšie.

V prípade, že je aktivovaný mód Plaid Track, znižuje sa teplota batérie, motorov tak, aby sa vytvoril dostatok chladnej hmoty. Ako náhle sa vytvára teplo dynamickou jazdou na trati, začnú sa zdieľať slučky chladiacej kvapaliny medzi batériou a motormi takým spôsobom, aby sa udržali čo najdlhšie chladné.

Rovnako sa zvyšuje výkon rekuperačného brzdenia, čo so sebou nesie tri nesporné výhody. Opätovne sa zachytáva významné množstvo energie, znižuje sa celkové zaťaženie trecích bŕzd pre lepší manažment tepla, čo vodičovi poskytuje lepšiu moduláciu a ovládateľnosť prostredníctvom jediného pedála.

Lateral Torque Vectoring (vektorovanie priečneho krútiaceho momentu)

Využíva sa tu rovnaký základ ako pri Tesle Model 3 Track Mode. Plaid Track Mode sa vo veľkej miere spolieha na predné a zadné motory pri ovládaní zatáčania. Dodatočný krútiaci moment aplikovaný na zadnú nápravu pomáha otáčať prednú časť vozidla smerom do zákruty. Následný krútiaci moment dodaný na prednú nápravu ťahá auto zo zákruty a vyrovnáva ho.

Tesla Model S Plaid I Foto: MotorTrend
Tesla Model S Plaid I Foto: MotorTrend

Na základe tohto princípu dva zadné motory umožňujú plné bočné vektorovanie krútiaceho momentu. Po aktivovaní Plaid Track Mode sa automaticky nastaví rozdelenie krútiaceho momentu na zadné kolesá nezávisle. Týmto spôsobom sa uplatňuje odchýlka krútiaceho momentu na zatáčanie vozidla v zákrutách. Zároveň sa zvýši odozva pri zatáčaní, zlepší sa pocit z riadenia v strede a poskytne sa lepšia kontrola nad autom v zákrute.

V porovnaní s konvenčným diferenciálom s otvorenou a obmedzenou svornosťou, ktoré musia neustále súťažiť medzi odozvou na zákrutu a maximálnou trakciou, sa elektromotory prispôsobujú v priebehu milisekúnd. Týmto spôsobom sa umožní rýchlejšie zatáčanie, vyššia rýchlosť v zákrutách a prudšie zrýchlenie na výjazde zo zákruty.

Nastaviteľná dynamika vozidla

Počas bežnej jazdy sú systémy stability vozidla nastavené tak, aby sa obmedzilo preklzávanie pneumatík a maximalizovala sa priľnavosť a tým pádom aj bezpečnosť vodiča.

Prvé jazdy na Tesle Model S Plaid (Foto: Twitter/@everydayastronaut)
Prvé jazdy na Tesle Model S Plaid (Foto: Twitter/@everydayastronaut)

Po aktivovaní Plaid Track Mode prejdú ovládacie prvky stability vozidla do módu Race, čo vodičovi umožní maximálnu kontrolu nad bočným pohybom vozidla. Po aktivovaní tohto režimu ovládač dynamiky vozidla od Tesly vyhodnocuje uhol natočenia volantu spoločne s tlakom na plynový a brzdový pedál tak, aby určil, kam by chcel vodič ísť. Povolí sa preklzávanie pneumatík, pričom sa automaticky upraví aj rozdelenie krútiaceho momentu. Vodič tak získa ešte vyššiu autoritu pre vysokorýchlostný prejazd zákrutami.

Adaptívne tlmenie pruženia

Po aktivovaní Plaid Track Mode sa adaptívne tlmenie pruženia optimalizuje pre ovládanie na trati, zníži sa sklon pri prudkom brzdení a rýchlej akcelerácií. Tlmenie sa preladí na zlepšenie odozvy a rýchle odstránenie nárazov  na hrboľatých segmentoch, čo má vplyv na sebadôveru vodiča. Týmto spôsobom sa umožní konzistentná dynamická jazda pri rozjazde. Svetlá výška sa nastaví nižšie a nebude sa ďalej zvyšovať s cieľom dosiahnuť vyšší komfort.

Používateľské rozhranie výkonu

vývojári pridali používateľské prostredie špeciálne pripravené pre trať. Zobrazenie poskytuje kritické údaje o výkone vrátane tepelného monitorovania vozidla, časovača kôl, G-metra, režimu snímania videa z palubnej kamery a telemetrie vozidla spoločne s niekoľkými ďalšími možnosťami prispôsobenia.

Tesla Model S Plaid štvrť míle (Foto: Instagram/@klwtts)
Tesla Model S Plaid štvrť míle (Foto: IG/@klwtts)

Spoločne s režimom Plaid Track Mode sa vodičovi prináša hneď niekoľko noviniek. Vďaka nim bude Model S Plaid rýchly nielen pri zrýchľovaní, ale aj pri prejazde zákrutami a pri brzdení. Prístup Tesly sa zameriava na zvýšenie ovládateľnosti spoločne s bezpečnosťou a komfortom vodiča. Už teraz sa vie, že Tesla tento mód bude ďalej vylepšovať prostredníctvom bezdrôtových aktualizácií.


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

8. januára 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+