MojElektromobil

Elektromobily je za určitých podmienok možné poháňať aj benzínom či naftou. Ide o prípad, ak palivo použijete napríklad na chod generátora, ktorý zároveň dobíja elektrické auto. Tento kuriózny nápad otestovali austrálski fanúšikovia Tesly pred pár rokmi, aby zistili, aká efektívna je Tesla s dieselovým generátorom v porovnaní s naftovým Volvom. Informácie o teste priniesol nemecký portál EFAHRER.

Niektorí členovia klubov Tesla Owners Club Western Australia a Australian Electric Vehicle Association sa rozhodli uskutočniť experiment, kedy nabili Teslu Model S P85D dieselovým generátorom. Druhým porovnávacím vozidlom bolo dieselové Volvo V40 D4. Porovnanie a uskutočnený test mal ukázať účinnosť oboch vozidiel vzhľadom na použité množstvo paliva.

Úsporný diesel vs. ťažšia a výkonnejšia Tesla

Podľa prvotných informácií vyzerá výsledok experimentu v prospech dieselového Volva. Jeho motor je známy nielen svojou hospodárnosťou, ale samotné vozidlo má hmotnosť iba 1,5 tony čo je o 700 kilogramov menej ako má Tesla.

Tesla Model S P85D | Zdroj: caranddriver.com

Okrem toho disponuje aj slabším výkonom čo opäť pridáva na jeho úspornosti. Tesla Model S jazdila zároveň v režime „Insane“, ktorý okrem iného ponúka mimoriadne rýchle zrýchlenia.

Generátor dodal Tesle 18 kWh

Prvým krokom experimentu bolo nabíjanie Tesly priamo z generátora pomocou 3-fázového napájacieho kábla. Nádrž generátora bola pred a po nabíjaní naplnená po okraj palivom, ktoré bolo čo najpresnejšie odmerané. Batéria auta počas nabíjania dostala 18 kWh energie, čo postačí na dojazd minimálne 100 kilometrov. Následne sa natankovala plná nádrž Volva, aby bolo možné dosiahnuť presné meranie spotrebovaného paliva.

V ďalšom kroku prejazdili obe autá tú istú trasu za podobných dopravných podmienok. Jazda nasledovala samozrejme ihneď po “natankovaní”. Trasa pozostávala z diaľničných ale aj mestských dopravných úsekov. V deň experimentu bolo zároveň horúce počasie, vodiči si tak podľa sprievodného videa na YouTube zapli v oboch autách klimatizáciu. Po dosiahnutí hranice približne 100 kilometrov sa obe autá vrátili na miesto štartu.

Rozdiel v spotrebe bol iba 0,34 l

Výsledok zrejme každého prekvapí. Hoci Volvo malo od začiatku určité výhody, model S sa ukázal byť hospodárnejší. Dieselový generátor poskytol 18 kWh elektrickej energie a spotreboval 4,46 litra nafty. Tie zabezpečili Tesle dojazd 104,6 kilometra. Volvo prešlo rovnakú trasu za rovnakých podmienok so spotrebou 4,8 litra. Spotreba Volva bola samozrejme zmeraná následným dotankovaním plnej nádrže.

Hoci sa Volvo ukázalo aj ako mimoriadne úsporné auto s nízkou spotrebou paliva, na záver treba vyzdvihnúť úspornejšiu jazdu ťažšej a zároveň výkonnejšej Tesly Model S. Aj napriek tomu, že v bežnom živote sa s takýmito situáciami stretneme len výnimočne, priaznivci Tesly chceli demonštrovať úsporu elektromobilov, ktorá je veľakrát spochybňovaná.

9. marca 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+