MojElektromobil

Slovensko aj napriek dopadom pandémie koronavírusu v roku 2020 zostáva svetovým lídrom vo výrobe automobilov. Počas minulého roka sme vyrobili 990 598 vozidiel, čo znamená, že na 1000 obyvateľov pripadá 182 vyrobených osobných motorových vozidiel.

Napriek výraznej sile automobilového priemyslu dramaticky zaostávame v kľúčových oblastiach pre znižovanie vplyvu dopravy na životné prostredie. Slovensko sa síce oficiálne pripojilo k dokumentu Európskej komisie „Green Deal“, no všetky kľúčové ukazovatele hovoria o tom, že zatiaľ ide skôr o čisto formálnu vec. Informoval o tom Zväz automobilového priemyslu.

Málo elektrických áut aj slabá podpora infraštruktúry

Zo záväzku Slovenska voči Európskej únii vyplýva podpora štrukturálnej zmeny v oblasti pohonov v doprave a redukcia emisií. Vo väčšine štatistík sa v súčasnosti Slovensko, bohužiaľ, nachádza medzi poslednými krajinami v rámci Európskej únie.

Za rok 2020 sa u nás predalo len 1 771 nabíjateľných vozidiel M1, dosahujeme najvyššie emisie CO2 z nových osobných vozidiel (119,2 CO2 g/km) a lepšie na tom nie sme ani pri budovaní infraštruktúry. Momentálne je v SR v prevádzke rádovo 750 verejných nabíjacích bodov, do roku 2025 by ich malo byť 5 200 a do roku 2030 viac ako 20 000.

Zdroj: Zväz automobilového priemyslu

Najvyššie emisie pri registrovaných autách

V roku 2020 poklesol počet zaregistrovaných nových osobných vozidiel. Celkovo sa registrovalo 76 305 vozidiel, čo je v porovnaní s rokom predošlým pokles o 24,78 %. Pri pohľade na registráciu vozidiel v rámci celého trhu je možné sledovať taktiež pokles. Za uplynulý rok sa celkovo registrovalo 84 909 vozidiel, pokles je vo výške 25,42 %.

Veľkým problémom Slovenska je individuálny dovoz vozidiel. Týmto spôsobom na naše cesty prichádza veľa starých áut, čo zvyšuje celkové emisie CO2. Podľa zverejnených štatistík máme v oblasti nových registrovaných vozidiel najvyššie emisie CO2 spomedzi krajín Európskej únie.

Zdroj: Zväz automobilového priemyslu

„V tejto súvislosti nás znepokojujú individuálne dovozy ojazdených vozidiel, kde podiel vozidiel starších ako 5 rokov je viac ako 60 %. Takéto vozidlá nám určite nepomôžu znížiť celkové emisie z dopravy. Oveľa udržateľnejším riešením je podľa nášho názoru dlhodobá systémová podpora predaja bez- alebo nízko-emisných vozidiel, ktorá by naopak tieto emisie znížila“, dodáva Alexander Matušek, prezident ZAPu.

Zdroj: Zväz automobilového priemyslu

Zaostávame aj v spracovaní odpadu

K ďalším dôležitým témam, ktoré vyplývajú z európskeho dohovoru, patria zelené riešenia v oblasti systému odpadového hospodárstva, budovanie kapacít na efektívne zhodnocovanie odpadu, výskum nových technológií spracovania.

Prezident ZAPu, Alexander Matušek, však konštatuje, že aj v týchto oblastiach sa Slovensko za ostatné roky vzďaľuje od nastavených cieľov, čo rozhodne neprospeje konkurencieschopnosti Slovenska a jeho priemyslu.

Náš tip
Historický súdny verdikt voči ropnému gigantu Shell: Do 8 rokov musí prudko znížiť emisie
17. júna 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+