MojElektromobil

Po postupnom odhaľovaní dizajnu nového elektromobilu od českej automobilky Škoda tu konečne máme jej oficiálne odhalenie. Škoda Enyaq iV je prvé elektrické vozidlo z Mladej Boleslavi, ktoré je postavené na platforme MEB koncernu Volkswagen. Škoda Enyaq iV je príbuzný model očakávaného Volkswagen ID.4.

Prvé kusy pre slovenských zákazníkov prídu v prvom štvrťroku 2021. Cena pre najnižšiu verziu Škoda Enyaq iV s 58 kWh batériou bude na Slovensku štartovať pod 40 000 eur. Škoda tak vstupuje do sveta, v ktorom môže konkurovať autám ako Hyundai Kona, Kia e-Niro a KIA e-Soul, Peugeot e-2008 či Tesla Model Y.

Ostré tvary

Aj vďaka tomu sme niekoľko údajov vedeli už vopred, no tentokrát to máme všetko oficiálne a doplnené o ďalšie konkrétne údaje. Škoda Enyaq iV má rozmery klasického menšieho SUV, a to dĺžku 4 649 milimetrov, šírku 1 879 milimetrov a výšku 1 616 milimetrov. Rázvor je 2 765 milimetrov a vďaka už spomínanej elektrickej platforme vo vnútri nenájdete vyčnievajúci stredový tunel. To ocenia predovšetkým cestujúci vzadu, ktorí získajú oveľa viac priestoru pre nohy. Batožinový priestor má základný objem 585 litrov. Enyaq iV je možné obuť do kolies s priemerom od 19 do 21 palcov, ktoré budú k dispozícií v siedmich dizajnových variantoch.

Keď sa dostanete až k výberu konkrétnej farby, vaša voľba bude musieť padnúť na jeden z dvoch nemetalizovaných alebo jeden zo siedmich metalizovaných lakov karosérie. Exteriér Škoda Enyaq iV je výrazný najmä ostrejšími tvarmi a prednou maskou. Tá bude od verzie s najväčšou batériou osvetlená až 130 LED diódami na vertikálnych rebrách a horizontálnej lište masky. Ide o dizajn Crystal Face, ktorému nemôže chýbať aj animovaná funkcia Coming/Leaving Home. V štandardnej výbave sa nachádzajú LED svetlomety a LED zadné skupinové svetlá, avšak na želanie sú k dispozícii svetlomety Matrix-LED a zadné svetlá TOP LED s dynamickými smerovkami.

Aj vo verzii RS

ŠKODA ENYAQ iV – Prehľad predbežných technických údajov 
Rozmery 4 649 x 1 879 x 1 616 mm, rázvor: 2 765 mm
Model ENYAQ 60 iV ENYAQ 80 iV ENYAQ 80x iV ENYAQ RS iV
Pohon 4 x 2 4 x 2 4 x 4 4×4
Max. výkon 132 kW 150 kW 195 kW 225 kW
Max. krútiaci moment 310 Nm 310 Nm 425 Nm 460 Nm
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,7 s 8,5 s 6,9 s 6.2 s
Max. rýchlosť 160 km/h 160 km/h 160 km/h 180 km/h
Kapacita batérie (netto) 58 kWh 77 kWh 77 kWh 77 kWh
Dojazd (WLTP) 390 km 510 km 460 km 460 km

Celkovo bude Enyaq iV v štyroch rôznych verziách, a to s dojazdom od 390 do 510 kilometrov. Z pohľadu veľkosti batérie však bude na výber len z dvoch variantov, a to 58 kWh a 77 kWh. Základnú batériu bude mať vo výbave iba jeden model, Škoda Enyaq 60 iV. Jednotlivé verzie sa od seba líšia predovšetkým dojazdom, no taktiež výkonom a následne aj pohonom dvoch, respektíve štyroch kolies. Verzia Škoda Enyaq 80 iV je rovnako ako základný model iba s náhonom zadnej nápravy, no ponúkne najvyšší dojazd – až 510 km podľa normy WLTP. Vyššia verzia Škoda Enyaq 80x iV už vďaka dvojici elektromotorov dosahuje o niečo nižší dojazd – 460 km, ale vyšší výkon 195 kW.

Najvýkonnejšia verzia je pochopiteľne Škoda Enyaq RS iV s výkonom 225 kW, ten ale neuberá z elektrického dojazdu. Nabíjanie verzií s väčšou kapacitou batérie bude možné výkonom 125 kW, čo stačí na nabitie z 5 na 80 % za približne 35 minút. Za tento čas v prípade verzie s 510 km dojazdom získate teoretický dojazd až 380 km. Palubná nabíjačka bude podporovať nabíjací výkon 11 kW, a teda z domáceho wallboxu alebo verejnej nabíjacej stanice sa batéria dobije z 0 do 100 % za 6 až 8 hodín, v závislosti od kapacity batérie. Škoda k autu pribalí aj nabíjačku pre nabíjanie auta z bežných nabíjacích zásuviek s napätím 230 a 400 V.

Eko aspekt a technológie

Základná verzia Škoda Enyaq 60 iV je v štandarde s interiérom Loft, ktorý má byť inšpirovaný modernými apartmánmi mladých rodín, pričom prístrojový panel je v dvojfarebnom vyhotovení. Samozrejme, ďalšie interiéry budú voliteľné a príkladom je aj Lodge. Ten reprezentuje udržateľnosť a inovatívnosť, pričom Lounge sa zameriava na kvalitu a exkluzivitu viditeľnú na prvý pohľad. Najvyšší model Enyaq RS iV má špeciálny interiér RS Lounge, ktorý zvýrazňuje športový charakter vozidla spolu s RS Suite so zameraním na eleganciu.  Automobilka sa nevyhýba ani ekologickej otázke, čoho sú stotožnením varianty Lodge a ecoSuite. Poťahy sedadiel interiéru Lodge sú vyrobené z materiálu, ktorý obsahuje 40 % prírodnej vlny.  Zvyšných 60 % materiálu poťahov sedadiel tvorí polyester z recyklovaných PET fliaš.

Samozrejmosťou novej Škoda Enyaq iV je head-up displej s podporou rozšírenej reality. Z pohľadu asistentov sa dočkal vylepšenia predovšetkým parkovací asistent, ktorý dokáže sám zabrzdiť a zabrániť kolíziám s chodcami alebo pevnými prekážkami. Veľkou novinkou je ale funkcia parkovanie na diaľku, ktorá je súčasťou aplikácie pre vzdialený prístup Škoda Connect App.

Táto funkcia sa hodí napríklad vtedy, ak plánujete zaparkovať v úzkom mieste, odkiaľ by ste mali problém vystúpiť. Zároveň sa parkovací asistent dokáže učiť cez funkciu trénovania. V prípade častého parkovania v komplikovanejšom prostredí parkovanie uskutočníte najskôr sami, pričom všetky pohyby si vozidlo pamätá. Po stlačení tlačidla je systém auta schopný tento manéver automaticky zopakovať. Asistent má následne plnú kontrolu nad riadením či brzdami.

Ďalší asistenti sú tu v podobe antikolízneho asistenta, ktorý podporuje vodiča pri hroziacej kolízii s chodcom, cyklistom alebo iným vozidlom. Asistent mu pri prudkom manévri pomôže uskutočniť daný pohyb čím zmenší riziko stretu. Asistent pre odbočovanie zase sleduje protiidúce vozidlá a včas upozorní vodiča, prípadne aj sám zabrzdí. Samozrejmosťou je výstraha pri vystupovaní, ktorá akusticky a výstražným svetlom na vnútornej strane krytu spätného zrkadla upozorňuje vodiča a spolujazdca vpredu pri otváraní dverí v prípade, že by mohol prísť do stretu s chodcom, cyklistom alebo autom. Tento balík dopĺňa aj adaptívny tempomat s vedením v pruhu, asistent pri jazde v kolóne či núdzový asistent.

Sériová výbava a ďalšie funkcie

Model Škoda Enyaq 60 iV už v základnej výbave dostane 2 zónovú automatickú klimatizáciu Climatronic, multifunkčný kožený volant, bezkľúčové odomykanie a štartovanie KESSY, digitálne rádio DAB+, technológiu SmartLink a spomínané LED svetlomety. Pri tejto verzii je však spomínané nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom iba 50 kW. Ďalšie prvky sériovej výbavy sú parkovacie senzory, cúvacia kamera, vyhrievaný volant a nakoniec aj pádla na volante, ktorými sa nastavuje intenzita rekuperácie.

Aj ďalšie výbavy v interiéri ponúknu displej s uhlopriečkou 13 palcov, čo je najviac z doterajších modelov značky. Virtuálny kokpit informuje vodiča na displeji s veľkosťou 5,3 palca o základných informáciách ako rýchlosť či údaje jazdy, ktoré sú dopĺňané o dáta z navigácie a asistenčných systémov. Infotainment je možné ovládať dotykmi priamo na displeji či dotykovým posúvačom. K dispozícii je tu tiež hlasová asistentka Laura, ktorá dokáže rozumieť 15 jazykom, pričom pri šiestich si poradí aj s plynulo vyslovovanými vetami.

Samozrejmosťou je podpora pre viaceré technológie, vrátane Wireless SmartLink, Android Auto, Apple CarPlay a MirrorLink™. Tie sú zaujímavé najmä na prepojenie mobilného telefónu so systémom auta. Mobil si bude možné nabíjať aj bezdrôtovo v na to určenej priehradke. O zvuk sa stará kombinácia ôsmich reproduktorov napojených na zosilňovač 4 x 20 W. Za príplatok je k dispozícii audio systém  CANTON s dvanástimi reproduktormi. Na želanie môže byť Škoda Enyaq iV vybavená aj tepelným čerpadlom, ktoré môže, vďaka úspore energie, zvýšiť dojazd v zimných mesiacoch až o 30 %.

1. septembra 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+