Renault predstavil v januári 2021 prototyp štýlového mestského elektromobilu s označením Renault 5 EV. Výrobca prekvapil ambíciou pretaviť tento koncept do produkcie a v súčasnosti prezradil niekoľko detailov z dizajnu exteriéru sériového modelu, už pod novým názvom Renault 5 E-Tech electric.

Svojim retro dizajnom nadväzuje na pôvodný Renault 5, ktorý bol skutočnou legendou. Vyrábal sa od roku 1972 a svojho času bol jedným z najrozšírenejších západných áut v socialistickom Československu. Celosvetovo sa predalo vyše 5,5 milióna kusov prvej a druhej generácie modelu. Dokonca v roku 1974 sa objavila aj čisto elektrická verzia s dojazdom až 110 kilometrov.
Na scénu prichádza nový retro elektromobil
Svetová premiéra sa uskutočnila 26. februára 2024 na Medzinárodnom autosalóne v Ženeve. Nový Renault 5 E-Tech electric je prvým vozidlom postaveným na novej platforme AmpR Small (predtým CMF-B EV).

Prekvapivá je v tomto segmente aplikácia viacprvkovej zadnej nápravy, ktorá sa zvyčajne vyskytuje na vozidlách vyšších tried. Tá prispieva k lepšej stabilite a jazdným vlastnostiam.
Zaujímavosťou je aj štandardné vybavenie 18″ kolesami pre všetky verzie modelu. Dizajn nových diskov má byť inšpirovanými kolesami pôvodného Renaultu 5 z minulého tisícročia. Pneumatiky budú mať skôr užší rozmer 195 / 55 R18.
Renault 5 E-Tech electric rozmery a hmotnosť
Dĺžka nového Renault 5 je 3,92 metra. Pre porovnanie ide o hodnotu tesne pod modelmi Clio (-13 cm) alebo Zoe (-16 cm). Nejde tak o úplného krpca, ale o plnohodnotné malé vozidlo. Vďaka novej platforme má vozidlo rovnú podlahu a dlhý rázvor až 2,54 m. Objem batožinového priestoru je 326 litrov.

Hmotnosť vozidla je ešte nižšia než u modelu Zoe, nedosahuje ani 1 500 kg. Vozidlo dokonca ponúka možnosť ťahania prívesu s hmotnosťou až 500 kg.
Renault 5 E-Tech electric batéria a dojazd
S jeho rozmermi a zjavom bude síce zrejme najviac obľúbený v meste, ale uvádzacia verzia s akumulátorom s kapacitou 52 kWh sľubuje dojazd až 400 km podľa WLTP. Táto batéria sa bude ponúkať v kombinácii so 110 kW motorom, ktorý už poznáme z modelov Megane E-Tech a Scenic E-Tech. Rýchlosť DC nabíjania sa pohybuje až na úrovni 100 kW.

Batéria s nižšou kapacitou 40 kWh bude k dispozícii v priebehu roku 2025, a to s výkonovými verziami 70 kW (nie na Slovensku) a 90 kW. Pri nej môžeme počítať s DC nabíjaním o rýchlosti až 80 kW.
V prípade oboch akumulátorov výrobca sľubuje dobu nabíjania zo stavu 15 na 80 % kapacity do 30 minút. Vďaka zjednodušenej architektúre batérie došlo k úspore hmotnosti. Hmotnosť akumulátorov sa tak bude pohybovať v rozmedzí 200 až 250 kg.
Nový Renault 5 bude vybavený obojsmernou palubnou nabíjačkou s technológiou V2G (vehicle-to-grid). V2G umožňuje vozidlu napájať akékoľvek externé zariadenie energiou zo svojho akumulátora. Napájanie pri 220 V bude možné až do výkonu 3,7 kW.
Aj ako hot-hatch pod značkou Alpine
Bola by škoda nevyužiť tento retro potenciál aj pre fanúšikov rýchlosti. Produkčná verzia vozidla Alpine A290_ꞵ bude konštrukčne vychádzať práve z elektrickej novinky Renault 5. Hlavným rozdielom po stránke dizajnu sú prídavné svetlomety, ktoré majú LED usporiadané do vzoru písmena X inšpirované svetom rallye.

Elektromobil Alpine A290 sa bude vyrábať s akumulátorom s kapacitou 52 kWh. Ten sľubuje dojazd približne 380 km. Alpine ponúka dve výkonové verzie ktoré sú spojené s variantmi výbavy. Verzie GT a GT Premium poskytujú výkon 130 kW, zatiaľ čo verzie GT Performance a GTS disponujú výkonom až 160 kW. Pohonu všetkých kolies sa však údajne nedočkáme.
Značka Alpine ale u nás totiž nemá oficiálne zastúpenie, a jeho otvorenie sa ani do budúcna neplánuje. Záujemcovia o kúpu sa budú môcť obrátiť na oficiálne predajné miesta v Českej republike.
Renault 5 E-Tech electric cena na Slovensku
Základná cena Renaultu 5 E-Tech electric podľa slov výrobcu mala štartovať na úrovni 25 000 eur, čo je porovnateľná suma s hybridmi v segmente B (malé autá). Slovenské ceny dlho neboli známe, no zahraničný zdroj prezradil informáciu ohľadom štartovacích cien na nemeckom trhu.
Spočiatku tam predávali dva z piatich stupňov výbavy – s cenou od 32 900 EUR. Obe verzie – Techno a Iconic Five – však majú väčší akumulátor s kapacitou 52 kWh. Podľa Renaultu sa mala verzia menšou 40 kWh baterkou predávať od 24 900 eur, čím sa mala stať tým „elektromobilom za 25 000 eur“, ktorý francúzska spoločnosť sľubovala.
Slovenský cenník zverejnený v januári 2025 potvrdil, že sa to nenaplnilo. Základná cena Renault 5 E-Tech electric na slovenskom trhu začína na úrovni 27 500 eur. Ide o verziu Evolution s výkonom 90 kW a menším akumulátorom s kapacitou 40 kWh.
Variant Comfort range, teda model s väčším akumulátorom (52 kWh) štartuje rovnako ako v Nemecku na sume 32 500 €. Ide o výbavový stupeň Techno, motor dodáva výkon 110 kW.
V priebehu roku 2025 budú nasledovať aj ďalšie dva stupne výbavy, čím sa skompletizuje kvinteto modelov Five, Evolution, Techno, Iconic Five/Iconic Cinq a Roland-Garros (posledný z nich je špeciálny model).
Mohlo by vás zaujímať:
- Ktoré mestské elektromobily nás zaujali v roku 2024? Redaktori MôjElektromobil.sk našli svojich favoritov
- Elektromobilita s Ivett: Všetko, čo potrebujete vedieť o servise a údržbe elektromobilov
- Mercedes-Benz EQT 200 v praxi: Elektrický komfort pre rodiny i podnikateľov

Nový elektromobil sa začal predávať na niektorých trhoch už v roku 2024. Ku nám sa však dostane až na jar 2025. Renault dokonca avizoval, že nielen samotné vozidlo bude vyrábané vo Francúzsku, ale od marca 2025 budú vo Francúzsku vyrábané aj akumulátory pre tento model.
Konkurencia
Za najväčšieho konkurenta nového Renault 5 E-Tech electric možno považovať taliansku imidžovku Fiat 500e, ktorá však štartuje na cene 28 990 eur. V segmente malých áut mu konkurujú francúzske dvojičky koncernu PSA, Peugeot e-208 (cena od 33 500 eur) a Citroën ë-C3 (avizovaná základná cena 23 200 eur). Na Slovensku obľúbený Volkswagen sľubuje v blízkej dobe uviesť na trh nový model segmentu B s označením Volkswagen ID.2 s cenou pod 25 000 eur.