MojElektromobil

Máme tu ďalší model, ktorý dopĺňa rodinu čisto elektrických vozidiel. Naša prvá jazda v Mercedes-Benz EQA dopadla nad naše očakávania. S elektromobilom sme mohli stráviť iba pár hodín, no aj to stačilo na to, aby sme získali dostatok prvých dojmov a aj cenné dáta.

Prírastok do rodiny elektromobilov nie je ešte čistokrvným elektrickým vozidlom. Mercedes-Benz EQA je postavený na klasickom modeli GLA, ktorý je dostupný aj v plug-in hybridnej verzii s možnosťou DC nabíjania. Automobilka aj napriek tomu prezentuje EQA ako veľmi zaujímavé vozidlo s rozumným dojazdom a spotrebou. Maximálny WLTP dojazd nie je rekordný a na súčasnú dobu skôr bežný. Rozhodujúce sú ale vždy skutočne namerané hodnoty v praxi. Práve tieto údaje sme sa aspoň čiastočne snažili získať v rámci prvej jazdy.

Batéria a nabíjanie

Mercedes-Benz EQA je v súčasnosti dostupný iba v jednej výkonnostnej verzii s jednou veľkosťou batérie. Tá má kapacitu 66,5 kWh a pokojne môžeme toto číslo považovať za využiteľnú hodnotu. Môže sa zdať, že nejde o vysoké číslo, no vzhľadom na rozmery auta to nie je vôbec zlé. Automobilka deklaruje, že Mercedes-Benz EQA dokáže prejsť na jedno nabitie presne 426 kilometrov podľa WLTP normy. Ako som už spomenul vyššie, toto číslo vôbec nie je vysoké s ohľadom na elektromobily, ktoré prichádzajú do predaja v týchto mesiacoch.

Rovnako vysoké číslo nesvieti ani pri hodnote nabíjania. To je podľa papierových špecifikácií 100 kW, teda toto má byť maximálny výkon, ktorý auto dovolí pustiť do batérie. Nabíjanie z 10 na 80 percent má trvať maximálne 30 minút, čo sa nám v kontexte teraz predstavovaných elektromobilov zdá trochu viac ako by sme čakali. Pár minút navyše strávených na nabíjačke bolí menej, ak sa zastávky robia po dlhšej neprerušovanej ceste. Ak teda za 30 minút získate dojazd 400 kilometrov pri diaľničnom tempe, vôbec to nevadí. Toto síce nie je prípad EQA, no skutočné čísla nabíjania vôbec nie sú zlé.

Mercedes-Benz EQA krivka nabíjania prvá jazda
Mercedes-Benz EQA krivka nabíjania | Zdroj: MôjElektromobil / Tomáš Kuník / ABB

Batériu sme chceli vybiť čo najviac, aj preto sme zvolili najmä diaľničný test. Batériu sme ale mali problém vybiť na dostatočne nízku hodnotu, čo je vlastne dobrá správa. Nabíjaciu krivku sme teda mohli merať iba od 22 percent. S takouto hodnotou sme dorazili k 350 kW nabíjacej stanici v Auparku. Nakoľko bolo vonku teplo a za sebou sme mali diaľničnú trasu, batéria bola dostatočne zohriata. Výkon nabíjania vystrelil na 113 kW a toto číslo si auto držalo doslova iba pár minút.

Výkon po 3 minútach a 31 percentách len mierne klesol na 112 kW. Následne ale nastúpil mierny postupný prepad výkonu, ktorý sa výraznejšie zrýchlil až pri 70 percentách. Tu bol výkon 91 kW a počas ďalších troch minút klesol na 81 kW. To sa už ale batéria blížila k 80 percentám kapacity. Nabíjanie sme vypli pri 86 percentách a po 29 minútach. Celkovo sme nabili 44,9 kWh, maximálny výkon bol spomínaných 113 kW, pričom priemerný bol slušných 92,9 kW. EQA môžete samozrejme nabíjať aj striedavým prúdom, pričom palubná nabíjačka zvládne výkon 11 kW.

Svieži a svižný

Výkonovo je Mercedes-Benz EQA nastavený dobre. V súčasnosti je dostupná verzia s označením 250, ktorá je vybavená jedným elektromotorom na prednej náprave. Parametre nie sú zlé, z miesta vás rozhýbe sila 140 kW s krútiacim momentom 375 Nm. Pre porovnanie, ide o 10 kW menej výkonu ako má štandardne Volkswagen ID.3, no EQA vyhráva z pohľadu krútiaceho momentu. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h vôbec nie je papierovo očarujúce.

Zvládne to za 8,9 sekundy, takže by som povedal, že na Mercedes-Benz je to možno aj dosť dlhá doba. Do EQA som ale presadal z elektrickej dodávky eSprinter a razom boli pre mňa papierové hodnoty úplne nepodstatné. Zrýchlenie na mestských 50 km/h je bleskové. Vidieť, že auto pri zošliapnutí plynu na podlahu s výkonom bojuje. Nie je až tak stabilné, čo môže byť spôsobené nastavením podvozka alebo aj rozložením hmotnosti. Beriem to ale pozitívne, nakoľko takto vám auto dáva „pričuchnúť“ k športovej jazde.

Interiér a exteriér

Prerobené GLA na elektrický pohon dáva o sebe vedieť najmä dizajnom exteriéru. Nový prvok, ktorý identifikuje príbuznosť k sérii EQ, sú prepojené pásy svetiel. Tie sú menej nápadné vpredu, no výrazné vzadu. Celkovo tieto jemné dizajnové zmeny vyzerajú pekne. Fakt, že v aute nie je spaľovací motor prezradí aj pohľad spredu na prednú masku. Tá je kompletne zaslepená, nakoľko chladenie elektromotora a elektroniky zvládne aj menší prúd vzduchu zospodu. Nižší odpor vzduchu je kľúčový a pre nízku spotrebu sú dizajnéri ochotní spraviť rôzne zásadne zmeny.

Náš tip
Mercedes-Benz GLA 250e: spotreba pod 2 litre, nechýba DC nabíjanie | TEST

Ďalším príkladom sú disky kolies, ktoré sú obložené plastovými vypĺňaní pre menej turbulencií pri vyšších rýchlostiach, čím opäť dosahujú lepšiu spotrebu. Naopak, pri pohľade do interiéru je tých zmien minimum. Príbuznosť k elektromobilom prezrádza batéria pri ukazovateli dojazdu či podsvietený dekor palubnej dosky pred spolujazdcom.

Veľmi ma potešila vylepšená navigácia, ktorá už počíta s topografiou terénu pri výpočte dojazdu a zároveň aj vie naplánovať zastávky na nabíjanie. Navigácia vyhľadáva vždy tie najlepšie možnosti. Čiastočne už tu naznačím, čo môžete od auta očakávať z pohľadu spotreby a dojazdu. Boli sme kúsok pred Beladicami a do navigácie sme zadali cieľ Košice. To sme už mali za sebou 100 kilometrov cesty po diaľnici, takže auto počítalo s vyššou spotrebou. Aj napriek tomu ale navigácia predpokladala, že by nám stačilo zastaviť sa na nabíjačke iba raz na 15 minút a do Košíc by sme prišli ešte s dobrou rezervou! Či je to tak aj naozaj ešte (možno) vyskúšame.

Test diaľničného dojazdu

Ako som spomínal vyššie, Mercedes-Benz EQA som chcel vybiť, no za tých pár hodín to bolo pomerne náročné, čo som nečakal. Hneď po prevzatí auta sme sa na chvíľu zastavili v Auparku a vyrazili na cestu k nabíjačkám ZSE Drive na odpočívadle Beladice. Ide o trasu dlhú približne 105 kilometrov a chcel som ju dať bez nabíjania, teda na otočku. Úsek medzi Bratislavou a Trnavou som išiel rýchlosťou 110 km/h podľa GPS a úsek medzi Trnavou a Beladicami už rýchlosťou 130 km/h podľa GPS. S autom som jazdil presne podľa predpisov a spotreba stúpala iba mierne. A aká teda bola?

Dovtedy sme s autom prešli 119 kilometrov so spotrebou 20,8 kWh / 100 km. V aute zostávalo ešte viac ako 60 percent batérie a dojazd 213 kilometrov. Spotreba je veľmi slušná, aj keď je pravda, že podmienky boli takmer ideálne – teplota siahala až na 22 stupňov. Cestou do Bratislavy som chcel vybiť čo najviac, a tak som sa rozhodol mierne pridať. Navigácia ukazovala, že do Auparku dorazím s 27 percentami, čo je pre test krivky nabíjania ešte veľa. Po stabilizovaní rýchlosti na 135 km/h podľa GPS, odhadovaný počet percent postupne klesol iba na 25 percent. Následná pomalšia cesta na D1 už ale vyššej spotrebe veľmi nepomohla a odhadované percentá začali naspäť pribúdať.

Aupark – Beladice Trasa Teplota Spotreba
Opel Mokka-e 106 km 7 stupňov 25,3 kWh / 100 km
Mercedes-Benz EQA 119 km (106+obchvat) 22 stupňov 20,8 kWh / 100 km

Nezostávalo nám nič iné ako absolvovať ešte zopár kilometrov v rámci Bratislavy. Zo spotreby EQA som teda milo prekvapený, aj keď je pravda, že až na rýchlosť to malo auto veľmi jednoduché. Mrazy ani mokré cesty spotrebu nezvyšovali. A aká bola naša celková spotreba za celý test? Auto sme nešetrili, malo za sebou najmä diaľničné kilometre. Z celkovo 251 prejdených kilometrov sme prešli až 210 po diaľnici s maximálnou rýchlosťou na tachometri. Spotreba sa nakoniec zastavila na čísle 21,1 kWh / 100 km a už teraz som zvedavý, aké hodnoty odmeriame pri našom týždňovom teste.

Predbežné hodnotenie

V meste alebo na okresných cestách sa spotreba bez problémov pohybovala medzi 15 až 17 kWh / 100 km, takže reálny dojazd je mimo diaľnice okolo 400 kilometrov. Od EQA som veľa nečakal a skôr som ho bral ako ďalší elektrický model, ktorý doplní súčasnú ponuku elektromobilov. Ono to tak aj z časti je, avšak EQA môže zaujať nižšou spotrebou a na drvivú väčšinu ciest veľmi solídnym dojazdom. Uvidíme, či sa nám tieto prvé dojmy potvrdia aj pri týždňovom teste, ktorý máme naplánovaný onedlho.

Mercedes-Benz navyše plánuje prísť aj s výkonnejšou dvojmotorovou verziou, ktorá bude paradoxne efektívnejšia. Na zadnú nápravu bude umiestnený efektívnejší elektrický motor, takže s totožnou batériou by vozidlo malo prejsť viac ako 500 kilometrov. Z nášho rozhovoru, ktorý prebehol ešte vo februári, vyplýva, že v tejto verzii sa batéria nebude meniť čo do rozmerov, no aj napriek tomu ponúkne vyššiu kapacitu vďaka odlišnej chémii.

V tejto kategórii nie je priama konkurencia, najmä z dôvodu prémiovejšej značky. Ak sa ale nepozeráme na cenu, spomenúť môžeme napríklad Peugeot e-2008, DS 3 Crossback E-Tense alebo už porovnávaná Opel Mokka-e. Všetky tieto autá začínajú na sume pod 30 000 €. Mercedes-Benz EQA síce začína až na 51 396 €, no EQA ponúka o 50 percent väčšiu batériu a podobne vyšší dojazd. Predsa len, z prvých testov sa zdá, že EQA je o niečo efektívnejšie auto ako spomínaná trojica.

Náš tip
Mercedes-Benz EQA: cieľom je spotreba 15 kWh, manažment batérie nie je možné ovládať manuálne
1. apríla 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+