Aký veľký rozdiel pri nabíjaní elektromobilu spraví predohrev batérie?

Tesla Model Y

To, že chladné počasie má negatívne dopady na vlastnosti batérie elektromobilov asi nebude veľkým prekvapením. Zima spomaľuje chemické reakcie v batériách, čo sa jednoducho prejavuje na nižšom dojazde, ale aj pomalšom nabíjaní. Výrobcovia elektromobilov proti tomu “bojujú” napríklad zavedením funkcie predohrevu batérie.

Funkciu pre predohrev batérie je niekedy možné aktivovať manuálne v infotainmente vozidla. Pri niektorých moderných elektromobiloch táto funkcia dokáže pracovať aj automaticky. Napríklad aj v kombinácii s navigáciou vozidla. Vtedy stačí, aby vodič pri plánovaní trasy zvolil návštevu na nabíjacej stanici a systém začne robiť všetko preto, aby sa batéria dostala do čo najlepšieho stavu. Aby pri príchode na miesto naplánované nabíjanie prebiehalo čo najefektívnejšie.

Markantný rozdiel

Dostupnosť tejto funkcie a možnosti jej aktivácie sa môžu u jednotlivých modelov elektromobilov líšiť, preto je na to dobré myslieť dopredu a overiť si to u predajcu. Aký veľký rozdiel dokáže táto relatívne nenápadná vec spraviť v praxi? To na príklade elektromobilu Tesla Model Y demonštruje YouTube kanál It’s Only Electric.

Prvé nabíjanie prebiehalo s predhriatou batériou pri vonkajšej teplote -1°C. Z 10 % na 80 % kapacity sa elektromobil na stanici Tesla Supercharger V3 nabíjal 33 minút a maximálny nabíjací výkon dosiahol 238 kW.

Druhé nabíjanie prebiehalo o dva dni neskôr. Na totožnej nabíjacej stanici, no tentokrát už bez využitia predohrevu batérie. Elektromobil mal byť zaparkovaný vonku na mraze. Doba nabíjania z 10 na 80 % kapacity sa predĺžila na 42 minút, pričom maximálny nabíjací výkon dosahoval len 135 kW.

Súvisiacie články
Zdroj: It’s Only Electric

Portál InsideEVs uvádza, že v prípade druhého testu vonkajšia teplota dosahovala -6°C, čo čiastočne mohlo ovplyvniť výsledok. Na druhej strane, elektromobil na miesto nabíjania nedorazil úplne zamrazený. Majiteľ zohrial kabínu, tak aby to pokiaľ možno zodpovedalo reálnemu prípadu používania vozidla.

Pohľad na nabíjaciu krivku ukazuje, že k najväčšiemu rozdielu dochádzalo v prvej polovici nabíjania. Nabíjací výkon pri predhriatej batérie začínal na omnoho vyšších hodnotách a následne vykazoval klasickú klesajúcu tendenciu. Pri nepripravenej batérií bol nabíjací výkon v prvej polovici nabíjania relatívne konštantný. Niekde okolo 55 % nabitia batérie sa výkon nabíjania začal vyrovnávať a ku koncu už bol takmer rovnaký v obidvoch prípadoch.


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.