MojElektromobil

Tesla Model 3 dobýja trhy s elektromobilmi a vytvára si dominantnú pozíciu v každom regióne. Je rýchly, dobre sa ovláda aj napriek svojej váhe a poskytuje športovú a zároveň pohodlnú jazdu.

Jeden z najuznávanejších automobilových magazínov vo Veľkej Británii, Autocar, kontaktoval inžinierov Tesly a získal informácie o procese navrhovania a vývoja Modelu 3. Výsledkom bola rozsiahla diskusia o navrhovaní a snahe o maximálnu bezpečnosť v elektrickom sedane, ktorý transformuje koncept automobilu ako takého.

Všetko začína pneumatikami

Inžinieri Tesly okamžite zdôraznili, že podvozok a odpruženie Modelu 3 boli navrhnuté podľa základných princípov fyziky. Začalo to pneumatikami, ktoré sú kritické pre skvelé jazdné vlastnosti. Vývoj pneumatík Modelu 3 sa začal už v roku 2015, keď Tesla začala spolupracovať s inými výrobcami na vytvorení ideálnych pneumatík pre elektrický sedan.

Pneumatiky Tesla Modelu 3

Pneumatiky výkonných elektromobilov, ako Model 3, čelia v porovnaní so spaľovacími automobilmi rôznym výzvam, ako vyššia hmotnosť vozidla a okamžitý krútiaci moment. Vďaka nízkemu ťažisku má Model 3 v porovnaní so spaľovacím vozidlom menšie preťaženie na vonkajšom páre pneumatík pri zatáčaní a lepšiu priľnavosť k vozovke.

Tesla sa kvôli tomu sústredila na tuhosť dezénu a vyvinula aj nové zlúčeniny, aby pneumatiky poskytli vyváženú kombináciu priľnavosti v zákrutách a nízkeho valivého odporu. Hluk pohlcujúca pena umiestnená vnútri každej pneumatiky poskytuje nižšiu hlučnosť vo vnútri. Zadné kolesá Modelu 3 ukrývajú ďalšie zaujímavé veci. Každé zadné koleso má šesť stupňov voľnosti, s piatimi článkami a tlmičom, hoci články sú rozdelené, aby umožnili kontrolu nad silami prenášanými cez kontaktnú plochu pneumatiky.

Bezpečnostné systémy a riadenie

Model 3 získal 5-hviezdičkový rating v crash testoch od agentúr NHTSA, Euro-NCAP a ANCAP. Poďme sa pozrieť na konkrétne prvky, ktorými to Tesla dosiahla.

Do náprav sú integrované aj obetné riadiace tiahla, ktoré sa pri poškodení predného kolesa alebo tlmiča zaklapnú, čo umožní otáčanie predných kolies. Vďaka tomu sa pri náraze predné kolesá vytlačia mimo karosérie Modelu 3 a jemnejšie absorbujú náraz, čo ochráni zvyšok auta, jeho pasažierov aj batériu.

Predná náprava Modelu 3

Elektromotor prednej nápravy Modelu 3

“Motor prednej nápravy v Dual Motor verzii Modelu 3 je namontovaný na dvoch miestach V-rámu a v prípade čelnej kolízie pivotuje do prázdneho priestoru za ním. To znamená menšie riziko preniknutia ťažkých kovových komponentov do kabíny pri náraze.”

Tesla navrhla systém elektrického posilňovača riadenia Modelu 3 s prudkým pomerom 10:1. Posilňovač riadenia je vybavený úplnou redundanciou so samostatným napájaním priamo z batérie s vysokým napätím. Dva elektronické moduly a dva invertery poskytujú zálohu systému v prípade, že jeden z nich zlyhá.

Brzdy vydržia dlho

Brzdový systém Modelu 3 disponuje 4-piestovými brzdovými strmeňmi na predných kolesách. To dáva Modelu 3 vynikajúcu odozvu brzdového pedálu. Brzdové doštičky sa s týmto systémom po brzdení úplne uvoľnia, vďaka čomu zvýšia dojazd a znížia odpor vozidla. Takýto systém zvyšuje efektivitu a osvedčil sa aj v elektromobiloch Audi e-tron a Jaguar I-Pace.

Elon Musk v minulosti spomenul, že jeden set brzdových doštičiek v Tesle vydrží po celú dobu životnosti vozidla. Podľa kontaktovaných inžinierov Tesly Elon nepreháňal. Hovoria, že disky a brzdové doštičky sú navrhnuté tak, aby vydržali približne 240 000 kilometrov. To je umožnené systémom rekuperatívneho brzdenia, ktorý spomalí vozidlo bez použitia bŕzd. Inžinieri zdôraznili, že vyvinuli aj antikorózne materiály pre svoje vozidlá.

Brzdové strmene a disky Modelu 3

Podvozok podľa konceptov NASA

Asi najzaujímavejšia čast Modelu 3 podľa inžinierov Tesly je podvozok. Tesla pri nastavovaní podvozku použila koncepcie vesmírnej agentúry NASA. Áno, čítate správne. Výrobca elektrických automobilov nastavil podvozok Modelu 3 podľa štúdie NASA, ktorá analyzuje, ako dlho môže byť ľudské telo vystavené určitej frekvencii, kým sa cíti nepohodlne. Vzhľadom na to, že vertikálna frekvencia pruženia ovplyvňuje pohodlie a jazdné vlastnosti, Tesla sa zamerala na vertikálnu frekvenciu rovnú rýchlejšej chôdzi alebo pomalému behu, aby dala podvozku Modelu 3 pohodlný a športový charakter.

Podvozok Modelu 3 príjemne prekvapil mnohých odborníkov z priemyslu. Sandy Munro, ktorý sa zameriava na reinžiniering automobilov povedal, že Model 3 má ešte priestor na zlepšenie, no všetko od konštrukcie podvozku až po jeho pneumatiky je bezchybné.

Elon Musk nedávno akcionárom povedal, že „Budúcnosť Tesly závisí od Modelu 3 a Modelu Y.“ Vlajkové lode Model S a Model X nie sú o nič horšie elektromobily, no ich primárna misia bola dokázať, že elektrické vozidlá môžu byť skvelou náhradou za spaľovacie autá.

Cenovo dostupnejší Model 3 a Model Y pravdepodobne spôsobia masívnu revolúciu v automobilovom priemysle. Podľa doterajšieho záujmu o Model 3 sa zdá, že Tesle sa tento cieľ pomaly napĺňa.

Náš tip
Nový rekord! Tesla Model 3 prešla za 24 hodín skoro 3-tisíc kilometrov


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

8. augusta 2019
Zdroj: Tesla Rati, JPR007 (Twitter), Bloomberg Technology (YouTube)

+