MojElektromobil

Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) začiatkom februára prezradila, že na Slovensku máme v prevádzke už 1 020 verejných nabíjacích bodov pre elektromobily celkovo v 430 lokalitách. Súčasne však uviedla, že hoci počet všetkých nabíjacích staníc stúpol medziročne o 37%, Slovensko sa stále nachádza len v úvodnej fáze budovania siete a vzhľadom na očakávaný nárast počtu elektrifikovaných vozidiel na našich cestách, je nutné výstavbu posilniť a urýchliť.

Stále nízka miera pokrytia Slovenska je podľa SEVA jednou z najväčších prekážok pri rozhodovaní zákazníkov o prechod na elektromobily a plug-in hybridy. Svojimi vyjadreniami tak nepriamo apelovala na prevádzkovateľov nabíjacích sietí a vládny segment, aby podnikli kroky pre podporu slovenskej nabíjacej infraštruktúry.

Zaujímalo nás preto, aký postoj, k tejto prakticky výzve, majú jednotlivé strany. Oslovili sme preto najväčších prevádzkovateľov nabíjačiek pre elektrické autá, vrátane Ministerstva hospodárstva SR, aby sme získali približnú predstavu, čo môže slovenská elektromobilita očakávať v najbližšej dobe. Nižšie vám prinášame stanoviská jednotlivých subjektov, ktoré na otázky reagovali.

MH SR: Budovanie infraštruktúry zostáva prioritou pre podporu rozvoja elektromobility

Ministerstvo hospodárstva SR pripomína, že v rámci Plánu obnovy a odolnosti je na podporu nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily a plug-in hybridy vyhradených približne 50 miliónov €. Na základe tejto podpory má na Slovensku vyrásť viac ako 3000 nabíjacích bodov.

V uplynulých dvoch výzvach z dielne MH SR s celkovou alokáciou 1 milión Eur, bolo podporené vybudovanie 371 nabíjacích bodov. Prioritou MH SR v oblasti rozvoja elektromobility v SR ostáva aj naďalej podpora budovania infraštruktúry. Na tento účel je v rámci Plánu obnovy a odolnosti alokovaných približne 50 miliónov Eur, ktoré sú rozdelené do viacerých nástrojov, ktorými sú dotačná podpora pre mestá/VÚC, dotačná podpora pre podnikateľov, ako aj vybudovanie národnej siete ultrarýchlonabíjacích staníc. Vyhlásenie prvých výziev je naplánované už na koniec tohto roka. Plán obnovy a odolnosti SR, vďaka ktorému je naplánovaná výstavba viac ako 3 000 nabíjacích bodov, vnímame ako jedinečnú no zároveň nie jedinú možnosť v podpore výstavby nabíjacích staníc na najbližšie obdobie.

Adrián Krajňák, odbor priemyselného rozvoja MH SR

ZSE Drive: Pokračujeme v podpore ultrarýchleho nabíjania, teší nás záujem zo strany štátu

ZSE Drive plánuje na Slovensku v roku 2022 vybudovať desiatky verejných nabíjacích bodov, pričom sa primárne zameriava na ultrarýchle nabíjanie. Potvrdzuje, že budúci rozvoj elektromobility si vyžiada obrovské investície, čo v niektorých prípadoch, napríklad pri AC staniciach, vyžaduje zapojenie zo strany samospráv a štátu. Preto pozitívne hodnotí podporu, ktorú prinesie plán Obnovy.

Západoslovenská energetika, a.s. ako najväčší prevádzkovateľ verejnej nabíjacej infraštruktúry na Slovensku plánuje aj v roku 2022 budovať pod značkou ZSE Drive ďalšie desiatky verejných nabíjacích bodov a to s primárnym dôrazom na ultrarýchle nabíjanie. Len na pripomenutie, pod hlavičkou ZSE Drive bola spustená a prevádzkovaná prvá ultrarýchla nabíjacia stanica s výkonom 350 kW  v regióne strednej a východnej Európy. Podobne aj dnes je väčšina ultrarýchlych nabíjacích staníc na Slovensku prevádzkovaná v rámci siete ZSE Drive. Vďaka existujúcemu domácemu a zahraničnému roamingu sú tieto stanice prístupné aj zákazníkom iných domácich či zahraničných vydavateľov nabíjacích kariet.

Enormný rozvoj elektromobility, ktorému sa nevyhne ani Slovensko, si však vyžiada ďalšie masívne investície do infraštruktúry. U niektoré typov nabíjacích staníc, ako je napr. AC nabíjanie v rezidenčných zónach však nie je možné ani v dlhodobom horizonte počítať s návratnosťou vložených investícii. Nabíjanie na sídliskách miest je preto nutné chápať primárne ako službu obyvateľom, či už zo strany samospráv alebo štátu. V opačnom prípade by existovali dve skupiny obyvateľov – jedna zvýhodnená skupina majiteľov rodinných domov s možnosťou výhodného AC nabíjania doma a skupina znevýhodnených obyvateľov sídlisk. Je preto potešujúce, že aj na Slovensku sa u vybraných kategórie nabíjacích staníc počíta s financovaním z plánu Obnovy.

ZSE počíta pri plánovaní ďalšej infraštruktúry z vlastných zdrojov, s vyčlenených zdrojov z plánu Obnovy či z medzinárodných projektov na úrovni EU.

Rastislav Žembery, úsek e-mobility ZSE Drive

Slovnaft: Počítame s ďalším rozširovaním našej siete

Pre niekoho môže byť prekvapivé, že sa medzi oslovenými subjektami nachádza aj Slovnaft, ktorý je v očiach verejnosti stále často vnímaný len ako ropný koncern. Vec sa ale má tak, že segment elektromobility spoločnosti nie je vôbec cudzí. Prvú nabíjaciu stanicu uviedla do prevádzky v roku 2018 a aktuálne ich v rámci svojej skupiny MOL prevádzkuje už cez 200.

Spoločnosť Slovnaft chce poskytovať mobilitu bez ohľadu na to, aká energia ju poháňa. Slovnaft prispel k slovenskej sieti elektronabíjačiek v rámci projektu NEXT-E a aktualizovaná stratégia spoločnosti počíta s ďalším rozširovaním siete podľa dopytu na trhu pri využití európskych zdrojov. Slovnaft aktuálne prevádzkuje elektronabíjačky na 14 miestach, pričom v krátkom čase k nim pribudnú ďalšie dve – na novo budovaných čerpacích staniciach v Nitre – Pohraniciach. Ak bude Slovnaft spolu s ďalšími spoločnosťami úspešný v grantovej schéme, vybuduje elektronabíjacie stanice na ďalších 6 miestach. Skupina MOL, ktorej súčasťou je Slovnaft, prevádzkuje viac ako 200 staníc s elektronabíjačkami v šiestich krajinách (okrem Slovenska v Česku, Maďarsku, Rumunsku, Chorvátsku aj Slovinsku), pričom k všetkým uľahčuje prístup prostredníctvom mobilnej aplikácie MOL Plugee.

Tatiana Novotná, oddelenie komunikácie Slovnaft

slovnaft senec trnavská
Foto: Radovan Hlôška

ejoin: V rýchlej výstavbe našej siete nepoľavujeme, pokryjeme desiatky nových lokalít

Najmladší prevádzkovateľ nabíjacej siete pre elektromobily má zmapovaný aktuálny stav slovenskej nabíjacej siete a pripravuje jej výrazné posilnenie. Konkrétne spomína, že v dohľadnej dobe vybuduje nabíjacie stanice na desiatkach lokalít. Na rozširovaní siete aktívne pracuje a sprístupnenie nových nabíjacích bodov má byť otázkou týždňov až mesiacov.

Ako najmladší prevádzkovateľ nabíjacej siete pre elektromobily sme pokryli desiatky lokalít vo veľmi rýchlom tempe a v snahe rozširovať nabíjaciu sieť ejoin GO o ďalšie nepoľavujeme. V ejoin jazdíme na elektromobiloch, takže pokrytie na Slovensku veľmi dobre poznáme a určité rezervy vnímame aj sami. Už teraz pracujeme na doslova desiatkach ďalších lokalít aj v spolupráci s našim partnerom, firmou Čistá energia. Od začiatku roka sa nám podarilo spustiť napríklad nabíjaciu stanicu v Devínskej Novej Vsi pri potravinách Kraj, kde sa zákazníci môžu nabiť s konektormi CCS a CHAdeMO s výkonom do 60 kW. Taktiež sme našu sieť rozšírili o lokalitu Lipa Park v Poprade, kde je k dispozícii AC nabíjacia stanica spolu s DC nabíjacou stanicou s výkonom do 60 kW. Ďalšie nabíjacie body budú spustené už v najbližších týždňoch či mesiacoch.

Tomáš Kuník, obchodný zástupca spoločnosti ejoin

Foto: ejoin

GreenWay

Spoločnosť GreenWay na zaslané otázky nereagovala. Na problematiku sme sa preto pýtali počas tlačovej konferencie o ohlásení nových investícií do nabíjania elektromobilov v strednej Európe. GreenWay má na slovenskú infraštruktúru prakticky opačný pohľad ako SEVA.

SEVA totiž uvádza, že „stále nízka miera pokrytia Slovenska je jednou z najväčších prekážok pri rozhodovaní zákazníkov o plynulom prechode na tento alternatívny pohon.“ GreenWay to ale naopak vníma tak, že slovenská nabíjacia infraštruktúra je vzhľadom na počet elektromobilov na našich cestách viac než dostatočná, a práve počet slovenských elektromobilov musí dobiehať kapacitné možnosti nabíjacej siete. V investíciách pritom plánuje pokračovať v potrebnom rozsahu.

Náš tip
Bez podpory rozvoja elektromobility a pozitívnej osvety sa Slovensko dostane na druhú koľaj | BLOG
21. februára 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+