Pri výrobe čistého elektromobilu vzniká o 70% emisií CO2 viac ako pri výrobe rovnakého modelu so spaľovacím motorom. Vyplýva to z porovnania automobilky Volvo, ktorá sa podrobne pozrela na “emisnú daň” svojich modelov Volvo XC40 a Volvo C40.
Prvý menovaný model bol do porovnania zaradený preto, lebo sa vyrába v troch verziách – klasický spaľovák, plug-in hybrid a v čisto elektrickej verzii a Volvo sa mu na zúbok pozrelo už minulý rok.
Novinka Volvo C40 je dostupná len čisto v elektrickej verzii a v porovnaní s pôvodným modelom XC40 má predstavovať výrazný posun aj v oblasti výrobných emisií. Nejde teda o úplne prvé porovnanie, do ktorého sa Volvo pustilo. Tentokrát však, okrem iného, ukazuje, že aj vo výrobnom elektromobilov dochádza k posunu. Na tému upozornil portál Carscoop.
Náročná výroba
Veľká časť materiálu potrebného na výrobu je pri trojici Volvo XC40 prakticky identická. K rozdielu dochádza hlavne pri motore a samozrejme batérii. A práve to z pohľadu výroby rozhoduje v neprospech elektrickej verzie XC40. Volvo konkrétne vypočítalo, že sa to prejaví na 70% vyšších emisiách. Výroba elektromobilu ako taká je teda menej ekologická ako výroba rovnakého modelu so spaľovacím motorom.
Kilometre k zeleným číslam
Autá sa ale vyrábajú na to, aby sa na nich jazdilo, a práve to je kľúčová oblasť, kde sa misky váh postupne začnú nakláňať na stranu elektromobilov. Elektromobil počas svojej životnosti už emisie z jazdy prakticky neprodukuje, zatiaľ čo v prípade spaľováku sa s tým práve začína.
Elektromobil si počas plánovanej životnosti, Volvo pri svojich modeloch hovorí o 200 000 km, svoju vyššiu výrobnú emisnú daň jednoducho zaplatí. To, po koľkých najazdených kilometroch závisí o toho, akým spôsobom je produkovaná elektrická energia využívaná pre nabíjanie.
Ak sa pozeráme na model Volvo XC40, tak v Európskej únii svoju vyššiu emisnú výrobnú daň “zaplatí” po prejdení približne 84 000 kilometrov. Ak by sa pre nabíjanie využívala len energia z obnoviteľných zdrojov (veterné elektrárne), tak by sa elektromobil stal ekologickejšou voľbou už po prejdení 47 000 kilometrov. Údaje boli zverejnené minulý rok, odrážajú preto využívanie energetického mix za rok 2020.
![](https://www.mojelektromobil.sk/wp-content/uploads/2021/11/najazdene-km.png)
Keď sa pozrieme na nové čisto elektrické Volvo C40, zistíme, že je na to o dosť lepšie než pôvodný model XC40. Emisne sa spaľovacej verzii XC40 pri jazde v Európskej únii vyrovná po najazdení 77 000 kilometrov. Ak by sa na nabíjanie využívala čisto energie z veterných elektrární, tak by k tomu došlo po 49 000 kilometroch. V tomto prípade by mali byť použité aktuálne údaje o energetickom mixe pre rok 2021.
![](https://www.mojelektromobil.sk/wp-content/uploads/2021/11/najazdene-km-volvo.png)
V podstate nejde o žiadne nové či prevratné zistenie. Volvo sa skôr snaží poukázať na to, že na prínos elektromobility sa treba pozerať z dlhodobého hľadiska. Súčasne ukazuje, že nový, čisto elektrický model Volvo C40, sa z pohľadu emisií posunul o trochu vpred.
![](https://www.mojelektromobil.sk/wp-content/uploads/2021/11/volvo-c40.png)