Pri výrobe čistého elektromobilu vzniká o 70% emisií CO2 viac ako pri výrobe rovnakého modelu so spaľovacím motorom. Vyplýva to z porovnania automobilky Volvo, ktorá sa podrobne pozrela na “emisnú daň” svojich modelov Volvo XC40 a Volvo C40.
Prvý menovaný model bol do porovnania zaradený preto, lebo sa vyrába v troch verziách – klasický spaľovák, plug-in hybrid a v čisto elektrickej verzii a Volvo sa mu na zúbok pozrelo už minulý rok.
Novinka Volvo C40 je dostupná len čisto v elektrickej verzii a v porovnaní s pôvodným modelom XC40 má predstavovať výrazný posun aj v oblasti výrobných emisií. Nejde teda o úplne prvé porovnanie, do ktorého sa Volvo pustilo. Tentokrát však, okrem iného, ukazuje, že aj vo výrobnom elektromobilov dochádza k posunu. Na tému upozornil portál Carscoop.
Náročná výroba
Veľká časť materiálu potrebného na výrobu je pri trojici Volvo XC40 prakticky identická. K rozdielu dochádza hlavne pri motore a samozrejme batérii. A práve to z pohľadu výroby rozhoduje v neprospech elektrickej verzie XC40. Volvo konkrétne vypočítalo, že sa to prejaví na 70% vyšších emisiách. Výroba elektromobilu ako taká je teda menej ekologická ako výroba rovnakého modelu so spaľovacím motorom.
Kilometre k zeleným číslam
Autá sa ale vyrábajú na to, aby sa na nich jazdilo, a práve to je kľúčová oblasť, kde sa misky váh postupne začnú nakláňať na stranu elektromobilov. Elektromobil počas svojej životnosti už emisie z jazdy prakticky neprodukuje, zatiaľ čo v prípade spaľováku sa s tým práve začína.
Elektromobil si počas plánovanej životnosti, Volvo pri svojich modeloch hovorí o 200 000 km, svoju vyššiu výrobnú emisnú daň jednoducho zaplatí. To, po koľkých najazdených kilometroch závisí o toho, akým spôsobom je produkovaná elektrická energia využívaná pre nabíjanie.
Ak sa pozeráme na model Volvo XC40, tak v Európskej únii svoju vyššiu emisnú výrobnú daň „zaplatí“ po prejdení približne 84 000 kilometrov. Ak by sa pre nabíjanie využívala len energia z obnoviteľných zdrojov (veterné elektrárne), tak by sa elektromobil stal ekologickejšou voľbou už po prejdení 47 000 kilometrov. Údaje boli zverejnené minulý rok, odrážajú preto využívanie energetického mix za rok 2020.
Keď sa pozrieme na nové čisto elektrické Volvo C40, zistíme, že je na to o dosť lepšie než pôvodný model XC40. Emisne sa spaľovacej verzii XC40 pri jazde v Európskej únii vyrovná po najazdení 77 000 kilometrov. Ak by sa na nabíjanie využívala čisto energie z veterných elektrární, tak by k tomu došlo po 49 000 kilometroch. V tomto prípade by mali byť použité aktuálne údaje o energetickom mixe pre rok 2021.
V podstate nejde o žiadne nové či prevratné zistenie. Volvo sa skôr snaží poukázať na to, že na prínos elektromobility sa treba pozerať z dlhodobého hľadiska. Súčasne ukazuje, že nový, čisto elektrický model Volvo C40, sa z pohľadu emisií posunul o trochu vpred.