Plug-in hybridy opäť terčom kritiky kvôli emisiám

Citroën C5 Aircross | Foto: Radovan Hlôška

Plug-in hybridy sú dlhodobo kritizované kvôli nezrovnalostiam v produkovaných emisiách. Tento typ vozidiel jednoducho nie je taký ekologický ako to tvrdia laboratórne merania, ktorými sa pýšia výrobcovia. Na papieri to vyzerá dobre, no realita je niekde úplne inde.

Veľký podiel na tom majú ich majitelia. Svoje plug-in hybridné modely nabíjajú len veľmi sporadicky, čo znamená, že čistú alebo kombinovanú elektrickú jazdu využívajú len minimálne. Namiesto toho dominantne jazdia s využitím spaľovacieho motora, čo znamená, že nedosahujú spotrebu a emisie deklarované výrobcom.

Na túto skutočnosť opakovane upozorňuje Medzinárodná rada pre čistú dopravu (ICCT), ktorá koncom roka 2022 zverejnila ďalšiu štúdiu zameranú na emisnú otázku a spôsoby využívania plug-in hybridov. Na základe vyhodnotenia dát z reálnej prevádzky došla k záveru, že pri typickom využívaní plug-in hybridov je nájazde elektrických kilometrov nižší o 26 až 56 % a spotreba paliva naopak o 42 až 67 % vyššia než udávajú merania EPA.

Nadšenci sú na tom lepšie

Majitelia plug-in hybridov nie sú nútení či motivovaní k tomu, aby batériu svojho vozidla pravidelne nabíjali a naplno tak využívali potenciál kombinovaného pohonu.

Štúdia uvádza, že ľudia, ktorí majú pozitívny vzťah k novým technológiám, nadšenci alebo takzvaní “early adopters”, majú väčšiu tendenciu plug-in hybridy nabíjať pravidelne, zatiaľ čo bežní majitelia si s tým príliš hlavu nelámu. ICCT ale dodáva, že spôsobené to môže byť tým, že “nadšenci” môžu mať lepší prístup k nabíjaniu.

Lepšie výpočty

ICCT opätovne vyzýva k zavedeniu prepracovaných nástrojov a metodík pre vyhodnocovanie emisií plug-in hybridov. Tie by mali zohľadňovať reálny spôsob využívania vozidiel, nie len teoretické scenáre, ktoré umožňujú dosahovať.

Navrhuje napríklad sledovanie reálne najazdených elektrických kilometrov a ich zohľadnenie pri emisných výpočtoch, zavedenie presných požiadaviek na minimálny elektrický dojazd, maximálnu veľkosť palivovej nádrže či rýchlosť nabíjania batérie.

Ďalším z nápadov je zohľadňovanie dostupnosti nabíjacej stanice, kedy by mali majitelia plug-in hybridov, ktorí sa preukážu prístupom k wallboxu alebo využívaním nabíjacej siete získať akúsi výhodu. Niektoré z prezentovaných nápadov sú silne teoretické. Jedno ale treba uznať. Dáta jasne ukazujú, že reálnemu využívaniu plug-in hybridov sa treba pozrieť na zúbok.

Zdroj: Miroslav Schwamberg

Plug-in hybridy v ohrození. Európska únia sa dohodla na novom výpočte emisií

6.7.2022

Na problémy s emisiami plug-in hybridných vozidiel koncom januára 2022 výrazným spôsobom upozornilo Švajčiarsko. Kvôli priepastnému rozdielu medzi hodnotou nameranou počas štandardizovaných testov, a tou z reálnej prevádzky, boli dokonca ukončené dotácie na podporu predaja plug-in hybridov.

Švajčiari týmto krokom vyslali jasný signál, že problematika emisií plug-in hybridov si zaslúži pozornosť. Nové informácie jasne naznačovali, že tento typ pohonu nemusí byť v skutočnosti až taký “zelený” ako tvrdia tabuľkové údaje výrobcov a plug-in hybridy by preto nemali byť stavané do tej istej roviny ako elektromobily.

Problém štandardizovaných testov

Jadro problému jednoducho tkvie v tom, že štandardizované testy, ako je WLTP, napriek všetkým snahám nedokážu presným spôsobom zachytiť správanie reálneho vodiča. V prípade plug-in hybridov to znamená hlavne to, že vodiči často nevyužívajú potenciál elektrickej jazdy.

Namiesto pravidelného nabíjania radšej jazdia s prázdnou batériou, ktorá v takomto prípade predstavuje dodatočnú záťaž bez reálneho využitia, čo akurát tak zvyšuje spotrebu a negatívnym spôsobom sa podpisuje na výsledných emisiách. Ďalším problémom má byť to, že testy pri svojich výpočtoch počítajú s oveľa väčším elektrickým dojazdom, než je možné v skutočnosti dosiahnuť.

Testovanie po novom

Ako informuje Reuters, rozdiel medzi hodnotou emisií CO2, ktorú vozidlo produkuje pod rukami priemerného vodiča, a tabuľkovou hodnotou z testovacieho cyklu WLTP sa môže líšiť o 300 až 400%. Niečo také sa ignorovať nedá a Európska únia sa preto pripravuje na ráznu zmenu. Tou je spôsobom ako budú štandardizované testy fungovať po novom.

Nová testovacia metodika bude omnoho prísnejšia a do úvahy bude brať aj vždy aktuálne dáta z meračov spotreby paliva, ktorý sa stal povinnou výbavou pre vozidlá vyrobené od roku 2021, čo by, okrem iného, malo poskytovať detailnejší obraz o tom, kedy presne plug-in hybridné vozidlo využíva spaľovací motor. Nové testovacie procedúry by sa mali do platnosti dostať od roku 2025.

V konečnom dôsledku to pre výrobcov vozidiel môže predstavovať veľký problém. Ak sa na tvrdých dátach ukáže, že plug-in hybridy skutočne produkujú násobne vyššie emisie než je uvádzané dnes, automobilky budú musieť upravovať výrobný objem a napríklad produkovať viac elektromobilov aby neprekročili emisné kvóty a vyhli sa objemným sankciám.

Súvisiacie články

Ako to má pri plug-in hybridoch vyzerať?

V súvislosti s plánovanou zmenou pre posudzovanie emisií pri plug-in hybridoch v rámci EÚ sa objavili nové informácie, ktoré čiastočne prinášajú podrobnosti. Téme sa venoval portál Autocar.

Nová regulácia s názvom EU6e by mohla do platnosti vstúpiť už v roku 2027. V praxi by to znamenalo, že plug-in hybridy by čakali ťažké časy, nakoľko po zmene výpočtu by pri vozidlách tejto kategórie svietili prinajmenšom dvakrát vyššie hodnoty emisií, než je tomu dnes.

To by do značnej miery ovplyvnilo ich pozíciu na trhu. V masívnej mierke by sa mohlo stať prinajmenšom to, čo v Nemecku – členské štáty by nemali záujem o aktívnu podporu tohto typu pohonu, či už formou priamych dotácií alebo prostredníctvom daňových úľav.

Pri celkovom výpočte emisií plug-in hybridov má byť upravený koeficient zohľadňujúci spôsob využívania vozidla (utility factor), tak aby reálnejším spôsobom odrážal bežné používanie. Pôvodný prepočet má fungovať tak, že plug-in hybridy začínajú s plne nabitou batériou, vďaka čomu čomu dokážu úplne bezemisne prejsť desiatky kilometrov. Až potom dochádza k zapojeniu spaľovacieho motora.

V porovnaní s používaním vozidla v rukách priemerného vodiča je tak objem vyprodukovaných emisií na 100 km jazdy značne skreslený. Najväčší problém je totiž práve v tom, že veľká časť majiteľov výhody batérie prehliada. Nabíjajú ju len veľmi sporadicky, v extrémnych prípadoch vôbec. To znamená, že najväčšia výhoda celého kombinovaného pohonu v takomto prípade vôbec nie je využívaná.

Po úprave váhy faktoru využívania vozidla má dôjsť k tomu, že plug-in hybrid, pri ktorom je dnes uvádzaná produkcia emisií 50g CO2/km v roku 2027 dostane reálnejšiu hodnotu až 125g CO2/km. Zmena sa dotkne aj automobiliek, ktoré vďaka výrobe plug-in hybridných modelov dokážu “vyvažovať” celkové emisie vozidiel zo svojej výroby.

Celkovo je to veľmi problematické. Na jednej strane by budúcim plug-in hybridov pre zníženie emisií po zavedení nového výpočtu mohli pomôcť úpravy vo forme osadenia batérií s vyššími kapacitami (podľa odhadov minimálne 30 až 40 kWh), no súčasne by to potom podkopávalo nohy základnému zmyslu kombinovaného pohonu – prítomnosti spaľovacieho motora.

Či by to automobilkám vôbec dávalo zmysel aj z ekonomického pohľadu je veľmi otázne. Nad budúcnosťou plug-in hybridov v Európe preto môže visieť otáznik. Zatiaľ je však jasné len jedno. V najbližších rokoch to nebudú mať vôbec jednoduché.

Európska únia prijala dohodu

Doplnené 6.7.2022

Ako informuje portál Transport & Environment, Európska únia k 5. júlu 2022 prijala dohodu o novom spôsobe výpočtu emisií plug-in hybridov. Dopadlo to tak, že od roku 2025 bude znížená váha spomínaného koeficientu, ktorý prihliada na spôsob využívania vozidla (utility factor).

V podstate má dôjsť k tomu, že jazda plug-in hybridov pri využívaní čisto elektrickej energie bude mať menšiu váhu pri celkovom výpočte emisií CO2. Týmto spôsobom by veľmi efektívne malo dôjsť k obmedzeniu skreslenia, ku ktorému dochádza pri terajších výpočtoch.

Plug-in hybridy to budú mať ešte horšie od roku 2027, kedy už pri určovaní produkovaných emisií budú zohľadňované údaje z reálnej prevádzky, namiesto jazdy v ideálnych podmienkach. Práve táto úprava by mala úplne odstrániť priestor pre akýkoľvek “kreatívny výpočet celkových emisií”.

Transport & Environment uvádza, že nový výpočet konečne ukáže, aký veľký emisný dopad majú plug-in hybridy v skutočnosti. S odvolaním sa na štúdiu Medzinárodnej rady pre čistú dopravu (ICCT) uvádza, že dnešné plug-in hybridy majú v reálnom svete 3- až 5-krát vyššie emisie CO2 než tvrdia tabuľkové hodnoty výrobcov.

Portál uvádza, že kvôli nepresnostiam a nesprávnemu nastaveniu posudzovacích testov dnes plug-in hybridy spadajú do kategórie nízkoemisných vozidiel. Zachádza dokonca tak ďaleko, že túto skutočnosť označuje za mýtus. S tým vraj ale po prechode na nový metodiku bude koniec a výrobcovia si už nebudú môcť svoje celkové emisie umelo znižovať masovou produkciou plug-in hybridov.

Tento vývoj je skutočne zaujímavý aj v kontexte plánovaného ukončenia predaja vozidiel so spaľovacími motormi v štátoch EÚ od roku 2035. Niektorí odporcovia pôvodnej dohody totiž veria, že plug-in hybridy dokážu spĺňať prísne emisné ciele, akurát im k tomu trochu treba pomôcť napríklad vhodnými syntetickými palivami. Aj preto bude plánovaný zámer ukončiť predaj spaľovákov opätovne prehodnocovaný v roku 2026, kedy sa má naplno ukázať, či plug-in hybridy nebudú mať svoj priestor na trhu aj po roku 2035.

Náš tip
Daň z výroby: Po koľkých kilometroch je elektromobil ekologickejší ako spaľovák?
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.