MojElektromobil

Na problémy s emisiami plug-in hybridných vozidiel koncom januára 2022 výrazným spôsobom upozornilo Švajčiarsko. Kvôli priepastnému rozdielu medzi hodnotou nameranou počas štandardizovaných testov, a tou z reálnej prevádzky, boli dokonca ukončené dotácie na podporu predaja plug-in hybridov.

Švajčiari týmto krokom vyslali jasný signál, že problematika emisií plug-in hybridov si zaslúži pozornosť. Nové informácie jasne naznačovali, že tento typ pohonu nemusí byť v skutočnosti až taký „zelený“ ako tvrdia tabuľkové údaje výrobcov a plug-in hybridy by preto nemali byť stavané do tej istej roviny ako elektromobily.

Problém štandardizovaných testov

Jadro problému jednoducho tkvie v tom, že štandardizované testy, ako je WLTP, napriek všetkým snahám nedokážu presným spôsobom zachytiť správanie reálneho vodiča. V prípade plug-in hybridov to znamená hlavne to, že vodiči často nevyužívajú potenciál elektrickej jazdy.

Namiesto pravidelného nabíjania radšej jazdia s prázdnou batériou, ktorá v takomto prípade predstavuje dodatočnú záťaž bez reálneho využitia, čo akurát tak zvyšuje spotrebu a negatívnym spôsobom sa podpisuje na výsledných emisiách. Ďalším problémom má byť to, že testy pri svojich výpočtoch počítajú s oveľa väčším elektrickým dojazdom, než je možné v skutočnosti dosiahnuť.

Testovanie po novom

Ako informuje Reuters, rozdiel medzi hodnotou emisií CO2, ktorú vozidlo produkuje pod rukami priemerného vodiča, a tabuľkovou hodnotou z testovacieho cyklu WLTP sa môže líšiť o 300 až 400%. Niečo také sa ignorovať nedá a Európska únia sa preto pripravuje na ráznu zmenu. Tou je spôsobom ako budú štandardizované testy fungovať po novom.

Nová testovacia metodika bude omnoho prísnejšia a do úvahy bude brať aj vždy aktuálne dáta z meračov spotreby paliva, ktorý sa stal povinnou výbavou pre vozidlá vyrobené od roku 2021, čo by, okrem iného, malo poskytovať detailnejší obraz o tom, kedy presne plug-in hybridné vozidlo využíva spaľovací motor. Nové testovacie procedúry by sa mali do platnosti dostať od roku 2025.

V konečnom dôsledku to pre výrobcov vozidiel môže predstavovať veľký problém. Ak sa na tvrdých dátach ukáže, že plug-in hybridy skutočne produkujú násobne vyššie emisie než je uvádzané dnes, automobilky budú musieť upravovať výrobný objem a napríklad produkovať viac elektromobilov aby neprekročili emisné kvóty a vyhli sa objemným sankciám.

Ako to má pri plug-in hybridoch vyzerať?

Doplnené 2.6.2022

V súvislosti s plánovanou zmenou pre posudzovanie emisií pri plug-in hybridoch v rámci EÚ sa objavili nové informácie, ktoré čiastočne prinášajú podrobnosti. Téme sa venoval portál Autocar.

Nová regulácia s názvom EU6e by mohla do platnosti vstúpiť už v roku 2027. V praxi by to znamenalo, že plug-in hybridy by čakali ťažké časy, nakoľko po zmene výpočtu by pri vozidlách tejto kategórie svietili prinajmenšom dvakrát vyššie hodnoty emisií, než je tomu dnes.

To by do značnej miery ovplyvnilo ich pozíciu na trhu. V masívnej mierke by sa mohlo stať prinajmenšom to, čo v Nemecku – členské štáty by nemali záujem o aktívnu podporu tohto typu pohonu, či už formou priamych dotácií alebo prostredníctvom daňových úľav.

Pri celkovom výpočte emisií plug-in hybridov má byť upravený koeficient zohľadňujúci spôsob využívania vozidla (utility factor), tak aby reálnejším spôsobom odrážal bežné používanie. Pôvodný prepočet má fungovať tak, že plug-in hybridy začínajú s plne nabitou batériou, vďaka čomu čomu dokážu úplne bezemisne prejsť desiatky kilometrov. Až potom dochádza k zapojeniu spaľovacieho motora.

V porovnaní s používaním vozidla v rukách priemerného vodiča je tak objem vyprodukovaných emisií na 100 km jazdy značne skreslený. Najväčší problém je totiž práve v tom, že veľká časť majiteľov výhody batérie prehliada. Nabíjajú ju len veľmi sporadicky, v extrémnych prípadoch vôbec. To znamená, že najväčšia výhoda celého kombinovaného pohonu v takomto prípade vôbec nie je využívaná.

Po úprave váhy faktoru využívania vozidla má dôjsť k tomu, že plug-in hybrid, pri ktorom je dnes uvádzaná produkcia emisií 50g CO2/km v roku 2027 dostane reálnejšiu hodnotu až 125g CO2/km. Zmena sa dotkne aj automobiliek, ktoré vďaka výrobe plug-in hybridných modelov dokážu „vyvažovať“ celkové emisie vozidiel zo svojej výroby.

Celkovo je to veľmi problematické. Na jednej strane by budúcim plug-in hybridov pre zníženie emisií po zavedení nového výpočtu mohli pomôcť úpravy vo forme osadenia batérií s vyššími kapacitami (podľa odhadov minimálne 30 až 40 kWh), no súčasne by to potom podkopávalo nohy základnému zmyslu kombinovaného pohonu – prítomnosti spaľovacieho motora.

Či by to automobilkám vôbec dávalo zmysel aj z ekonomického pohľadu je veľmi otázne. Nad budúcnosťou plug-in hybridov v Európe preto môže visieť otáznik. Zatiaľ je však jasné len jedno. V najbližších rokoch to nebudú mať vôbec jednoduché.

Náš tip
Daň z výroby: Po koľkých kilometroch je elektromobil ekologickejší ako spaľovák?
2. júna 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+