MojElektromobil

kia logo partner

POHÁŇANÉ SKRATKAMI

V každom odvetví môžu neznalých zmiasť a odradiť cudzie slová a technické výrazy. To platí aj pre automobilový priemysel. V najlepšom prípade treba vysvetliť žargón v oblasti elektrifikácie pohonných jednotiek; pri najhoršom môže neúprosné používanie technického jazyka a skratiek odradiť ľudí od toho, aby sa chceli dozvedieť viac.

Oboznámiť sa s rastúcim zoznamom dostupných pohonných jednotiek (systémov, ktoré poháňajú každé jedno vozidlo) môže chvíľu trvať. Viete odlíšiť HEV od MHEV alebo PHEV? Alebo EV od svojho ICE?

Presnejšie povedané, ako fungujú? A prečo by nás to malo zaujímať?

OBJASNENIE ELEKTRIFIKÁCIE

V čase, keď vlády celého sveta začínajú plánovať postupné vyraďovanie zážihových a vznetových motorov s vnútorným spaľovaním, sa oplatí spoznať zopár hlavných technológií – existuje totiž šanca, že niektorá bude poháňať vaše budúce auto.

Vezmime si skromný „mild hybrid“ – alebo mild-hybridné elektrické vozidlo (MHEV), aby sme použili jeho plné označenie. Tento druh hybridu sa najviac približuje vozidlu, na ktorom ste roky jazdili.

Okamžite zažijete dobre známy pocit z jazdy. Mild-hybridy poháňa bežný zážihový alebo vznetový motor a je pre ne charakteristický malý elektromotor, ktorý mierne zvyšuje účinnosť tak, že si to ani nevšimnete.

Elektromotor napájaný z akumulátora dokáže čiastočne odbremeniť spaľovací motor počas akcelerácie alebo rozjazde vozidla. Keď zložíte nohu z plynového pedála, bude dobíjať akumulátor, a to prostredníctvom otáčok spaľovacieho motora.

Na to, aby ste zaregistrovali prácu systému, potrebovali by ste dedukčné schopnosti plne kvalifikovaného elektrotechnika. Mierne zníženie mesačných účtov za palivo však už môže byť o niečo zreteľnejšie.

Mild-hybrid by sme si nemali mýliť s hybridným elektrickým vozidlom (HEV – alebo skrátene len „hybrid“), ktorý to posúva ešte o kúsok ďalej. Hybridy využívajú výkonnejší elektromotor, ktorý sa dobíja z väčšieho akumulátora. Vďaka tomu profitujú z vyššieho stupňa elektrifikácie a ponúkajú nižšiu spotrebu paliva a nižšie emisie.

Jedným z takýchto príkladov je Kia Niro Hybrid, kde spaľovací motor podľa potreby podporuje akumulátor s kapacitou 1,56 kWh. Hybridy dokonca môžu niekoľko minút jazdiť len na elektrinu, bez emisií a takmer nehlučne. Vďaka rovnakej rekuperačnej technológii dokáže vozidlo dobíjať akumulátor, keď sa elektromotor nepoužíva.

Hybridné a mild-hybridné vozidlá sa nedajú nabíjať pripojením do elektrickej siete. Dobíjajú sa samy, vďaka čomu sú ideálnym riešením na úsporu paliva pre každého, kto nemá jednoduchý prístup k nabíjaciemu zdroju.

„Ak vo svojom regióne nemáte dobrú nabíjaciu infraštruktúru, môžu byť vhodnejšie hybridy,“ hovorí Pablo Martinez Masip, riaditeľ produktového plánovania a cenotvorby v spoločnosti Kia Europe.

„Pri týchto vozidlách ľahko zistíte, či jazdíte úsporne, pretože v takom prípade vám poskytnú dlhší dojazd na elektrinu. Pre niekoho je to trochu ako hra, pri ktorej sa každodenne pokúša prekonať svoj rekord.“

PRIPOJTE SA DO ELEKTRICKEJ SIETE

Pri hľadaní nového auta môžete naraziť na takzvaný „plug-in hybrid“ – PHEV. Tieto vozidlá síce používajú motor s vnútorným spaľovaním, majú však tiež elektromotor a nízkoemisný elektrický pohon využívajú ešte viac ako štandardné hybridy.

Ako vidno už zo samotného označenia, z času na čas by ste ich mali pripojiť do elektrickej siete a doplniť do ich oveľa väčších akumulátorov energiu, ktorú budete môcť následne využívať. Tieto akumulátory bývajú asi päť- až šesťkrát väčšie než v klasickom hybride.

Vozidlá typu PHEV poskytujú vodičom tichý elektrický pohon bez emisií na vzdialenosť zhruba 50 až 60 kilometrov, čo je viac ako postačujúce na bežné dochádzanie bez potreby zapojenia spaľovacieho motora.

„Motor je stále k dispozícii, ak ho potrebujem na dlhšiu jazdu,“ hovorí Kevin Davies z Hampshire v Spojenom kráľovstve, ktorý nedávno nahradil benzínové auto za model Kia Niro PHEV. „Už nejaký čas som chcel vlastniť elektromobil, ale bál som sa, že sa pri dlhších cestách vybije. S plug-in hybridom zvládam krátke každodenné trasy čisto na elektrinu, ale keď potrebujem zájsť ďalej, mám tu motor ako poistku.“

Ani samotné nabíjanie už nemusí znamenať taký problém ako kedysi, pretože väčšina vozidiel PHEV zároveň ponúka nabíjaciu jednotku do domácnosti. „Zvyknem nabíjať doma počas noci lacnejšou elektrinou mimo špičky,“ hovorí Kevin. „Vďaka tomu každý deň odchádzam z domu s dostatočne nabitým akumulátorom, aby som zvládol každodenné jazdy. Čerpacie stanice už nenavštevujem tak často.“

Pri použití rýchlonabíjačky na jednosmerný prúd je nabitie vozidla PHEV otázkou niekoľkých minút, hoci mnohí majitelia si budú akumulátor pravdepodobne nabíjať doma. Pri použití bežnej domácej siete na striedavý prúd to môže trvať od dvoch do piatich hodín, čo je ideálne pri nabíjaní v noci, keď sa vozidlo nepoužíva.

Pablo Martinez Masip hovorí, že vozidlá typu PHEV môžu byť skvelou vstupnou bránou k vlastníctvu čistého elektromobilu: „Ak ľudia majú možnosť namontovať si doma elektrickú nabíjaciu stanicu alebo nabíjať na pracovisku, môžu si pri každodennom dochádzaní vychutnávať jazdu na elektrinu a pri dlhších jazdách budú mať vďaka spaľovaciemu motoru stále k dispozícii potrebný dojazd.“

„Rozdiel medzi načerpaním benzínu a nabitím vozidla bude v budúcnosti minimálny, čím sa ešte viac uľahčí prechod od PHEV k elektromobilu.“

DOPLNA NABITÉ

A čo ak chcete čisto elektrický zážitok bez emisií výfukových plynov? Budete sa musieť oboznámiť s elektromobilom (EV). Elektromobily nemajú motor s vnútorným spaľovaním; poháňajú ich výlučne tichučké elektromotory napájané zo zabudovaných akumulátorov.

V prípade elektromobilov už nebudete musieť počúvať štatistiky hospodárnosti vychádzajúce zo spotreby paliva, napríklad v podobe „míľ na galón“ alebo „litrov na 100 kilometrov“. Tu ide len o dojazd – ako ďaleko zájdete s plne nabitým akumulátorom.

Ide tiež o to, kde a kedy nabíjať. „Kúpil som si elektromobil, pretože sa na ňom ľahko jazdí, je ekologický a šetrí mi peniaze na prevádzkových nákladoch,“ hovorí Emilio z Madridu. „Auto nabíjam zhruba každé tri dni, často počas návštevy obchodného centra alebo supermarketu.“

Elektromobily môžete podobne ako vozidlá PHEV nabíjať doma, v práci alebo všade tam, kde je elektrina v dosahu nabíjacieho kábla. Môže to trvať dlhšie ako nabitie menšieho akumulátora vo vozidle PHEV, no vďaka nedávnym vylepšeniam nabíjacích a akumulátorových technológií dokážete vozidlo nabiť už počas zastávky na kávu.

Napríklad 64 kWh akumulátor modelu Kia e-Soul nabijete pomocou rýchlonabíjačky na jednosmerný prúd z 20 na 80 % kapacity za menej ako hodinu. Pri rastúcich hodnotách dojazdu mnohých elektromobilov je však nepravdepodobné, že by vodiči odchádzajúci z domu s plne nabitým akumulátorom potrebovali zastávku na rýchle nabitie.

A v čase, keď centrá európskych miest začínajú drahými nízkoemisnými zónami uťahovať kohútiky spaľovacím motorom, to má aj ďalšie výhody. „Madrid ponúka vodičom elektromobilov kopu výhod,“ vysvetľuje Emilio. „Môžeme zadarmo parkovať, zadarmo nabíjať a dokonca máme prístup do obmedzených zón v centre mesta.“

Tieto výhody šoférovania elektromobilu však ešte prevyšuje ich praktická stránka a prevádzkové náklady. „Je obrovský rozdiel medzi týmto a mojím predošlým autom. Jazda v ňom je úžasne upokojujúca a tichá – keď som v strese, naozaj mi pomôže, ak sa na ňom preveziem.

„Pravdepodobne už nikdy nebudem mať auto na benzín alebo naftu.“

Existuje stále viac ľudí ako Emilio, ktorí po skúsenosti s čisto elektrickým pohonom nadobro zmenili svoj pohľad na vec.

V spolupráci s KIA Motors Sales Slovensko, s.r.o.

18. novembra 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+