MojElektromobil

Nové nákladné vozidlá poháňané fosílnymi palivami by mali mať najbližšie roky stále možnosť registrácie. A to aj napriek tomu, že v roku 2035 by mali osobné automobily končiť s využívaním spaľovacích motorov. K vyradeniu nákladných vozidiel so spaľovacími motormi by mohlo dôjsť najskôr v roku 2040. Podľa dostupných informácií sa tento krok uvádza v internom dokumente Európskej komisie o revízii limitov CO2 pre ťažké úžitkové vozidlá.

Osobné a dodávkové vozidlá so spaľovacími motormi neprihlásite už od roku 2035

Inštitúcie Európskej únie sa ešte minulý rok dohodli na znížení povolených emisií CO2 produkovaných osobnými a dodávkovými vozidlami na nulu a to do roku 2035. V praxi to znamená, že zákon v podstate od tohto okamihu zakazuje registráciu nových vozidiel so spaľovacími motormi. Nenachádzajú sa tu však žiadne zmienky pre ťažké úžitkové vozidlá, ako sú napríklad nákladné vozidlá a traktory. Európska komisia má v úmysle 14. februára tohto roku navrhnúť revidované limity CO2 práve pre tieto vozidlá.

Mestské autobusy a nulové emisie

Návrh zároveň rozširuje uplatňovanie limitných hodnôt aj pre ďalšie triedy vozidiel. Zahrnutý je aj špecifický cieľ pre mestské autobusy, ktorý zaväzuje výrobcov predávať minimálny podiel vozidiel s nulovými emisiami. Tento podiel však ešte nebol presne stanovený.

Prvý vodíkový autobus v Bratislavskej MHD | Zdroj: imhd.sk

Podľa slov viceprezidenta Európskej komisie Timmermansa, vzhľadom na zákonnú povinnosť Európskej únie stať sa uhlíkovo neutrálnou, musia byť takmer všetky autá na našich cestách do roku 2050 bez emisií. Keď sa prihliada na priemernú životnosť áut je podľa neho rok 2035 tým správnym dátumom.

Priemerný vek kamiónov je až 18 rokov

Zdá sa však, že pri ťažkých úžitkových vozidlách je to trošku komplikovanejšie. Pri priemernej životnosti kamiónov v západnej Európe 18 rokov (vo východnej Európe až 28 rokov), by bol rok 2040 pre životné prostredie podľa niektorých vyjadrení príliš neskorým dátumom.

eCascadia
Zdroj: freightliner.com

Organizácia Transport & Enviroment požadovala, aby sa rok 2035 vzťahoval rovnako aj na ťažké úžitkové vozidlá. V novembri minulého roka získala organizácia podporu aj od viacerých spoločností, vrátane známej logistickej firmy Maersk a spoločností Unilever, Henkel a PepsiCo.

Nevyhnutnosťou je budovanie infraštruktúry

Priemysel si však pred takýmito zmenami vyžaduje vybudovanie potrebnej infraštruktúry. Aby sa všetky plánované ciele skutočne podarilo dosiahnuť, rozhodujúcim predpokladom je dostatočne hustá sieť elektrických nabíjacích a vodíkových čerpacích staníc pre ťažké úžitkové vozidlá v celej Európe. Momentálne to nie je ani zďaleka možné.

Ciele pre nabíjacie a čerpacie stanice sú stanovené v nariadení o infraštruktúre pre alternatívne palivá (AFIR). O nich sa v súčasnosti rokuje. Členské štáty sú však proti návrhom Európskeho parlamentu o zriadení minimálneho počtu nabíjacích miest a vodíkových čerpacích staníc. Hlavným dôvodom sú obavy, že zriaďovacie náklady budú príliš vysoké.

Náš tip
Spoznali sme najekologickejšie auto roka. Je ním elektromobil
7. februára 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+