MojElektromobil

Európska únia už roky hľadá rôzne spôsoby ako podporiť rozvoj elektromobility. Aktuálne sa očakáva, že po roku 2035, kedy by mal do platnosti vstúpiť zákaz predaja aut so spaľovacími motormi, bude na cestách jazdiť skutočne masívny objem elektrických áut. Pre ich pohodlné využívanie bude samozrejme potrebná rozsiahla nabíjacia infraštruktúra. A to je jedna z vecí, ktorá sa do istej miery aktívne rieši už dnes. Minimálne jej základy.

Ako informuje portál RideApart, júnové zasadnutie Rady EÚ v tomto smere prinieslo zaujímavý návrh. Prezentovaný bol nový legislatívny návrh, ktorý by po formálnom prijatí členské štáty Európskej únie zaväzoval k intenzívnemu budovaniu nabíjacej infraštruktúry pre elektrické autá.

Nabíjacie stanice každých 60 kilometrov

Konkrétne sa spomína to, že nabíjacie stanice by v rámci hlavnej európskej cestnej siete od seba nesmeli byť vzdialenejšie ako 60 kilometrov. Inak povedané, vzdialenosť medzi akýmikoľvek dvomi nabíjacími stanicami nemôže byť väčšia ako 60 kilometrov. Drobný problém je v tom, že návrh sa žiadnym spôsobom nevenuje praktickej otázke. To znamená, že každý z 27 členských štátov EÚ by sa s prijatým legislatívnym návrhom musel vysporiadať takpovediac na vlastnú päsť.

Hlavnou myšlienkou v pozadí predloženého návrhu je vybudovanie celoeurópskej kostrovej siete nabíjacích staníc pre elektromobily. V podstate by spoločnými silami a pričinením každého členského štátu vznikol solídny základ bez ohľadu na to, ako vyzerajú plány súkromných spoločností, ktoré stoja v pozadí nabíjacích sietí.

Ak návrh prejde hlasovaním a vstúpi do platnosti, tak členské štáty budú podmienku musieť pri všetkých transeurópskych trasách splniť do roku 2025. Následne, do roku 2030 budú musieť rovnakým spôsobom pokryť aj úplne celú európsku sieť, teda efektívne všetky cesty na svojom území.

Okrem zámeru eliminovať pomyselné „hluché miesta“ sa počíta aj s tým, že nabíjacie stanice prejdú štandardizáciou. Používané budú univerzálne nabíjacie adaptéry, ako aj jednotný platobný systém, čím sa výrazne zlepší celková používateľská skúsenosť. Povedané ľudskou rečou, elektromobil by bolo možné nabíjať na ľubovoľnej nabíjacej stanici bez ohľadu na to, u ktorého prevádzkovateľa je zákazník zaregistrovaný, a bez ohľadu na to, akú má „prípojku“.

Kľúčová podmienka

Možno si poviete, že pokrytie nabíjacími stanicami predsa nebude žiaden problém. Pohľad do mapy nabíjacích staníc ukazuje, že prítomnosť nabíjacej stanice každých 60 kilometrov máme prakticky v malíčku aj na Slovensku. Návrh z dielne Európskej únie má ale jednu silnú požiadavku – nabíjacia stanica musí mať výkon minimálne 150 kW, a to už je úplne iný príbeh.

Na druhú stranu, tých 60 kilometrov nemusí byť žiadnou rozprávkovou hodnotou. Napríklad IONITY svoju sieť už samo od seba buduje na princípe, že nabíjacia stanica pripadá na každých 100 až 120 kilometrov. Na Slovensku to zatiaľ neplatí, ale všeobecný princíp je taký.

Mimochodom, niečo podobné zamýšľa aj priamo Slovensko v rámci takzvaného akčného plánu. Ide o vybudovanie slovenskej národnej siete ultrarýchlych nabíjacích staníc. U nás sa počíta s približne 40 lokalitami a 228 nabíjacími bodmi. Spomínaný zámer Európskej únie je pochopiteľne v úplne iných číslach.

Náš tip
Akčný plán 2.0: Takto Slovensko v najbližších rokoch podporí elektromobilitu
22. júna 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+