MojElektromobil

Aktualizované: 18. januára 2020 – doplnenie informácií o plánoch v roku 2021

V priebehu januára zverejnilo ZSE Drive infografiku, v ktorej zdieľajú zopár zaujímavých informácií. Najčastejšie využívaná nabíjačka je ZSE HUB OC Galéria Košice, no najviac energie dodali v mieste najhustejšieho pokrytia, teda na západnom Slovensku. Celkovo bolo realizovaných 58 000 nabíjacích cyklov pričom najobľúbenejší čas na nabíjanie je medzi 12:00 až 18:00. Z pohľadu dní je najvyťaženejšia streda a piatok. Služby ZSE Drive využíva viac ako 2400 vodičov, ktorí spoločne najazdil viac ako 3,5 milióna kilometrov.

Na západnom Slovensku je celkovo 100 nabíjacích staníc, z toho 90 je s výkonom do 50 kW. Východné Slovensko je osadené 17 nabíjačkami od ZSE Drive, z toho 4 majú výkon nad 150 kW, zvyšok je opäť v podobe nabíjačiek do 50 kW. Najmenej nabíjačiek je na strednom Slovensku, a to 13. Z toho 1 nabíjačka je s výkonom do 150 kW a 4 nad 150 kW, ostatné sú štandardné do 50 kW.

zse drive 2021 nabíjacie stanice

Budovanie siete v roku 2021

Ešte v decembri nám poskytovateľ prezradil, že v roku 2021 sa plánujú zamerať skôr na inštalovanie nabíjačiek s výkonom 150 kW, nakoľko to považujú za nový štandard. V infografike už upresnili, že v tomto roku plánujú inštalovať 25 nových stojanov s výkonom od 50 do 150 kW a potvrdili plány s rozšírením národného roamingu. Či ale v roku 2021 počítajú aj s realizáciou nabíjacích staníc na diaľničných odpočívadlách je otázne. Aj na základe pôvodnej odpovede z decembra 2020 to nateraz vyzerá, že projekt prejde do fázy plánovania.

K nabíjacím staniciam zverejnili aj mapu, ku ktorej dodávajú, že sa plánujú zamerať na úseky Žilina – Čadca, Zvolen – Košice, Dunajská streda – Komárno – Nové Zámky. Z mapy sa dajú vyčítať aj konkrétne miesta, kde vyrastú nové nabíjačky v rámci spomínaných úsekov. Označený je tu napríklad Ružomberok, Svidník, Rimavská Sobota alebo Rožňava.

zse drive 2021 nabíjacie stanice


Pôvodný článok z 18. decembra 2020

V ďalšom článku zo série Nabíjacia sieť na Slovensku sme sa rozhodli osloviť prevádzkovateľa nabíjacích staníc ZSE Drive, ktorý patrí medzi najväčších na Slovensku. Zisťovali sme, ako sa im podarilo rozšíriť nabíjaciu sieť v uplynulých dvanástich mesiacoch a aké majú plány do budúceho roka 2021.

Nabíjacie stanice ZSE Drive

Ako sme teda spomenuli, ZSE Drive patrí medzi najväčších prevádzkovateľov nabíjacích staníc. Infraštruktúru majú vo viacerých regiónoch Slovenska. Nie je ale tajomstvom, že množstvo z nich ešte čaká na svoje prvé nabíjacie stanice vôbec. Teda nielen od ZSE Drive, ale aj od iných poskytovateľov. Do tohto zoznamu patrí aj množstvo okresných miest, v ktorých sa možno nepohybuje veľký počet elektromobilov, pre pohodlné cestovanie je nutné pokrytie aj týchto oblastí.

ZSE Drive aktuálne prevádzkuje na Slovensku 148 verejných nabíjacích staníc typu AC, 55 verejných rýchlych nabíjacích staníc typu DC a 19 ultrarýchlych nabíjacích staníc pre verejnosť. Infraštruktúru tento rok rozšírili o rovných 51 nabíjačiek, pričom sa rozhodli zamerať aj na menej pokryté oblasti Slovenska. Len nedávno bola spustená ultrarýchlo nabíjacia stanica s výkonom 150 kW v Lučenci, čím doplnili pokrytie na južnej trase. Zároveň pribudli prvé nabíjacie stanice na rýchlostnom úseku ciest R7. Konkrétne na odpočívadle Blatná na Ostrove, a to obojstranne. Prítomné sú tu celkovo štyri ultrarýchle nabíjacie stanice a dvojica nabíjacích staníc s výkonom do 50 kW.

Náš tip
Nabíjacia sieť na Slovensku: LIDL plánuje výstavbu dvoch nových nabíjačiek

Plány v budúcom roku

Dobrou správou je, že ZSE Drive už nepovažuje za štandard nabíjacie stanice s výkonom 50 kW. Nový štandard sú nabíjačky s výkonom 150 kW, ktoré plánujú využívať v budúcom roku vo väčšej miere: „Nabíjanie do 50 kW považujeme za výkon, ktorý už nezodpovedá možnostiam nových modelov elektrických vozidiel,“ hovorí Rastislav Žembery zo ZSE Drive. Ako ďalej uviedli v odpovedi, opäť sa budú chcieť zamerať na pokrytie regiónov s chýbajúcou infraštruktúrou. Tieto slová ale upresňujú na južné a východné Slovensko. Pýtali sme sa tiež na roaming medzi ZSE Drive a GreenWay, na ktorý sme ale odpoveď nedostali. Podľa informácií, ktoré odzneli ešte v septembri na akcii Salón Elektromobil 2020 Košice ho majú testovať.

Veľkou témou je určite aj pokrytie diaľničných odpočívadiel nabíjacími stanicami. Situácia sa zlepšila na úseku rýchlostnej cesty R1, kde sú dostupné nabíjacie huby na odpočívadle Beladice a Budča. Cestu do Košíc spríjemňuje aj spomínaná nabíjačka v Lučenci. Severný úsek a diaľnica D1 v tomto smere skutočne zaostáva. Absencia nabíjacích staníc na diaľničných odpočívadlách znamená nižší komfort pri cestovaní na dlhšie vzdialenosti. ZSE Drive nám v odpovedi potvrdilo, že okrem pokrývania južného a východného Slovenska sa v budúcom roku budú sústrediť aj na prípravu ultrarýchleho nabíjania pre koridory D1.

Reakcia Národnej diaľničnej spoločnosti

Ohľadom výstavby nabíjacích staníc na diaľničných odpočívadlách sme kontaktovali aj Národnú diaľničnú spoločnosť, ktorá nám poslala nasledujúce vyjadrenie:

„Zámerom NDS je mať pokryté vybrané diaľničné odpočívadlá sieťou ultra nabíjacích staníc na nabíjanie motorových vozidiel na elektrický pohon elektrickou energiou. Ide o pravostranné diaľničné odpočívadlá Sekule, Lamač, Jarovce, Zlaté Piesky, Zeleneč, Červeník, Hrádok, Zamarovce, Sverepec, Ivachnová, Hybe, Štrba, Malý Šariš a ľavostranné diaľničné odpočívadlá Sekule, časť Lamač, Jarovce, Zlaté Piesky, Zeleneč, Červeník, Hrádok, Zamarovce, Považská Bystrica, Hybe, Štrba, Levoča a Malý Šariš,“ uviedla vedúca oddelenia masmediálnej komunikácie, Eva Žgravčáková.

Ďalej sme sa pýtali aj na nový úsek D1, ktorý bude čoskoro uvedený do prevádzky. Ten ale bude bez odpočívadiel, a teda aj nabíjacích staníc: „Na úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, ktorý je tesne pred uvedením do prevádzky, sa nenachádza žiadne diaľničné odpočívadlo.“ 

18. januára 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+