MojElektromobil

Elektromobilita tak ako ju poznáme dnes je v globálnom pohľade mladou témou. Aj kvôli tomu ju sprevádza viacero mýtov, nesprávnych a priam zavádzajúcich informácií.

V sérii článkov „Mýty a fakty o elektromobiloch“, ktorá vznikla na základe prednášky „10 dôvodov, prečo ľudia nechcú elektromobily“ z podujatia Salón elektromobilov 2021, sa postupne pozrieme na najčastejšie mýty obkolesujúce svet elektrických vozidiel.

V pozadí prezentácie stojí Kristián Kratochvíľ, človek ktorý sa dlhodobo venuje vývoju technológií pre obnoviteľné zdroje. Sám patrí medzi skúsených majiteľov elektromobilov, vďaka čomu pozná všetky ich stránky. Celý záznam prezentácie v originálnom znení nájdete na YouTube.

V prvej časti série Mýty a fakty o elektromobiloch sme sa pozreli na tvrdenie, že na Slovensku nemáme pre elektrické autá dostatok nabíjacích staníc.

Ďalšou dogmou zarytých odporcov elektromobility je tvrdenie, že takéto vozidlá sa nabíjajú príliš dlho a v porovnaní s tankovaním ide o veľkú stratu času a extrémne nepraktickú vlastnosť. Ako to v tomto prípade vyzerá v praxi? Skutočne sa elektrické autá nabíjajú dlho?

Dlho sa nabíjajú?!

Otázka na vás znie, že koľko by také nabíjanie mohlo trvať? Väčšina ľudí hovorí, že sú to celé dni a celé hodiny. Aj Tomáš, to ako čerstvý majiteľ elektromobilu, určite tak zažil. Prišiel domov, ako každý človek s elektrickým spotrebičom, ktorý drží v ruke mobil, pichol do zástrčky a pozerá na auto ako sa nabíja. Presne tak, nikto z vás to takto nerieši…

Všetci telefón zapojíte a riešite si iné veci. Nemusím čakať do ďalšieho dňa, kým sa nabije. Samozrejme, toto platí pre Tomáša. Preto tvrdím, že elektrické auto trvá nabiť 4 sekundy, 2 sekundy pripojiť, riešim si svoje veci, 2 sekundy odpojiť.

Nemci majú krásne slovné spojenie – stetter dann ladder, to znamená – stojí, tak sa nabíja. Cieľom používania elektro auta nie je to, že ja čakám, kým sa auto nabije, ale elektro auto sa nabíja vtedy, keď ho nepoužívam. Väčšina áut naozaj stojí niekde odparkovaná a čaká dokým ich budeme používať.

Zdroj: Kristián Kratochvíl

Aký dojazd získam za hodinu nabíjania?

Najčastejšie 3 zdroje nabíjania elektrického auta sú: domáca zásuvka, či už klasická jednofázová, alebo trojfázová, wallbox pre domáce účely, a potom verejné nabíjacie miesta, ktoré môžu mať striedavý prúd alebo jednosmerný prúd (podľa toho záleží, ako rýchlo viem s elektromobilom odísť). Najdôležitejší faktor je, aký dojazd si dobijem za jednotku času. Nie vždy je dôležité, aký má auto dojazd.

Zdroj: Kristián Kratochvíl

V tabuľke máme výber štyroch áut, kde jasne vidieť, že pokiaľ ich budem doma nabíjať aj cez to najpomalšie riešenie, ktoré existuje (jednofázová zásuvka), aký dojazd dokážem získať za 1 hodinu.

Tu je vidieť, že z týchto áut má Tesla síce najväčší dojazd, ale kvôli tomu, že to je veľké, neúsporné a neefektívne auto, tak nedokáže za tú hodinu získať taký veľký dojazd ako napríklad malý Hyundai IONIQ alebo krásne e-Niro.

Nabíjanie na rýchlonabíjačkách

Samozrejme, akonáhle sa posunieme na druhú stranu, už sme na dlhých cestách, využijeme rýchlo nabíjacie stanice, otázne je, koľko dokáže to auto dostať z tejto nabíjačky. Tento parameter je daný fyzikálnymi vlastnosťami batérie a jej veľkosťou.

Tuto už vidíme, že Hyundai za pol hodinu nabíjania, nabije len na 130 km, Niro až 200 km, EQC tiež okolo 200 km a Tesla až 256 km dojazd. Na základe prezentovaných informácií si dovolíme škrknúť ďalší bod, a tým je „dlho sa nabíjajú“.

Mooncity e-mobility store v Auparku
Ultra-Fast nabíjačka

Ako v praxi vyzerá domáce nabíjanie? Koľko to stojí?

Problematike domáceho nabíjania elektromobilov sa na Salóne elektromobilov 2021 venoval aj Rastislav Žembery zo spoločnosti ZSE Drive. Ak sa chcete o tejto téme dozvedieť viac, odporúčame vám pozrieť si záznam spomínanej diskusie.

Náš tip
Mýty a fakty o elektromobiloch: Málo nabíjacích staníc?
13. septembra 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+