MojElektromobil

Automobilka Mercedes-Benz avizovala na dnešný dnes predstavenie ďalšieho elektromobily z radu EQ. Čoskoro sa ponuka rozšíri hneď o niekoľko modelov, avšak aktuálne prišiel rad na plnohodnotné odhalenie Mercedes-Benz EQA 250. Zatiaľ bude dostupný v jednotným výkonom a aj vysokonapäťovou batériou. Neskôr sa však pridajú aj výkonnejšie verzie s lepším dojazdom.

Mercedes-Benz EQA 250

Po SUV modeli EQC sa ponuka elektromobilov zo Štuttgartu rozšírila len nedávno o dodávku EQV. Hneď takto na úvod roka si ale Mercedes-Benz pripravil predstavenie ďalšieho modelu z tohto plne elektrifikovaného radu. Mercedes-Benz EQA veľa vecí preberá od svojho dlhoročného kolegu GLA, no taktiež sa v mnohých veciach líši. Samozrejme, stále ide o dizajnové SUV, ktoré ale dostáva dynamickejší dizajn. Ten teda prirodzene znamená oblejšie aerodynamické tvary, ktoré znižujú odpor a zlepšujú spotrebu. Mercedes tvrdí, že táto časť bola pri vývoji veľmi dôležitá, nakoľko pre elektromobily je dojazd skutočne kľúčová záležitosť. Zaujímavosťou je, že EQA je prvé vozidlo zo série EQ, na ktorom simulovali aerodynamiku výhradne digitálne.

Následne už finálny produkt otestovali aj vo veternom tuneli, ktorý potvrdil koeficient odporu 0,28. Po tejto stránke sa o dobré vlastnosti stará hlavne uzatvorená mriežka chladiča či špeciálne Aero disky kolies z ľahkej zliatiny. Kolesá sú taktiež dizajnovým prvkom, nakoľko budú dostupné v dvoj alebo trojfarebnej verzii. Od výbavy sa bude líšiť aj ich veľkosť, k dispozícii budú 18 alebo 20 palcové disky. Dominantnou časťou je tu určite predná zaslepená mriežka chladiča s výrazným logom Mercedes-Benz. Tú zároveň opticky rozširujú adaptívne LED svetlomety, ktoré navyše prepája efektný LED pás umiestnený nad spomínanou maskou chladiča.

Dojazd cez 400 kilometrov

O efektivitu vozidla sa stará aj termálny manažment, ktorý je postavený na tepelnom čerpadle. Dostupné je teda ako štandard v každej verzii. Celý systém navyše dokáže získavať odpadové teplo z elektrickej pohonnej jednotky, ktorým následne zvládne vykurovať interiér. Automobilka tvrdí, že takéto riešenie značne znižuje spotrebu elektrickej energie. Samozrejme, ako pri elektromobiloch býva zvykom, pomocou mobilnej aplikácie si môžete auto vykúriť alebo vychladiť ešte pred jazdou. Ak je teda auto zapojené k nabíjačke, energiu si dokáže získať práve z nej, vďaka čím sa opäť šetrí energia v batérii.

Mercedes-Benz dáva viac na oči dojazd podľa menej prísnej formy NEDC, ktorý má byť až 480 kilometrov. Parametre podľa normy WLTP sú o niečo horšie, avšak stále dobré. Mercedes-Benz EQA 250 je vybavené batériou s využiteľnou kapacitou 66,5 kWh. Automobilka k batériám hovorí, že sú štrukturálnym prvkom spodnej časti karosérie. Vzhľadom na veľkosť auta a prvú oficiálne potvrdenú variantu je jasné, že miesta pre batériu tu ešte musí byť dostatok. Potvrdzujú to aj slová automobilky, nakoľko v budúcnosti prídu aj ďalšie varianty s vyšším výkonom, ale aj väčšou batériou. Zatiaľ čo dojazd podľa normy WLTP je v tomto prípade 426 kilometrov, ďalšie verzie by mali ponúknuť hodnoty cez 500 kilometrov.

Aktuálna batéria má napätie 420 V a nominálnu kapacitu 190 Ah, čo vo výsledku dáva využiteľnú kapacitu spomínaných 66,5 kWh. Batéria je pochopiteľne taktiež vybavená termálnym manažmentom pre zabezpečenie optimálnej teploty. Priamo pod batériou je umiestnený prvok, ktorým je batéria vyhrievaná alebo chladená.

Možnosti nabíjania – DC do 100 kW

Mercedes-Benz EQC je vybavené dobrým systémom nabíjania, avšak z pohľadu nabíjacej krivky ho konkurencia dokázala bez problémov prekonať. Automobilka sa ale do rýchleho nabíjania pustila aj pri plug-in hybridoch, kde sú výsledky veľmi dobré. Uvidíme teda, ako sa v praxi ukáže Mercedes-Benz EQA 250, avšak nabíjací výkon cez DC CCS konektor je do 100 kW. Podľa špecifikácií by malo trvať nabíjanie z 10 na 80 percent približne 30 minút. To vo výsledku znamená, že priemerný nabíjací výkon by v tomto rozpätí mal atakovať 93 kW, čo vyzerá na takmer rovnú nabíjaciu krivku.

Samozrejme, významná je aj časť pre domáce nabíjanie, respektíve pomalé. Palubná nabíjačka v EQA 250 má výkon 11 kW, čo sa pravdepodobne už stal štandard v elektromobiloch Mercedes. Totiž, aj EQC nedávno prešiel na 11 kW. Ak si doma zabezpečíte wallbox alebo budete nabíjať na verejne prístupných nabíjacích staniciach, auto je možné nabiť striedavým prúdom za približne šesť hodín z 0 na 100 percent. Nabíjanie na verejne prístupných nabíjacích staniciach sa Mercedes snaží zjednodušiť významným spôsobom. Zákazníkom totiž vie zabezpečiť kartu Mercedes me Charge, ktorá zjednocuje viac ako 175 tisíc verejne prístupných nabíjacích bodov po celej Európe.

Moderné MBUX

Interiér EQA 250 odráža exteriér, teda moderné, elegantné a luxusné prvky. Bez ďalších zbytočných detailov je ale jasné, že vychádza zo súčasných modelov. Volant, infotainment, ovládacie prvky či displej kokpitu sa nelíšia od toho, čo sme videli v iných modeloch. Čo sa týka displejov, na výber budete mať z dvoch rôznych verzií. Konkrétne si môžete zvoliť dvojicu 7 palcových displejov alebo širokouhlý variant s dvojicou 10,25 palcových displejov. Na miesto pasažiera už displej nezasahuje, no prítomný je tu efektný výrez, ktoré dopĺňa ambientné podsvietenie.

To je prítomné nielen tu, ale aj v okolí ovládacieho panela, na dverách či vo výduchoch klimatizácie. Ide teda o ďalší štandard, s ktorým sa stretávame vo vozidlách tejto značky. Pre Mercedes býva zvykom vysoký štandard komfortu a tu to nie je inak. Automobilka sa zamerala na vysokú úroveň komfortu z pohľadu eliminácie vibrácií a okolitého hluku. Pri elektromobile mali samozrejme výrazne zjednodušenú úlohu, nakoľko pod kapotou sa neskrýva žiadny „generátor“ týchto nežiaducich efektov. Samozrejme značný komfort a moderný dojem potvrdzuje hlasový asistent dostupný v českom jazyku.

Navigácia v rámci MBUX dokáže zobrazovať množstvo nabíjacích staníc a to priamo s informáciami o maximálnom výkone či voľných nabíjacích konektoroch. S podporovanými nabíjacími stanicami je nabíjanie možné spustiť priamo zo systému auta bez nutnosti overovania kartou, čipom alebo mobilnou aplikáciou tretej strany. Pri plánovaní dlhších trás s nutnou zástavkou na nabíjanie auto samé vypočíta nutné zastávky a aj potrebný čas nabíjania. Do výpočtov je započítaný charakter terénu či aktuálne počasie.

Jazdné asistenčné systémy

Samozrejme, v aute tejto kategórie nemôžu chýbať všetky kľúčové asistenčné systémy. Prítomné je tu teda aktívny asistent udržiavania v pruhoch či aktívny asistent brzdenia. V krízových situáciách vie auto samé zasiahnuť autonómnym brzdením, čím buď kompletne predíde alebo zmierni dopady prípadnej nehody. Okrem áut v pohybe dokáže sledovať aj stojace autá či chodcov, korí prechádzajú cez cestu. Ochrana chodcov je dôležitá, takže auto vás dokáže upozorniť aj na chodcov, ktorí stoja blízko prechodu pre chodcov. Samozrejme v automobilke myslia aj na ochranu posádky. V tomto prípade je dôležitá aj ochrana batérie pred poškodením.

Asistenčné systémy už ale nie sú iba o bezpečnosti, ale aj o efektívnej jazde. Pri elektromobiloch je každá ušetrená energia cenná, preto sa zamerali aj na takzvaný ECO Assist. Tento systém dokáže prediktívne upravovať jazdu podľa okolitých podmienok, maximálnej rýchlosti alebo klesania či stúpania. Auto dokáže samé vyhodnotiť, či je správne získavať energiu naspäť rekuperovaním alebo radšej plachtiť. Ak sa blíži obec alebo obmedzenie rýchlosti, auto zbytočne nezrýchľuje a následne nebrzdí, čo by bolo vysoko neefektívne, ale jazdnú rýchlosť optimalizuje.

Slovenská cena pre elektromobil Mercedes-Benz EQA 250 bola stanovená na 51 396 €

20. januára 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+