MojElektromobil

Mercedes-Benz o koncepte elektromobilu Vision EQXX hovorí už dlhší čas. Pôvodná vízia sa však postupne trochu zmenila. V začiatkoch sa otvorene hovorilo o elektrickom aute s dojazdom 1200 kilometrov, no ako plynul čas, postupne sa táto hodnota znížila a dnes je to “už len” 1000 kilometrov. Stále samozrejme ide o pozoruhodnú hodnotu.

Čakanie na oficiálne predstavenie konceptu Vision EQXX sa navyše pomaly blíži ku koncu. Nemecká automobilka totiž oznámila, že jeho premiéra prebehne 3. januára 2022. Na základe informácií od prevádzkového riaditeľa Mercedes-Benz, Markusa Schäfera o tom informuje portál InsideEVs.

Schäfer hovorí o tom, že Mercedes-Benz cíti potrebu rýchlejších inovácií v oblasti elektromobility kvôli čomu sa pustil do ambiciózneho projektu Vision EQXX. Má ísť o najefektívnejšie elektrické auto s reálnym dojazdom presahujúcim 1000 kilometrov na jedno nabitie. Dosahovať má spotrebu pod 10 kWh na 100 kilometrov, a to pri diaľničných rýchlostiach.

Inžinieri majú všetkým prvkom vozidla, ktoré aspoň trochu ovplyvňujú efektivitu, venovať maximálnu pozornosť. Cieľom je vytvoriť svoje doteraz najefektívnejšie vozidlo. Koeficient odporu vzduchu sa im už teraz podarilo stlačiť pod hodnotu 0.20. Dozvedeli sme sa aj to, že vysokoefektívna novinka dostane batérie s o 20% vyššou energetickou hustotou než model EQS.

Bližšie podrobnosti nateraz bohužiaľ chýbajú. Od formálneho predstavenia konceptu nás už delí len niekoľko týždňov, takže čakať nebudeme až tak dlho.

V tejto súvislosti stojí za zmienku, že podobnú myšlienku predlžovania dojazdu pomocou zvyšovania celkovej efektívnosti auta razí aj Volvo. Nedávno ju opäť spomenulo pri svojom koncepte Volvo Concept Recharge.

Mercedes-Benz chce priniesť elektromobil s dojazdom až 1200 kilometrov

13.10.2020

Mercedes-Benz pred pár dňami odhalil nové elektromobily, ktoré sa dostanú do predaja v najbližších rokoch. Okrem už známych modelov však pracujú aj na novom špeciálnom koncepte Vision EQXX s cieľom dosiahnuť elektrický dojazd až 1200 kilometrov.

Dojazd elektromobilov sa postupne stáva stále menším problémom aj pre tých najnáročnejších. Samozrejme, pre mnohých môže byť najväčšou prekážkou stále cena, no to by sme zbytočne odbočovali od témy. V dobe, keď je už teraz možné kúpiť elektromobil s dojazdom cez 600 kilometrov čísla hovoria jasne. Navyše, už budúci rok očakávame príchod Lucid Air a Tesla Model S Plaid s dojazdom cez 800 kilometrov. Mercedes-Benz si v tejto ťažkej konkurencii nastavil nový cieľ, a to priniesť elektromobil s dojazdom až 1200 kilometrov.

Na úroveň spaľovacích áut

Je bežné, že vozidlá na benzín či naftu zvládnu prejsť na jednu nádrž cez tisíc kilometrov. To je teda jeden z najväčších argumentov majiteľov týchto vozidiel, prečo ísť stále cestou tradičného paliva. Mercedes-Benz taktiež pracuje na modeli EQS, ktorý by mal ponúknuť dojazd cez 700 kilometrov. To je teda o niečo menej ako najnovšie verzie Model S a novinka Lucid Air. Každopádne, Mercedes-Benz chce ísť ešte ďalej a už teraz hovorí o cieľovom dojazde 1200 kilometrov.

Automobilka v oznámení tvrdí, že auto by malo prejsť na jedno nabitie vzdialenosť z Pekingu čo Šanghaja na jedno nabitie. To je trasa dlhá 1214 kilometrov podľa Google Maps. Ak by takúto vzdialenosť dokázalo absolvovať pri diaľničnej rýchlosti, bol by to určite veľmi výrazný skok vpred. V horizonte troch až piatich rokov zároveň môže ísť o dosiahnuteľný cieľ. V kombinácií s rýchlym nabíjaním atakujúcim maximálnu kapacitu súčasných nabíjacích staníc by bolo nabíjanie otázkou iba pár minút.

Náš pohľad – ako dlho by trvalo nabíjanie?

Čisto teoreticky, ak by bolo vozidlo vybavené batériou s kapacitou 200 kWh s priemernou spotrebou 16 kWh / 100 km, dojazd by bol na úrovni 1250 kilometrov. Keby vozidlo podporovalo maximálny výkon nabíjania niektorých už v súčasnosti postavených nabíjacích staníc, teda 350 kW, nabíjanie z 20 na 80 % by trvalo iba 20 minút. Za tento čas by sa dobilo až 750 kilometrov elektrického dojazdu.

26. novembra 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+