Viaceré značky už dlhodobo spomínajú veľkú ofenzívu malých a lacných elektromobilov, o ktoré je vysoký záujem. Elektrický pohon je totiž najvhodnejší práve do malého mestského auta, ktoré svojou hmotnosťou a rozmermi nenarúša mestský priestor, ľahko sa s ním manévruje a na rozdiel od spaľovacích vozidiel svoju kinetickú energiu pri brzdení nepremení na teplo, ale uchová do akumulátora na ďalší rozbeh. V neposlednom rade ide o najmä absenciu výfukových emisií, ktoré si v uliciach miest neželáme dýchať. Kedy bude dostupný malý elektrický Hyundai? Prvotné informácie o novom elektromobile Hyundai Inster priniesol denik.cz, teraz však automobilka uverejnila kompletné informácie aj fotografie odhaleného vozidla.
Základ nového elektromobilu predstavuje model Hyundai Casper. Crossover kategórie supermini (segment A) sa od jesene 2021 predáva v Južnej Kórei, avšak výlučne s jednolitrovým benzínovým trojvalcom.
Dĺžka novinky Hyundai Inster je 3 825 mm, šírka 1 610 mm a výška 1 575 mm. Hmotnosť nie je známa, v prípade spaľovacej verzie vozidla sa pohybuje okolo jednej tony. Napriek svojim rozmerom však prekvapuje vnútorným priestorom vďaka variabilite interiéru.
Sedadlá v druhom rade sú rozdelené v pomere 50:50. Solídny je aj batožinový priestor so základnym objemom 280 litrov. V prípade posuvnej zadnej lavice to môže byť dokonca až 351 litrov.
„Budeme ho nabízet s cenovkou odpovídající přepočtu úrovně 22 tisíc eur a formou internetového prodeje,“
Martin Saitz, generálny riaditeľ českého zastúpenia automobilky Hyundai
Malý elektrický Hyundai Inster: Cena
Pri jeho oficiálnom odhalení v júni 2024 však generálny riaditeľ Hyundai France hovoril o cene základnej verzie približne 20-tisíc eur. Ako to bude na našom trhu, sa dozvieme už onedlho.
Internetovým predajom má Hyundai namysli službu Click to Buy, kde si záujemca vozidlo vyhľadá v ponuke jednotlivých predajcov a online objedná. Vyzdvihnúť si ho môže buď osobne u dealera, alebo si ho nechá doviezť až domov.
Slovo Inster je odvodené od slov „intímny“ a „inovatívny“, pričom názov nového subkompaktného elektromobilu Hyundai odráža aj evolúciu z modelu Casper s benzínovým pohonom, ktorý bol predstavený v roku 2021. Nepotvrdilo sa zatiaľ, či sa bude predávať aj jeho dvojmiestna úžitková verzia, v prípade spaľovacieho modelu známa pod názvom Casper Van.
Mohlo by vás zaujímať:
- Test Fiat 500e 3+1: Praktický a imidžový elektromobil do mesta
- Severná Kórea predstavila elektromobil, ktorý vytrie Tesle zrak. Alebo to je celé inak?
- Ako nabíjať elektromobil v horúcich letných dňoch?
Malý a lacný elektromobil by mal byť dostupný na európskom trhu už vo štvrtom kvartáli tohto roku. Malý elektrický Hyundai už bol zachytený aj počas testov v Nemecku portálom motor1.
Hyundai Inster: Dojazd a batéria
K dispozícii budú dve možnosti elektrického pohonu. Základná verzia Hyundai Inster sa bude dodávať s batériou s kapacitou 42 kilowatthodín a elektromotorom s výkonom 71 kilowattov (95 koní). Naopak vyššia verzia dostane akumulátor s kapacitou 49 kWh a motor s výkonom 84,5 kW (113 koní). Krútiaci moment je v oboch prípadoch 147 newtonmetrov.
V prípade menšej baterky výrobca očakáva dojazd Hyundai Inster podľa WLTP na úrovni 300 km. Táto verzia šprintuje z 0 na 100 km/h za 11,7 sekundy. Jej maximálna rýchlosť je 140 kilometrov za hodinu.
Pre Hyundai Inster s väčšou batériou sa avizuje dojazd až 355 km v kombinovanom cykle WLTP. Vyšší výkon skráti aj čas zrýchlenia z nuly na stovku (10,6 sekundy) a umožní dosiahnutie maximálnej rýchlosti 150 km/h.
Elektromobil Hyundai Inster: Nabíjanie
Zatiaľ nie je známy maximálny nabíjací výkon na DC rýchlonabíjačke. Automobilka ale uviedla, že obe verzie batérie možno na 120-kilowattovej nabíjacej stanici dobiť z 10 % na 80 % stavu nabitia za 30 minút. Spoločnosť tvrdí, že spotreba energie je 15,3 kWh/100 km. Štandardná palubná nabíjačka na striedavý prúd (AC) má výkon 11 kW.
Pôjde tak najmä o konkurenta pre vozidlo Dacia Spring, ktoré sa ponúka aj v dvojmiestnej úžitkovej verzii Cargo. Tá má taktiež základ v spaľovacom modeli Renault Kwid, ktorý bol určený ako vstupný model pre rozvojové trhy. Cena vozidla Dacia Spring na slovenskom trhu aktuálne štartuje na úrovni 16 900 eur.
Hyundai však ponúka podstatne väčší dojazd než dokáže Dacia Spring. Výkon Instera je tiež takmer dvojnásobný v porovnaní s maximálnym výkonom modelu Spring 48 kW (64 k) aj vyššiu maximálnu rýchlosť.
Novinkou je Dongfeng Box, ktorý sa tiež objaví na slovenskom trhu v treťom kvartáli. Zatiaľ je zverejnená cena pre jeho najvyššiu verziu s dojazdom 340 km a bohatou výbavou. Cena tejto uvádzacej verzie bude začínať od 21 990 eur s DPH.