Nie je to tak dávno, čo sme vám priniesli prvé pozitívne informácie o LFP batériách v prvých Tesla Model 3, ktoré vychádzajú z liniek čínskej Gigafactory. Tentokrát ale zo Šanghaja prichádzajú horšie správy, nakoľko prví majitelia sa sťažujú na rýchlejšiu degradáciu či veľký pokles dojazdu v chladnejších mesiacoch. Informuje web Insideevs.
LFP batérie sú z hľadiska chémie určite lepšie, nakoľko neobsahujú nikel a ani kobalt. Zároveň majú mať aj lepšie vlastnosti, a to najmä pri nabíjaní. Dokážu sa nabíjať vyšším výkonom pri vyššom stave nabitia a zároveň vôbec nemajú trpieť pri nabíjaní na 100%. Toto potvrdzovali aj prvé testy, ktoré k nám rovnako prišli z Číny. Čoskoro sa určite objaví aj niekoľko ďalších testov, nakoľko len nedávno sa dostali do Európy prvé kusy.
Neočakávané problémy
V Číne majú na testovanie týchto verzií o niečo viac času. Bohužiaľ, nové informácie vôbec nie sú pozitívne. Čínsky web Sina Finance totiž cituje jedného z majiteľov tohto modelu s LFP batériami, ktorý sa sťažuje na naozaj výrazný pokles dojazdu v týchto chladnejších mesiacoch. Zatiaľ čo auto malo pri kúpe zobrazovať dojazd 420 kilometrov, aktuálne pri nabití na 95 % zobrazuje iba 241 kilometrov. Pri autách bez tepelného manažmentu batérie je takýto pokles pomerne bežný. Osobné skúsenosti s takýmto správaním máme aj napríklad pri Volkswagen e-Up / Škoda Citigo-e iV.
Zároveň majú zdokumentovaný minimálne jeden prípad rýchlejšej degradácie batérie. Majiteľ auta si mal auto prevziať koncom októbra s dojazdom 413 kilometrov. Za menej ako dva týždne mu ale dojazd klesol na 353 kilometrov. Po príchode do servisu a napojení na diagnostiku malo auto zobrazovať pri plnom nabití batérie kapacitu iba 46,2 kWh namiesto 55 kWh. A to je naozaj výrazný pokles. Opäť, pokles kapacity je najrýchlejší v prvých mesiacoch, respektíve tisíckach kilometrov. Avšak stratiť za dva týždne až 16% rozhodne nie je bežné.
Majiteľ – tester?
Podľa ďalších informácií mala Tesla urýchliť testovanie nových LFP batériových článkov. Totiž, ešte stále aktuálne batérie s článkami 2170 mali testovať až 23 mesiacov, čiže takmer dva roky. Pri LFP batériách sa mal ale celý proces urýchliť asi na jeden rok. CALT navyše potvrdil, že od oznámenia Model 3 s LFP batériami po dodávanie prvých batérií Tesle ubehlo iba deväť mesiacov. Z týchto informácií sa zdá, že skutočný test batérií napokon robia samotní zákazníci. Uvidíme, čo prinesú skúsenosti aj ďalších zákazníkov, predovšetkým na európskom trhu.
Už Vám nič neujde!
Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom
Blbosť, keď klesá teplota tak stúpa spotreba koli topeniu a dojazd klesá rapídne! Leto 14kWh zima 20kWh. Rozdiel v dojazde pri 80% SOC je 100km! A to sa kapacita vôbec nemusí zmeniť.
Na zaklade 1-2 aut netreba robit ziadne uzavery ani paniku. Viac x sa nam vo firme a aj mne stalo, ze nam novy pasat vypisal na dialnici „engine problem“ a jednoducho sa vypol.. a to dokonca aj pri 130km/h rychlosti. A ano, bolo nas zrejme viac, kedze vo firme s 30 pasatmi sa to stalo na 3 rozne: jeden pri 5000 km, iny pri 10 a treti pri 70tis km. Podobne fabie, ktore zasa obcas jednoducho nechceli startovat. (vraj nejaky security check).
A dalej.. pri tesle by som sa nebal, ak ta baterka fakt zblbne, vymenia ju.. Coho sme pri nasich slavnych pasatoch nikdy nedockali. Je komicke sledovat, co vsetko sa dokaze prepacovat zabehnutym automobilkam, pricom Tesla je stale na pretrase za to a ono.. Obzvlast nazaciatku TM3 za nerovnomerne skary medzi dielmi karoserie… Na to kaslem, ak mi auto nenastartuje, alebo zdochne motor na dialnici ako pri VW. Ale hlavne, ze je pekne, ked sa uz vezie na odtahovke 🙂