MojElektromobil

Kia svoju ponuku elektromobilov rozširuje o novú verziu dobre známeho modelu KIA EV6, tentokrát už ale s prívlastkom GT. Čisto elektrický crossover EV6 GT má byť doteraz najvýkonnejšie sériové vozidlo tejto značky.

V podstate ide o výkonnejšiu verziu spomínaného elektromobilu so športovým charakterom. Túto skutočnosť zdôrazňuje aj séria športových detailov a estetických vylepšení exteriéru vozidla.

Jedinečné prvky

Charakteristickým znakom značky Kia je „digitálna tigria tvár“ s adaptívnymi LED diaľkovými svetlometmi a dynamickými animovanými smerovými svetlami. Pridávajú sa k tomu mohutné blatníky a výklopná kapota s výraznými charakteristickými líniami. Verzia GT dostala aj unikátny predný nárazník.

Vzadu zase vidno premenu na verziu GT v podobe aerodynamického spojlera, výrazných LED koncových svetiel a jedinečného nárazníka s difúzorom. GT verzia bola spomínaná už pri prvotnom predstavení elektromobilu, no teraz sa má reálne dostávať do predaja.

Nové prvky sa objavujú aj v interiéri. Cestujúcich privítajú semišom čalúnené anatomické sedadlá, kovové ozdoby s nápisom „GT“, rôzne športové prvky či ergonomický volant.

Batožinový priestor s objemom až 480 litrov so vzpriamenými sedadlami v druhom rade sa po sklopení sedadiel zväčší na 1 260 litrov. Vo vozidle je aj predný batožinový priestor s dodatočným objemom 20 litrov, takzvaný „frunk“.

Foto: KIA

Dva elektromotory, obrovský výkon

Model EV6 GT je postavený na elektrickej modulárnej platforme E-GMP. Vybavený je dvojicou elektromotorov, čo sa prejavuje na pohone obidvoch náprav. Vpredu umiestnený motor s výkonom 160 kW (218 k) spolupracuje s druhým motorom s výkonom 270 kW (367 k) umiestneným vzadu a spolu poskytujú kombinovaný výkon 430 kW (585 k) a krútiaci moment 740 Nm. Pohon sa prenáša na všetky štyri kolesá.

Verzia GT dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 260 km/h. Medzi jazdné prednosti má patriť elektronický samosvorný diferenciál (e-LSD), ktorý sa stará o optimálne využívanie dostupného výkonu, lepšiu priľnavosť v zákrutách či celkovú stabilitu prostredníctvom automatického presmerovania krútiaceho momentu na kolesá s najväčšou priľnavosťou.

Vzhľadom na výkon športovo ladeného modelu boli vylepšené aj brzdy. KIA EV6 GT do vienka dostala predné (380 mm) a zadné (360 mm) odvetrávané kotúčové brzdy, ktoré sa majú starať o maximálnu bezpečnosť a hladkú reguláciu rýchlosti.

Akumulátor v modeli EV6 GT má kapacitu 77,4 kWh a umožňuje rýchle nabíjanie napätím 800 V. Dojazd má podľa metodiky WLTP dosahovať 424 kilometrov a nabitie akumulátora z 10% na 80% je na vhodnej nabíjacej stanici otázkou 18 minút.

Lepšie odpruženie aj upravená náprava

V porovnaní so štandardným modelom EV6 využíva úplne nový model EV6 GT komplexné zmeny komponentov odpruženia a elektronických riadiacich systémov, ktoré úplne menia zážitok z jazdy. Vďaka ešte športovejšiemu zameraniu vozidla, no s tichým pohonom a vkusným vzhľadom, bol model EV6 GT navrhnutý tak, aby ponúkal širokú škálu dynamických vlastností, ktoré môžu konkurovať najlepším športovým vozidlám typu grand tourer.

Model EV6 GT má svoj vlastný systém riadenia s variabilným prevodovým pomerom a nastaveniami so skvelou spätnou odozvou, ktoré postupne upravujú hmotnosť pri zvyšovaní rýchlosti. Od dorazu po doraz potrebujete len 2,3 otáčky v porovnaní s 2,67 otáčkami pri štandardnom EV6. V najprecíznejšom nastavení režimu GT bol systém riadenia modelu EV6 GT špeciálne kalibrovaný na dynamickú jazdu zvýšením citlivosti vstupov a rýchlejšou spätnou odozvou.

Vzadu sa nachádza 5-násobná viacprvková náprava ako na štandardnom vozidle, ale vpredu bola náprava pre model EV6 GT výrazne upravená a má novú geometriu a kinematiku. Stabilizačné spodné rameno MacPhersonovej nápravy bolo nahradené novým dvojramenným usporiadaním, ktoré lepšie zvláda vertikálne pohyby a umožňuje udržiavať stály kontakt s povrchom vozovky pri zvýšenom zaťažení v zákrutách a na povrchoch s premenlivou kvalitou, čo je dôležité najmä pre udržanie trakcie pri vyšších rýchlostiach.

Odpruženie modelu EV6 GT takisto používa úplne nové pružiny – vpredu sú mäkšie o 9 % a vzadu sú pevnejšie o 11 % v porovnaní so štandardným modelom EV6 – aby bolo možné lepšie zvládať pohyby karosérie a podporila sa obratnosť vozidla. Vďaka novým pružinám sa znížila aj svetlá výška o 5 mm. 

Zadný stabilizátor GT je o 15 % pevnejší v porovnaní s tým, ktorý sa používa v štandardnom vozidle. Pomáha vozidlu lepšie dosadať na vozovku, redukuje nadmerné nakláňanie a umožňuje na mieru prispôsobeným komponentom nápravy modelu EV6 GT správať sa tak, ako je to potrebné, pri narastajúcich pôsobiacich silách v zákrutách.

Foto: KIA

Nový jazdný režim GT Drive

Výrobca spomína aj pridanie nových jazdných režimov. Konkrétne spomína špeciálny režim GT Drive, ktorý sa aktivuje pomocou páčky umiestnenej za volantom. V predmetnom režime dochádza k automatickému nastaveniu funkcie elektromotorov, brzdenia, riadenia, zavesenia kolies, e-LSD a elektronického stabilizačného systému vozidla (ESC). Vodič si jednotlivé parametre môže prispôsobiť aj ručne pomocou režimu My Drive.

Samozrejmosťou je aj prítomnosť funkcie V2L (vozidlo do spotrebiča), ktorá umožňuje využívať energiu z akumulátora vozidla. Funkcia V2L dokáže dodávať výkon až 3,6 kW a súčasne používať napríklad 55-palcový televízor a klimatizáciu počas viac ako 24 hodín.

Systém dokáže v prípade potreby nabíjať iný elektromobil. Nejde o „vychytávku“ verzie GT, funkcia je prítomná aj v základnej verzii KIA EV6. Stretnúť sa s ňou môžeme aj pri elektromobile Hyundai IONIQ 5.

Foto: KIA

KIA EV6 GT: Dostupnosť

Kia EV6 GT je k dispozícii na objednávku už teraz, pričom výroba sa začne v septembri a dodávky do Európy sú naplánované na koniec roka 2022.

Hlavnými rivalmi modelu KIA EV6 sú Volkswagen ID.4, Hyundai IONIQ 5 či Tesla Model Y. V prípade verzie GT sa čelom postaví aj športovo ladeným elektromobilom.

Náš tip
Škoda Enyaq Coupé RS iV: najkrajší a najvýkonnejší elektromobil od Škodovky | Prvý test
5. augusta 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+