MojElektromobil

Hyundai Motor ukázal prvú globálnu platformu vyvíjanú špeciálne pre e-autá E-GMP. Dostanú ju modely Hyundai, Kia a Genesis a do roku 2025 chce koncern predávať 23 plne elektrických modelov.

E-GMP (Electric Global Modular Platform), alebo globálna elektrická modulárna platforma, bude využívaná vo vozidlách novej generácie počnúc rokom 2021. Do roku 2025 chce mať skupina v ponuke 23 plne elektrických modelov, 11 z nich má byť vyvinutých na E-GMP. Do tohto roku tiež plánuje vyrábať 1 milión e-vozidiel ročne.

Platforma pre športové, úžitkové aj rodinné vozy

Podľa prezentácie (vo videu nižšie) bude táto platforma flexibilná a vhodná pre použitie v rôznych typoch vozidiel, od sedany cez úžitkové vozidlá až po výkonné športové modely. Teoreticky by platforma mala zjednodušiť proces vývoja a výroby a v konečnom dôsledku znížiť náklady na výrobu.

Cieľ automobilky je priniesť vynikajúcu jazdnú dynamiku, efektivitu a veľkosť interiéru vďaka dlhému rázvoru a krátkym previsom. Vďaka platforme prinesie modely s týmito maximálnymi parametrami:

  • Dojazd viac ako 500 km WLTP
  • Akcelerácia z 0-100 km/h za 3,5 sek.
  • Max. rýchlosť do 260 km/h
  • 80% nabitie batérie za 18 minút (nabíjací výkon 350 kW pri 800V systéme)

Pohonná sústava E-GMP

  • Pohon zadných (RWD) alebo všetkých kolies (AWD) – základom je jednomotorový systém na zadnej náprave; vyššie verzie disponujú druhým motorom na prednej náprave s možnosťou jeho odpojenia za účelom zníženia spotreby
  • Prvá masovo vyrábaný integrovaná hnacia os na svete (IDA) – elektromotor, invertér, a jednostupňová prevodovka v jednom kompaktnom module; nový elektromotor (do 20 000 otáčok/min) s nižšou hmotnosťou a objemom
  • Kremíkový karbid (SiC) použitý v invertéri pre trakčné motory – vďaka čomu sa zvýši efektívnosť o 2-3% a dojazd vozidla o cca. 5% s rovnakou kapacitou batérie

Batérie a nabíjanie E-GMP

Batéria pltformy bude umiestnená v podlahe medzi nápravami, ako je dnes bežné aj u iných elektromobilov. Nepoznáme kapacity batérií, súčasné top verzie Hyundai Kona Electric však disponujú 64 kWh batériou. Portál InsideEVs odhaduje od 50 do 100 kWh podľa typu vozidla a jeho konfigurácie.

Všetky elektormobily s E-GMP budú používať batérie vankúšového typu, ako napríklad dnes používa Chevrolet Bolt EV alebo e-modely od BMW. Automobilka vyvinula nový chladiaci systém batérie v segregovanom kompaktnom chladiacom bloku. Vďaka tomu má byť nová batéria ľahšia, čo umožní vyšší dojazd o cca 10% v porovnaní so súčasnou technológiou a zároveň uvoľní miesto v interiéri.

V súčasnosti ponúka Hyundai elektrifikované modely Ioniq (mild hybrid, plug-in hybrid), plne elektrický Ioniq (náš test) a pre náročnejších elektrický crossover Kona Electric (náš test), ktorý patrí medzi elektromobily s najlepším pomerom ceny a dojazdu. Prečitajte si aj skúsenosti nášho čitateľa, ktorý prešiel z modelu Ioniq Electric na elektromobil Kia e-Niro.

Pozrite si zaujímavé fotografie s prezentácie modulárnej platformy E-GMP:

10. decembra 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+