MojElektromobil

V novembri 2018 sme vám priniesli náš prvý test elektromobilu Hyundai Kona Electric. Už vtedy nás model od kórejského výrobcu zaujal, nakoľko ponúkal veľmi solídny dojazd za cenu, ktorá je síce stále dosť vysoká, no pri porovnaní s konkurenciou pomerne rozumná. Po necelých dvoch rokoch sa dostal na trh vylepšený a efektívnejší model vyrábaný v Česku s mierne vyšším dojazdom. Ako na nás dokázal zapôsobiť s odstupom času?

Hyundai zlepšil efektivitu vozidla a zvýšil normovaný WLTP dojazd o celých 35 kilometrov na 484 kilometrov. Takto na papieri ide o výrazný nárast, najmä ak bol dosiahnutý iba drobnými vylepšeniami a nie zvýšením kapacity batérie.

hyundai kona electric

Dobre známy exteriér

Je mi úplne jasné, že dizajn Hyundai Kona Electric sa nemusí páčiť každému. Musím priznať, že z môjho pohľadu nejde o najkrajšie auto na trhu, to určite nie, no aj napriek tomu je svojim spôsobom štýlové. Nami testovaná verzia bola v snehovo bielej farbe v kombinácii so svetlým interiérom. Ako celok tak vozidlo pôsobilo naozaj veľmi dobre, pričom jeho identitu tvorí najmä predná strana.

Maska je prirodzene zaslepená a mierne zaoblená, čo určite prospieva k nižšej spotrebe. V prednej časti sa nachádza aj nabíjací port, a to je veľmi praktické, aj keď nie v každej situácii. V prednej časti určite vzbudzujú pozornosť LED svetlomety, ktoré sú súčasťou už základnej výbavy. Zaujať dokážu predovšetkým veľmi tenkým dizajnom, na ktorý nadväzuje chrómovaná lišta po celej dĺžke s logom Hyundai uprostred.

Rozmery (dĺžka x šírka x výška): 4 180 x 1 800 x 1 565 milimetrov

Motor: Elektromotor s pohonom predných kolies uložený vpredu s maximálnym výkonom 150 kW a krútiacim momentom 395 Nm

Z boku si pozornosť pýtajú špeciálne aerodynamické kolesá so zaslepenými časťami pre zníženie turbulencií a zvýšenie efektivity. Zozadu je Kona Electric o niečo menej výrazná a veľmi sa neodlišuje od klasickej spaľovacej verzie. Dizajnovo tu opäť môžu zaujať užšie LED svetlá a nápis Electric v pravom dolnom rohu a napokon aj zelené EČV. Tie sú ale voliteľné.

Interiér bez zmeny

Karosériou ide o menšie kompaktné SUV, vhodné najmä pre rodinu s ešte malými deťmi. Ak ale máte do 180 centimetrov a sedíte na prednom sedadle, vzadu je stále dostatok priestoru. Do dĺžky necelých 4,2 metra je ťažké dostať viac priestoru. Hyundai Kona Electric je podľa môjho názoru dobré auto z hľadiska pomeru veľkosti a priestoru vo vnútri.

Vzadu napríklad veľmi pomáha takmer úplná absencia zadného stredového tunela. O dobrom pomere svedčí aj objem kufra, ktorý v základe ponúka 361 litrov. Ak ale zložíte zadné sedadlá, číslo sa zvýši na 1143 litrov.

hyundai kona electric

Drvivá väčšina dotykových plôch je z tvrdého plastu. Či už ide o opierku na dverách, samotný stredový panel a všetky ovládacie prvky – na stredovom paneli, na dverách, tlačidlá pre ovládanie klimatizácie či tie pod displejom infotainmentu. Sedačky sú vyhrievané nielen vpredu, ale aj vzadu, pričom predné dostávajú okrem vyhrievania aj odvetrávanie, čo je veľmi vítaná funkcia v letných mesiacoch.

Infotainment a kokpit

Hyundai Kona Electric môže byť vybavené dvomi rôznymi verziami infotainmentu, a to na základe zvolenej výbavy. V základe ide o 7 palcový displej, ktorý obsahuje iba rádio či podporu pre Android Auto a Apple CarPlay, takže je bez zabudovanej navigácie. Vo vyššej výbave nájdete už 10,25 palcový displej, ktorý je z hľadiska funkcií v podstate totožný, no už obsahuje aj navigačný systém. Aj tu teda k žiadnym konkrétnym zmenám neprišlo. Systém infotainmentu je totožný a rovnako sú na tom aj funkcie.

Kvalita zobrazenia je veľmi dobrá a vyzdvihnúť taktiež musím zobrazenie informácií o spotrebe či zostávajúcej kapacite batérie a dojazde. Pri používaní internej navigácie môžete mať tieto informácie stále na očiach, a tak máte dokonalý prehľad o tom, koľko auto spotrebovalo elektrickej energie a akú ešte máte rezervu. Pri dojazde, ktorý Kona Electric ponúka, to vyslovene nie je potrebné, no určite máte lepší pocit, ak máte tieto údaje pod kontrolou. Čo sa týka spotreby, systém si môže pamätať spotreby desiatky predchádzajúcich jázd, a tak sa k nim môžete spätne vrátiť.

Na displeji infotainmentu je možné zvoliť možnosť, vďaka ktorej vidíte spotrebu jednotlivých prvkov v aute – klimatizácie, elektroniky, systému manažmentu batérie a samotného elektrického motora. Aktuálna spotreba spolu s priemernou a kumulovanou je zobrazovaná priamo na displeji kokpitu. Digitálny kokpit je spracovaný jednoduchšie, nakoľko odráža kategóriu vozidla, no určite plne postačuje. Okrem aktuálnej rýchlosti zobrazuje v grafickej podobe výkon či rekuperáciu a stav batérie. Miesto sa tu našlo tiež pre informácie o maximálnej rýchlosti z navigácie či asistenta rozpoznávania dopravných značiek.

Jazdné režimy

Z pohľadu jazdných režimov dáva Hyundai Kona Electric na výber štyri. Konkrétne tu nájdete režim ECO, ECO+, Comfort a Sport. Počas testovania som vyskúšal všetky režimy, pričom najväčší rozdiel je pochopiteľne medzi Sport a ECO+, zvyšné ponúkajú len menšie rozdiely, ktoré z hľadiska komfortu ani nepocítite, no na dojazde sa to môže prejaviť. Režim Comfort je teda taký základ, ktorý vám do ničoho nebude strkať prsty a nechá vám voľnú ruku s využívaním funkcií auta. V režime ECO už prichádza k miernemu obmedzovaniu, no v praxi to veľmi nepocítite, ale dojazd môže o pár kilometrov stúpnuť.

Obmedzenie sa teda dotkne klimatizácie a vozidlo vás bude vizuálne, cez grafiku kokpitu, nabádať k plynulejšiemu zrýchľovaniu, respektíve celkovo úspornejšej jazde. Samotné obmedzenie klimatizácie som ale vôbec nepocítil. Väčšinou som jazdil v práve ECO režime a s kúrením či chladením som nemal žiadny problém.

Vozidlo je vybavené tepelným čerpadlom, ktoré je veľmi efektívny zdroj tepla v porovnaní s klasickým odporovým vykurovaním. Na výslednom dojazde sa preto kúrenie prejaví len minimálne, najmä v pomere k celkovému dojazdu tohto elektromobilu. Vzhľadom na teplotu vonku môže ísť o pokles v jednotkách, no maximálne dvoch alebo troch desiatkach kilometrov.

hyundai kona electric

Samozrejme, závisí to taktiež od dĺžky vašej jazdy. Režim Sport je určený presne na to, čo už z názvu predpokladáte. Auto okamžite získava lepšiu odozvu na plynový pedál a až pri tomto režime si dokážete naplno vychutnať silu a pružnosť elektrického motora. Posledný režim ECO+ je určený najmä pre kritickejšie situácie, kedy potrebujete skutočne maximálny dojazd. Vtedy systém obmedzí maximálnu rýchlosť a rovnako výrazne zasiahne do využívania klimatizácie / kúrenia. Určite vhodný režim pre ojedinelé prípady, avšak osobne som ho nikdy nepotreboval a verím, že za bežných okolností je taktiež využívaný len minimálne.  

Jazda a asistenti

Pocit z jazdy s Hyundai Kona Electric je výborný. Samozrejme, všetko s ohľadom na kategóriu a samotné cielenie vozidla. Z pohľadu ovládateľnosti a komfortu ide o veľmi príjemné auto, s ktorým som nemal problém ani pri dlhších cestách. V meste a na okresných cestách pôsobí naozaj suverénne a vďaka výkonu nie je problém obiehanie spomaľovačov premávky technického, ale aj iného bežného charakteru. Odozva na riadenie je veľmi príjemná a presná. Vyšší posed za volantom dáva veľmi dobrý prehľad o situácii okolo vozidla. Skutočne som si jazdu s Hyundai Kona Electric užíval.

Elektrický pohon s naozaj drobným kompaktným SUV tohto typu a s takto nastaveným riadením vo výsledku prináša veľmi dobrý pocit z jazdy. Tlmiče síce sú trochu tvrdšie, no s menšími nerovnosťami si bez problémov poradili. Na druhú stranu, aspoň auto prenáša viac informácií z cesty do vašich rúk. Jazdu ako takú určite dokážu vylepšiť aj jazdní asistenti. Tých pochopiteľne môžete vypnúť, ak vám prekážajú, no ja som zástancom toho, že radšej sa nimi nechám „otravovať”, ak mi raz môžu zachrániť kožu v nejakej krízovej situácii. Auto je teda vybavené asistentom udržiavania v pruhu, adaptívnym tempomatom, systémom autonómneho núdzového brzdenia s adaptívnym tempomatom, systémom sledovania únavy vodiča a ďalšími aktívnymi asistentmi.

Asistenti fungovali štandardne, teda tak, ako som zvyknutý u iných vozidiel. Adaptívny tempomat bol prakticky bezproblémový a asistent udržiavania v pruhu funguje najlepšie na diaľnici. V meste a na okresných cestách mu treba pomáhať častejšie. Dvakrát som dokonca vyskúšal aj prudšie brzdenie, kedy sa zapojil aj asistent. V prvom prípade systém brzdil adekvátne k situácii, no v druhom už bola jeho reakcia až príliš prehnaná. Napríklad na diaľnici pri hustejšej premávke by kvôli takto silnému brzdeniu bez zjavnej príčiny mohlo prísť aj k zbytočnej nehode. Nakoniec ešte môžem spomenúť svetelný a dažďový senzor, ktorý funguje spoľahlivo. S parkovaním vám pomôže zadná kamera, ktorá ponúka menej kvalitný obraz, no pre dané potreby plne postačuje.

Batéria a nabíjanie

Hyundai Kona Electric je dostupná s menšou a väčšou batériou – menšia ma využiteľnú kapacitu 39 kWh a väčšia 64 kWh. Rozdiel v cene je pritom len 4 000 €, takže určite sa oplatí siahnuť po verzii s väčšou kapacitou. Hneď takto na úvod je potrebné dať malý plusový bod Hyundai, že komunikuje iba využiteľnú kapacitu batérie a nesnaží sa lákať pozornosť s pár kWh navyše, ktoré majiteľ auta ani nebude môcť využiť. My sme dostali na test verziu Hyundai Kona Electric s väčšou batériou.

Hyundai Kona Electric podporuje nabíjanie jednosmerným prúdom s maximálnym výkonom 75 kW. Tento výkon si ale vozidlo drží do približne 50 % až 55 % a následne prichádza k poklesu na 52 kW až 57 kW. To je stále dobrý výkon a drží sa až do približne 72 % kapacity batérie. Následne prichádza už k citeľnejšiemu poklesu na 30 kW a o pár percent na to už na 25 kW. To je výkon, ktorý si auto drží do asi 87 %.

Ideálne je teda auto nabíjať do 75 %, maximálne 80 %, kedy sa dojazd pohybuje okolo 360 kilometrov. Ak skutočne potrebujete auto nabiť doplna pred dlhou cestou, bude to trvať výrazne dlhšie. Osobne som sa pred dlhou cestou snažil auto nabiť na 100 %, avšak pri 98 % som to vzdal. Oproti predchádzajúcej verzii je možné dokúpiť 3-fázovú palubnú nabíjačku za 600 €. Vďaka nej môžete auto dobíjať na verejnej nabíjacej stanici alebo cez domáci wallbox výkonom až 11 kW. Auto tak nabijete z 0 na 100 % za menej ako šesť hodín. Z klasickej zásuvky by to trvalo oveľa dlhšie – asi 27 hodín.

Test – tradičný úsek, plná rýchlosť

Do Hyundai Kona Electric som presadal rovno z Audi e-Tron Sportback, ktorý ma v mnohých veciach príjemne prekvapil. Kona Electric však patrí medzi elektromobily, na ktoré sa pozerá s veľkým rešpektom na základe dojazdu a efektivity. Preto by bola hlúposť nevyskúšať opäť totožnú trasu, ktorú s elektromobilmi jazdím pravidelne pre čo najkonzistentnejšie údaje. Môj plán bol teda vyraziť z Trnavy na Oravu s plne nabitou batériou. Kona pri plnom nabití ukazuje odhadovaný dojazd okolo 450 kilometrov. Nakoľko sa ale rýchlosť nabíjania ku koncu naozaj znižuje na minimálne hodnoty, rozhodol som sa počkať do nabitia 98 % kapacity batérie a vyraziť na cestu.

Tá bola opäť po diaľnici pri maximálnej diaľničnej rýchlosti. Jazda po diaľnici pri plnej rýchlosti je s Hyundai Kona Electric celkom „zážitok.” Je cítiť, že ide o ľahšie a menšie auto postavené o niečo vyššie, takže vyššia rýchlosť vytvára pomerne veľký hluk a určitý vplyv má aj na ovládateľnosť auta. Neviem však objektívne zhodnotiť, či má na vyššom hluku v interiéri najväčší podiel rozrážaný vzduch alebo kolesá. Subjektívne by som sa ale priklonil skôr ku kolesám, ktorých ruch bol naozaj výrazný.

Test – Nabíjanie a spotreba

Ani na tejto trase som nevynechal zastávku v Žiline. Na nabíjačku som tu dorazil ešte s 48 % batérie a odhadovaným dojazdom 211 kilometrov. Ak by som teda batériu nabil pred odjazdom doplna, zostávajúca kapacita by bola 50 %. Spotreba po prejdení 150 kilometrov, z toho 135 kilometrov výhradne po diaľnici, dosiahla 23,4 kWh / 100 km.

Trnava - Žilina (140 km/h)TrasaSpotrebaPotrebných %TeplotaDojazdPoznámka
Mini Cooper SE (2020)157 kilometrov16,4 kWh / 100 km86 %19 - 21 °C160 - 170 km110 - 115 km/h
Honda e142,7 kilometrov16,9 kWh / 100 km90 %30 - 33 °C150 - 160 km110 - 115 km/h
Renault ZOE145 kilometrov19,3 kWh / 100 km69 %15 - 25 °C250 - 260 km130 km/h
Mazda MX-30158,5 kilometrov22,5 kWh / 100 km122 %0 - 9 °C120 - 130 kilometrov110 km/h, nový úsek D1
Nissan Leaf e+149,6 kilometrov22,9 kWh / 100 km-12 - 15 °C230 - 245 kmPráce na ceste
Hyundai Kona Electric150,8 kilometrov23,4 kWh / 100 km50 %16 - 22 °C260 - 270 km
Peugeot e-208143 kilometrov23,9 kWh / 100 km80 %3 °C170 - 180 km120 km/h, práce na ceste
KIA e-Niro150 kilometrov24,5 kWh / 100 km52 %4 - 7 °C250 - 260 km
Citroën ë-C4150 kilometrov24,9 kWh / 100 km89 %17 °C170 - 180 km130 km/h a spomalenie v závere až na 80 km/h
Peugeot e-2008150 kilometrov25 kWh / 100 km86 %
7 °C170 - 180 km125 km/h, práce na ceste
Volkswagen ID.3150 kilometrov25,9 kWh / 100 km69 %7,5 - 11 °C210 - 220 kmPršalo
KIA e-Soul150 kilometrov26,3 kWh / 100 km57 %5 - 9 °C230 - 240 km
Mercedes-Benz EQA148 kilometrov26,8 kWh / 100 km61 %8 - 13 °C230 - 240 km
Audi e-tron GT152 kilometrov26,8 kWh / 100 km-17 - 19 °C300 - 310 km
Škoda Enyaq iV 80149 kilometrov27,8 kWh / 100 km57 %6 - 9 °C260 - 270 km20" pneu, s TČ
Volkswagen ID.3 Max156 kilometrov27,9 kWh / 100 km80 %0 - 5,5 °C190 - 200 kmZimné 20" pneu, bez TČ
Audi e-Tron Sportback148,5 kilometrov28 kWh / 100 km51 %19 - 26 °C290 - 300 km
Volkswagen ID.4 Max149 kilometrov28,2 kWh / 100 km57 %6 - 9 °C260 - 270 km21" pneu, s TČ
Mercedes-Benz EQC148 kilometrov28,9 kWh / 100 km54 %19 - 23 °C270 - 280 km
BMW iX3149,1 kilometrov32,8 kWh / 100 km68 %
-5 - 1 °C215 - 225 km
Mercedes-Benz EQV144 kilometrov39,8 kWh / 100 km69 %3,5 - 7,5 °C210 - 220 km
Mini Cooper SE (2021)152 kilometrov15,8 kWh / 100 km80 %20 - 26 °C170 - 180 km
Citroën ë-Jumpy151 kilometrov31,8 kWh / 100 km78 %33 - 36 °C190 - 200 kmrýchlosť 137 km/h
DongFeng Seres 3151 kilometrov28,5 kWh / 100 km85%19 - 26 °C170 - 180 km V závere 100 km/h, spotreba sa nedala resetovať

Navyše, počas celého dňa fúkal veľmi nepríjemný severný vietor, ktorý spotrebu mohol minimálne čiastočne negatívne ovplyvniť. Na nabíjačke v Žiline som strávil 24 minút a batériu dobil zo 48 na 72 %. Auto okamžite nezačalo nabíjať výkonom 50 kW a krivka iba postupne stúpala, preto sa čas mierne natiahol. Do cieľa som pokračoval úspornejšou trasou vedúcu cez Terchovú. Dorazil som so 62 % batérie, dojazdom 253 kilometrov a priemernou spotrebou 20,7 kWh / 100 km.

Test – cesta naspäť

Do Trnavy som vyrážal s 82 % batérie. Vonku už bolo chladno, a tak som mal celú cestu zapnuté aspoň mierne kúrenie. Opäť som sa vracal cez Terchovú, čo je trasa, na ktorej som dokázal zatiaľ dosiahnuť najnižšie spotreby s elektrickými autami vďaka dlhému klesaniu.

Kona Electric si tento 55,6 kilometrový úsek prešla so spotrebou 8,6 kWh / 100 km, čo je iba o 1 kWh / 100 km viac ako malý mestský elektromobil Škoda Citigo-e iV. V batérii mi zostalo ešte 76 %, no keďže som stál, auto som aspoň na chvíľu pripojil k nabíjačke. Za sedem minút som dobil 4 % a pokračoval ďalej do Trnavy pri plnej rýchlosti. Do cieľa som prišiel po prejdení 200,6 kilometrov s veľmi dobrou spotrebou 16,6 kWh / 100 kilometrov. V batérii zostalo ešte 38 % a zostávajúci odhadovaný dojazd bol 156 kilometrov. Spotreba na diaľnici prirodzene stúpa, no efektívnosť Hyundai Kona Electric je cítiť aj pri jazde vo vyššej rýchlosti.

hyundai kona electric

Test – okresky a mestá

S Hyundai Kona Electric som na Orave absolvoval okruh z Dolného Kubína do Ružomberka a naspäť s celkovou dĺžkou 137,4. Konečná spotreba sa zastavila na čísle 12,1 kWh / 100 km. Jazdil som však naozaj dynamicky, sprudkým zrýchľovaním za obcou a brzdením rekuperáciou do obcí. Kona má tri režimy rekuperácie, ktoré je možné meniť pádlami za volantom.

Jednoduchou matematikou sa dá zistiť, že pri takto nízkej spotrebe, len 12,1 kWh / 100 km, by Hyundai Kona Electric dokázal prejsť na jedno nabitie až 528 kilometrov. Ide síce o teoretickú hodnotu pri jazde so 100 % nabitou batériou až do nuly, no tak či tak ide o veľmi dobré číslo.

hyundai kona electric

Záverečné hodnotenie

Hyundai Kona Electric bola už vo svojej pôvodnej verzii veľmi dobrý elektromobil z pohľadu pomeru ceny a dojazdu. Nová a ešte úspornejšej verzia vyrábaná v českej fabrike jednoznačne ukazuje, že Hyundai vie čo robí a tak v súčasnosti ponúka jeden z najzaujímavejší elektromobilov. Z pohľadu výbavy alebo spracovania interiéru ponúka veľmi solídny kompromis. Stále tu nájdete dostatočný komfort a množstvo funkcií, vrátane jazdných asistentov.

Čo sa týka technických parametrov, v podvozku sa skrýva veľká batéria s využiteľnou kapacitou 64 kWh, ktorá v kombinácii s veľmi dobrou spotrebou dokáže ponúknuť dojazd v reálnych podmienkach pri kombinácii ciest v obci a meste až 500 kilometrov. Samozrejmosťou je termálny manažment batérie a efektívnu prevádzku v zime zabezpečuje tepelné čerpadlo. Nabíjanie síce nie je ukážkové, no ide o akýsi stred. Z ohľadom na ostatné parametre a cenu je maximálny nabíjací výkon 75 kW do cca 55 % kapacity batérie postačujúci. Batériu je možné nabiť z 20 % na 80 % za asi 40 minút, a to je plne akceptovateľné.

Hyundai Kona Electric spolu so sesterským modelom Kia e-Niro patrí medzi elektromobily, ktoré mierne vyčnievajú zo súčasnej ponuky elektrických vozidiel.

Cena Hyundai Kona Electric s väčšou, 64 kWh batériou, začína na sume 39 890 €

Plusy

+ veľmi dobrá spotreba
+ solídna kapacita batérie
+ dojazd až 500 km (okresné cesty a obce)
+ dobrá výbava
+ pomer cena / výkon

Mínusy
– nabíjanie nemusí byť vždy ideálne
– menej miesta

Výkon elektromotora150 kW
Krútiaci moment elektromotora395 Nm
Pohon všetkých štyroch koliesNie
Počet motorov1 vpredu
Udávaný dojazd WLTP484 kilometrov
Skutočný kombinovaný dojazd 400 - 500 kilometrov
Skutočný diaľničný dojazd280 - 310 kilometrov
DC nabíjaniedo 75 kW
AC nabíjanie11 kW
1. októbra 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+