Výmena vybitej batérie za plne nabitý kus na počkanie je pri elektromobiloch pomerne známou alternatívou k tradičnému využívaniu nabíjacích staníc. Postarala sa o to čínska značka NIO, ktorá svoje servisné stanice na tento úkon začala prevádzkovať aj vo vybraných európskych krajinách.
NIO síce patrí medzi populizátora tohto prístupu, no nejde o jediné meno, ktoré to skúša. Aktívnemu vývoju technológie sa už dlhší čas venuje aj americký startup Ample. Spoločnosť vznikla v roku 2014. Hlavným rozdielom oproti čínskej automobilke NIO je to, že technológia výmeny batérií Ample má byť univerzálnym riešením. To znamená, že technológiu by malo byť možné implementovať do elektrických vozidiel ľubovoľných značiek.
Testovacia fáza v Španielsku
Záujem najnovšie prejavil koncern Stellantis. Nasadenie vymeniteľných batérií chce testovať na flotile elektromobilov Fiat 500e v Španielsku. Hoci sa spolupráca nachádza v počiatočnom štádiu, koncern uvádza, že technológia Ampere by sa časom mohla rozšíriť aj do osobných elektromobilov v Európe a Spojených štátoch.
Portál TheVerge píše, že testovanie technológie v reálnej prevádzke bude od roku 2024 prebiehať v Madride, kde elektromobily Fiat 500e využíva služba na zdieľanie áut Free2move. V meste sú už dnes vybudované štyri servisné stanice na okamžitú výmenu batérií. Počas najbližších mesiacov má pribudnúť ďalších deväť.
Na to, aby to celé mohlo fungovať je potrebné do elektromobilov osadiť modulárne batérie kompatibilné s obslužným systémom. Reálne ide o batérie, ktoré pripravila spoločnosť Ampere a podľa jej vyjadrení sú kompatibilné s ľubovoľným elektrickým vozidlom na trhu.
Výmena už za 5 minút
Samotná výmena „prázdnej batérie za plnú“ následne prebieha tak, že vozidlo príde na obslužné miesto, kde dôjde k jeho nadvihnutiu, automatizované robotické ruky vykonajú výmenu a vozidlo je spustené na zem. Celá výmena pritom môže trvať 5 minút.
Na papieri všetko vyzerá dobre. Stellantis ale chce vidieť ako to funguje v praxi. O tom, či technológia dostane priestor v jej elektromobiloch sa rozhodne až na základe vyhodnotenia testovacej fázy v Španielsku. Vyhodnoť prirodzene bude potrebné nielen technický, ale aj finančný aspekt projektu.