Batériovému priemyslu kraľuje Čína. Ako je na tom Európa?

Zdroj: Pexels

Ako sa svet posúva smerom k čistejším a udržateľnejším zdrojom energie, elektrické vozidlá sú čoraz populárnejšie. Jednou z kľúčových súčastí, ktoré umožňujú fungovanie elektromobilov, je batéria. S rastúcim dopytom po elektrických vozidlách sa výroba batérií stala globálnym pretekom a Európa sa snaží zaujať svoje miesto medzi lídrami, informuje AutomotiveWorld.

Európska únia s cieľom pomôcť pri podpore rozvoja svojho batériového priemyslu spustila v roku 2017 Európsku alianciu pre batérie. Cieľom tejto iniciatívy je spojiť lídrov priemyslu, malé a stredné podniky a ďalšie zainteresované strany s cieľom vybudovať konkurencieschopné a udržateľné batérie. Cieľom je, aby Európa do roku 2030 vyrábala 30 % svetových batérií.

Dnešný európsky priemysel batérií

V súčasnosti Ázia vedie vo výrobe batérií, pričom Čína, Japonsko a Južná Kórea predstavujú viac ako 85 % celosvetovej výroby batérií. Európa predstavuje len 3 % svetovej výroby batérií, pričom väčšina týchto batérií sa vyrába v Poľsku, Nemecku a Francúzsku. Európa ale v poslednej dobe napreduje. V posledných rokoch bolo v Európe ohlásených alebo sa začalo s výstavbou niekoľkých veľkých závodov na výrobu batérií.

Nemali by ste prehliadnuť:

Najväčším z týchto projektov je Northvolt Gigafactory vo Švédsku, ktorá má vyrábať 150 GWh batérií ročne do roku 2030. To je porovnateľné so súčasnou výrobnou kapacitou Gigafactory Tesly v Nevade. Medzi ďalšie významné projekty v oblasti batérií v Európe patrí britská elektráreň Britishvolt, ktorá by mohla vyrábať 300 000 EV batérií ročne, a Tesla Gigafactory v Nemecku, ktorej výroba sa spustila v roku 2022.

Súvisiacie články

Výzvy pre Európsku úniu

Napriek pokroku čelí európsky priemysel batérií niekoľkým výzvam. Jednou z najväčších výziev sú náklady na výrobu batérií. V súčasnosti je lacnejšie vyrábať batérie v Ázii, kde sú náklady na pracovnú silu nižšie a dodávateľský reťazec je stabilnejší. Európsky priemysel batérií tiež čelí konkurencii etablovaných ázijských výrobcov batérií, ktorí majú náskok z hľadiska výrobnej kapacity, technológie a materiálov.

Ďalšou výzvou je zabezpečenie surovín potrebných na výrobu batérií, ako je lítium, kobalt a nikel. V súčasnosti väčšina týchto materiálov pochádza z krajín mimo Európy, pričom Čína je ich významným dodávateľom. EÚ oznámila plány na zabezpečenie udržateľných dodávok surovín na výrobu batérií v rámci Európy, čo si však vyžiada čas a investície. Keď už sme pri investíciách, tie sú napríklad oproti USA v EÚ veľmi chabé.

Pripravovaná továreň Itavolt v Taliansku | Zdroj: AutomotiveWorld

Začiatkom marca Volkswagen varoval Európsku úniu, že pozastaví plánovanú továreň na batérie vo východnej Európe a uprednostní podobnú výrobu v USA. Stalo sa tak po tom, čo odhaduje, že od prijatia IRA by mohol získať 10 miliárd EUR v prípadných stimuloch.

Očakáva sa, že batériový priemysel bude v nasledujúcich rokoch hlavným prispievateľom do hospodárstva Európskej únie. Podľa správy Európskej aliancie pre batérie by do roku 2025 mohol mať trh EÚ s batériami hodnotu 250 miliárd EUR, čím by sa v tomto procese vytvorili až štyri milióny pracovných miest.

Európa má pred sebou ešte dlhú cestu, aby dobehla Áziu v globálnych pretekoch batérií. S iniciatívami, ako je Európska aliancia pre batérie a niekoľko veľkých projektov v oblasti batérií, však Európa napreduje. Aby európsky priemysel batérií uspel, bude musieť riešiť niekoľko problémov, vrátane nákladov na výrobu, konkurencie z Ázie a zabezpečenia dodávok surovín. Ak sa tieto výzvy podarí prekonať, Európa má potenciál stať sa veľkým hráčom v globálnom priemysle batérií.

Náš tip
BMW iX1 xDrive 30: Krok vpred k zelenej budúcnosti | Prvá jazda
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.