MojElektromobil

Zástupcom automobilového priemyslu v týchto dňoch robí vrásky na čele nová emisná norma známa ako „Euro 7“. Nejde pritom o žiadnu novinku, ktorá by sa objavila ako blesk z jasného neba, to skutočne nie. Diskutuje sa o nej už dlhodobo.

Problém v je tom, že táto emisná norma má byť podľa najnovších vyjadrení zo strany Európskej komisie omnoho prísnejšia, než sa doteraz počítalo. Pre automobilky už tak dosť poznačené koronakrízou to predstavuje vážny problém.

Množstvo kritických hlasov dokonca upozorňuje, že normu „Euro 7“, tak ako je prezentovaná najnovšie, nebude možné pri klasických spaľovacích motoroch splniť a nahnuté to budú mať aj hybridy.

Koniec pre spaľovacie motory?

Prechod medzi emisnými limitmi noriem Euro 6 a Euro 7 sa automobilovému priemyslu zdá byť až príliš drastický.

Investície potrebné na dodržanie prísnych emisných limitov sú extrémne vysoké, no rovnako tak sú vysoké aj možné pokuty za ich nedodržanie. Automobilky sa tak prakticky ocitajú medzi dvomi mlynskými kameňmi.

Ako píše portál electrive, zástupcovia automobilového priemyslu bijú na poplach a tvrdia, že ak norma Euro 7 v roku 2025 vstúpi do platnosti v navrhovanej podobe, v praxi to bude znamenať pomalý koniec spaľovacích motorov. Príliš prísne limity vraj spôsobia to, že spaľovacie motory už viac nebudú konkurencieschopné.

Zatiaľ nič nie je vtesané do kameňa, no nové limity vychádzajú zo štúdie vypracovanej pre Európsku komisiu, pričom záver je taký, že ich nasadenie do praxe je potrebné pre dosiahnutie stanovených klimatických cieľov.

Nereálne požiadavky

Podľa návrhu Poradnej skupiny pre emisné normy (AGVES) majú byť povolené emisie oxidov dusíka pre osobné autá stanovené na 30g/km, prípadne len 10g/km. Súčasná norma pritom pripúšťa hodnoty 80, respektíve 60g/km.

Omnoho prísnejší má byť aj samotné meranie emisií produkovaných v reálnych podmienkach bežnej premávky. Namerané hodnoty pritom majú byť splnené počas celej životnosti vozidla – 15 rokov a 240 000 km.

V predloženej správe sú aj ďalšie prísne špecifiká. Vozidlá musia napríklad namerané hodnoty emisií spĺňať v teplotách od -10 do +40 stupňov, a rovnako tak v nadmorských výškach 1000 až 2000 metrov.

Kritici sprísneného návrhu hovoria o jasnom konci spaľovacích motorov. Požiadavky jednoducho označujú za nereálne.

Zatiaľ nie je nič isté

Pripravovaná emisná norma má vstúpiť do platnosti až v roku 2025, aktuálne sa o jej finálnej podobe intenzívne rokuje.

Každá z dotknutých strán má prirodzene svoje vlastné predstavy, a ako to už býva zvykom, výsledkom zjavne bude nejaký ten kompromis medzi vidinou a dosiahnuteľnou skutočnosťou.

Legislatívny návrh normy Euro 7 bude mať Európska komisia na stole do roku 2021. Až potom sa uvidí, ako to celé vlastne vyzerá v praxi. Nové podmienky sa následne budú týkať až vozidiel vyrobených po roku 2025.

Náš tip
Volkswagen sa pravdepodobne nevyhne emisnej pokute, zaplatí stovky miliónov eur
19. novembra 2020
Zdroj: Teslarati, BI

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+