Packeta: Našli sme unikátny model pre elektrifikáciu vozového parku. Chceme čo najviac plne elektrických vozidiel

Packeta

Aj na Slovensku sa vybrané firmy začínajú aktívne angažovať v udržateľnej logistike s využitím e-mobility. Do svojich vozových parkov preto nasadzujú plne elektrické vozidlá, ktoré často slúžia na lokálne doručovanie zásielok.

Využívanie elektromobility v logistike sa na Slovensku zatiaľ nachádza v plienkach. Napriek tomu tu máme niekoľko väčších hráčov, ktorí sa buď neboja skúšať nové veci, pripravujú sa na možnú budúcnosť alebo proste pristupujú k znižovaniu emisnej stopy svojich vozových parkov.

Nás zaujímalo ako to dnes vyzerá s elektromobilitou v službách doručovateľských firiem, a tak sme oslovili spoločnosti DPD, Packeta, GLS a Slovenská poštaPýtali sme sa na aktuálne počty elektromobilov vo vozových parkoch, spôsob ich nabíjania, ale aj na budúce plány. Zaujímali nás aj skúsenosti a situáciu okolo podpory zo strany štátu. V sérii článkov zverejníme odpovede jednotlivých spoločností:

Po Slovenskej pošte a DPD teraz na rad prichádza Packeta. Ako to vyzerá s elektromobilitou v službách tejto známej doručovateľskej spoločnosti? Odpovede na naše otázky poskytol Alexander Jančo, výkonný riaditeľ Packety.

Alexander Jančo, výkonný riaditeľ Packety | Zdroj: Packeta

Koľko elektromobilov máte vo svojom vozovom parku? Môžete priblížiť aj konkrétne modely?

V Packete bolo pri plánovaní elektrifikácie našich kuriérskych dodávok prioritou nájsť model, ktorý by nezvýšil naše koncové ceny pre zákazníkov a partnerské e-shopy. Veríme, že sa nám podarilo nájsť unikátny model, ktorý nám v najbližších rokoch ponúkne zásadnú konkurenčnú výhodu. Elektrifikáciu vozového parku sme odštartovali v úvode tohto roka, využívať budeme elektrické dodávky Ford E-Transit.

Ako realizujete nabíjanie týchto modelov?

Nabíjačky plánujeme vybudovať v každom svojom depe. Kuriéri tu budú môcť elektrické dodávky nechať cez noc, aby sa dobili na AC nabíjacom bode, ktorý je šetrnejší k batériám. Plánujeme tiež na každom depe umiestniť solárne panely, aby sme si čo najviac elektriny na dennú prevádzku elektromobilov dokázali vyrobiť sami.

Chystáte sa rozširovať svoj vozový park o ďalšie plne elektrické modely?

Áno, téma ekológie a znižovania emisií pri doručovaní v slovenských mestách je pre nás prioritou. Aj preto pokračujeme v rozširovaní počtu našich výdajných miest a Z-BOXov. Doručovanie do nich je až 8-krát ekologickejšie než doručovanie dodávkami na domáce adresy. Spoločne so zavedením e-flotily tak dokážeme ešte viac znížiť našu uhlíkovú stopu.

Mohli by ste priblížiť plány v oblasti elektrifikácie na najbližšie roky?

Súvisiacie články

Plánujeme do vozového parku zaviesť čo najväčší počet plne elektrických vozidiel. Ich nabíjanie bude prebiehať na vlastných AC nabíjačkách v depách počas noci, aby sme šetrili batériu týchto elektromobilov. Depá tiež plánujeme doplniť solárnymi panelmi a veľkú časť elektriny si tak vyrábať sami. 

Ako hodnotíte doterajšiu skúsenosť s využívaním elektromobilov?

Kuriérske dodávky počas dňa najazdia len pomerne malý počet počet kilometrov – približne 120 až 150 km, na čo bohate stačí aj dojazd súčasných elektrických dodávok, ktoré automobilky na Slovensku predávajú už dnes. Problémom tak nie je ani ich nabíjanie počas noci pred tým, než kuriér vyrazí doručovať ďalšie zásielky. Dokážeme ho zabezpečiť menej výkonnými AC nabíjačkami. Najväčšou výhodou sú však nulové lokálne emisie pri doručovaní a minimálny hluk.

Zdroj: Packeta

Aká je spätná väzba zo strany samotných kuriérov?

Takmer výhradne pozitívna. Kuriér s elektromobilom pri práci ťaží z jeho prirodzených vlastností, keď netreba neustále vypínať a znova štartovať dieselový motor počas neustálych rozjazdov z adresy na adresu, často vo vzdialenosti len niekoľko desiatok metrov. V aktuálnych mrazoch je pre kuriéra výhodou tiež okamžité kúrenie v kabíne a rýchle odmrazenie okien.

Mohli by sa vyjadriť aj k ekonomického aspektu využívania elektromobilov v logistike?

Samotná prevádzka je výrazne lacnejšia, najmä pri možnosti nabíjania v depách vo vlastnej réžii. Výhodou sú tiež výrazne nižšie náklady na servis počas životnosti vozidla. Na druhej strane však stále stoja výrazne vyššie obstarávacie náklady elektrickej dodávky v porovnaní s tou spaľovacou. V Packete sme preto hľadali riešenie, ktoré nám umožní elektrifikovať náš vozový park tak, aby to nemalo vplyv na výsledné ceny služieb pre našich zákazníkov a partnerské e-shopy.

Čo momentálne považujete za najväčšie prekážky pre aktívne rozširovanie elektromobility vo firemnom vozovom parku?

Vyššie obstarávacie náklady týchto vozidiel a nutnosť vybudovať nabíjaciu infraštruktúru v depách. Elektrické dodávky tiež musia kuriéri cez noc parkovať v depách a domov tak musia odísť iným vozidlom.

Komplexné riešenie rozvoja elektrickej mobility vo firmách

Ak sa chcete dozvedieť komplexné informácie o téme elektrifikácie firemnej flotily, už 10. apríla chystáme podujatie eFleet Day 2024. Pôjde už o tretí ročník jedinečnej konferencie, ktorá bude hostiť odborníkov na elektromobilitu, zástupcov kľúčových inštitúcií a predajcov elektrických vozidiel. Tých prepája s firmami, ktoré majú záujem o rozvíjanie ekologickej dopravy.

eFleet Day 2024 v panelových diskusiách pokrýva všetky kľúčové oblasti z témy e-mobility. Od elektrifikácie vozového parku, cez možnosti financovania tohto prechodu až po problematiku nabíjania či vyhodnocovanie finančnej otázky. Ponúka odborné informácie, panelové diskusie, networking a osobné zoznámenie s najnovšími plne elektrickými vozidlami formou testovacích jázd.

Náš tip
eFleet Day 2024: Najväčšia slovenská konferencia o elektromobilite vo firmách spúšťa registráciu
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.