MojElektromobil

Jeseň sa s nami definitívne rozlúčila a nastupuje čas chladných mesiacov. Ortuť teplomera klesá aj hlboko pod nulu, prichádza námraza a sneh, čo ovplyvňuje podmienky na cestách a zasahuje do života motoristov. Majitelia elektromobilov nie sú v tomto ohľade žiadnou výnimkou. Zima je jednoducho nekompromisná. Nevyberá si.

Na zimu preto svojho štvorkolesového tátoša treba trochu pripraviť. Niektoré veci sú povinným základom a neoplatí sa ich prehliadať, iné predstavujú príjemnú pomoc v nepriaznivom počasí. Jazda s elektromobilom v zime vo všeobecnosti nepredstavuje žiaden veľký problém. Platia rovnaké zásady ako v prípade akéhokoľvek iného auta. 

Dojazd, nabíjanie a predohrev

Pri elektromobiloch ale treba počítať s určitými špecifikami. Náročnejšia zimná situácia na cestách, ale hlavne nízke teploty vzduchu, sa negatívne prejavia na celkovom dojazde. Nejde o žiadnu veľkú tragédiu. Zimné počasie z elektromobilu nespraví nepojazdnú škatuľu, s ktorou zrazu nezájdete ani do obchodu. To ani náhodou. Základy však nepustia. 

Zjednodušene povedané, batérie nemajú radi zimu, a tak sa dojazd v porovnaní s teplým počasím v zime čiastočne zníži. Spôsobuje to chemické zloženie batérií, k čomu sa ešte pridáva aj skutočnosť, že počas nízkych teplôt aktívnejšie využívame kúrenie, ktoré zvyšuje spotrebu. Takže môže byť dobré trochu viac plánovať cesty a počítať s častejším nabíjaním. Vonkoncom sa neoplatí jazdiť na doraz alebo sa spoliehať na predošlé skúsenosti s dojazdom, ktoré máte zažité z leta. A nie je to len o menšom dojazde.

Zima má svoj vplyv aj na rýchlosť nabíjania. Tento problém sa zvykne označovať aj ako “coldgate”. V skratke ide o situáciu, kedy počas chladnejších dní batéria elektromobilu nedosahuje optimálny teplotný stav, ktorý by umožnil jej nabíjanie s využitím očakávaného výkonu. Inak povedané, batéria elektromobilu nemá dostatočnú teplotu, a tak systém batériového manažmentu (BMS), v záujme ochrany, priškrtí nabíjací výkon. 

Výrobcovia sa tieto negatívne dopady chladného počasia v moderných elektromobiloch snažia čiastočne eliminovať pomocou tepelného čerpadla a pokročilého termálneho manažmentu batérie. Ide napríklad o aktívny predohrev batérie, kedy sa elektromobil po zadaní nabíjacej stanice do navigácie automaticky postará o to, aby batéria dosiahla pokiaľ možno optimálny teplotný stav ešte pred príchodom do zvoleného cieľa. Majiteľ elektromobilu by preto mal vedieť, akými funkciami a technológiami jeho auto disponuje.

A potom ich správne využívať. Veľmi to dokáže uľahčiť život. Platí aj to, že je dobré zistiť, či pre elektromobil náhodou nie je dostupná aktualizácia, ktorá by upravovala, respektíve vylepšovala, správanie počas zimy. Ako príklad si môžeme uviesť staršie modely KIA EV6 a  Hyundai IONIQ 5, ktoré ohrev batérie po zadaní nabíjacej stanice do navigácie dostali dodatočne cez aktualizáciu softvéru. V tomto konkrétnom prípade za poplatok a po návšteve servisu. Treba sa o to teda trochu zaujímať.

Ak to umožňuje elektromobil a okolnosti, tak by ste mali využívať predprípravu vozidla napríklad aj vo forme vyhriatia interiéru a rozmrazenia okien. Nastaviť sa to obvykle dá priamo cez infotainment alebo dokonca úplne na diaľku cez mobilnú aplikáciu. Stačí zvoliť čas, kedy sa má auto vyhriať. Je to veľmi pohodlné, pretože auto aj batéria na vás budú čakať plne pripravené. A ak máte elektromobil napojený na nabíjaciu stanicu, napríklad wallbox, tak neprídete o žiadnu energiu. Použitie predprípravy je v tomto prípade priam žiadané.

Elektromobil v zime vyžaduje prakticky rovnakú opateru ako spaľovák | Foto: ŠKODA AUTO

Základná údržba, kvalitné pneumatiky

Odhliadnuc od týchto pomerne špecifických vecí sa používanie elektromobilu v zime prakticky nelíši od áut so spaľovacími motormi. Základ je rovnaký. To znamená, že elektromobily potrebujú kvalitné zimné pneumatiky, čo znamená, že by sa možno hodilo navštíviť pneuservis. Jednak pre výber toho správneho obutia, ako aj preto, aby ste mali istotu, že prezutie na zimné prebehlo správne. Či pneumatiky majú správny tlak a sedia tak, ako majú. 

Podceňovať netreba ani pravidelnú údržbu. Pred zimou je priam nutné skontrolovať vodu v ostrekovačoch a stav stieračov, pretože husté sneženie občas dokáže zaskočiť. Rovno si skontrolujte aj povinnú výbavu. Ďalšou vecou, ktorá sa netýka len elektromobilov, je prispôsobenie rýchlosti aktuálnym podmienkam. Radšej trochu zvoľnite a zvýšte opatrnosť. Ťažká noha pri poľadovici môže mať tragickú dohru. Taktiež sa oplatí jazdiť plynulo, bez zbytočného zrýchľovania, ktoré sa prejaví akurát tým, že z batérie ukrojí viac energie, než bolo nutné. S ohľadom na dojazd je tu ešte úplná klasika: nevozte v aute zbytočný náklad.

Správne obutie je základom | Foto: Radovan Hlôška

Metlička, škrabka a oprava laku

Potom sú tu ešte ďalšie základy. Na zimu si treba pripraviť metličku, škrabku a možno aj lopatu a troška ohľaduplnosti. Ak je to možné, tak parkujte v garáži či iných priestoroch aspoň trochu chránených proti vplyvom počasia a batériu nežeňte do úplných extrémov. Na elektromobiloch, ktoré majú aktivovaný vyšší stupeň rekuperácie by možno bolo dobré zvážiť čiastočné zníženie s ohľadom na bezpečnosť seba aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Dobrými pomocníkmi do mrazov vedia byť aj rozmrazovač skiel, extra utierky, snehové reťaze a nejaké to teplé oblečenie navyše. Pre každý prípad. 

Počas zimného jazdenia dostáva poriadne zabrať aj karoséria, čo môže mať nepríjemný záver. Ide o poškodenie laku z posypových materiálov – malých kamienkov a agresívnej posypovej soli. S odchodom zimy sa vám poľahky môže stať, že vás bude čakať oprava laku na aute. Ani tú netreba podceňovať, pretože lakovanie auta je cenovo prijateľnejšie, než znášanie následkov, ktoré sa dostavia v prípade, že problém budete ignorovať.

Zbavte sa zbytočného nákladu | Foto: Radovan Hlôška
22. decembra 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+