MojElektromobil

Ponuka a dostupnosť elektromobilov a plug-in hybridov sa každoročne zlepšuje, pribúda množstvo zaujímavých modelov, a práve z tých teraz v jedinečnej ankete Elektromobil Roka 2024 powered by ČSOB Leasing môžete vybrať tie najlepšie modely. Hlasovanie prebieha od 22. februára 2024 do 11. apríla 2024.

Každý úspešný hlas sa automaticky dostáva do súťaže o jednu zo série lákavých cien. Vyhrať môžete elektromobily a plug-in hybridy na víkend, prípadne na celý týždeň, vďaka čomu sa so svetom elektrických áut zoznámite v tej najlepšej možnej podobe. Nechýbajú ani ďalšie atraktívne ceny ako napríklad 365-dňové diaľničné známky či zážitkové jazdy na elektromobile Tesla Model S Plaid.

Zapojiť sa do hlasovania je veľmi jednoduché. Stačí prejsť na oficiálnu webovú stránku ankety ElektromobilRoka.sk, zvoliť Hlasovanie a vybrať vašich favoritov v jednotlivých kategóriách. V každej kategórii sú nominované iné modely, aby ani jeden nikdy nefiguroval v dvoch rozdielnych kategóriách.

V šiestich kategóriách sú nominované modely, ktoré majú oficiálne zastúpenie na Slovensku a aktuálne sa predávajú. V kategórií “Nominácia verejnosti” sú zase modely bez oficiálneho zastúpenia na Slovensku a boli nominované čitateľmi nášho portálu MôjElektromobil.sk. Posledná kategória obsahuje mobilné aplikácie, ktoré majiteľom vozidiel uľahčujú každodenný život.

Elektromobil Roka 2024 powered by ČSOB Leasing: Mestský elektromobil

Mercedes-Benz EQA

Mercedes-Benz EQA
Zdroj: Michal Lauko

Elektrická estetika dizajnu modelu EQA odkazuje na progresívny luxus značky Mercedes-EQ. EQA je členom úspešnej rodiny kompaktných vozidiel od značky Mercedes-Benz. Ako blízky príbuzný modelu GLA preberá všetky jeho strhujúce vlastnosti a kombinuje ich s efektívnym elektrickým pohonom.

Dynamický dizajn karosérie typu SUV dáva najavo, že cestujúci na palube zažijú pôžitok z jazdy. Ako vynikajúci kompromis medzi výkonnosťou, nákladmi a dobou potrebnou na uvedenie na trh je EQA prvým plnoelektrickým členom úspešnej rodiny kompaktných vozidiel od značky Mercedes-Benz.

Model EQA od svojho prvotného uvedenia na trh už prešiel modernizáciou. Zmeny prebehli jednak po dizajnovej stránke, no súčasne došlo aj k technickej optimalizácii pre lepší dojazd a nezabudlo sa ani na softvér. Upravená bola predná maska, vďaka čomu sa vizuálne viac ponáša na svojich súrodencov EQE a EQS.

Úpravou prešli nárazníky, predné aj zadné svetlá, nový je volant zvukový systém Burmester, 10,25-palcový centrálny displej s dotykovým ovládaním a najnovšou verziou infotainmentu MBUX. Pribudla podpora pre technológiu Plug & Charge.

Model EQA prešiel aj technickou optimalizáciou. Výsledkom má byť navýšenie dojazdu. Základná verzia EQA 250+ s výkonom 140 kW a krútiacim momentom 385 Nm sa z 0 na 100 km/h rozbehne za 9,1 sekundy. Jej dojazd dosahuje 560 kilometrov a spotreba sa pohybuje na úrovni 14,4 kWh na 100 km.

MG4 Electric

Zdroj: MG Motor

Hravé a praktické MG4 Electric je kompaktné a súčasne priestranné vozidlo pre potreby moderných používateľov. S týmto vozidlom môže do sveta čisto elektrickej mobility vstúpiť skutočne každý. Prvky vitálneho a dynamického dizajnu jasne vypovedajú o životaschopnosti a slobodomyseľnom charaktere tejto značky s takmer 100-ročnou históriou.

Tento elektromobil je čerstvou novinkou výrobcu, ktorá sa na Slovensko dostala len nedávno. Môžete tak na vlastnej koži zažiť toto vozidlo medzi prvými. Ide o jeden z cenovo dostupnejších elektrických automobilov, ktorý k nám prichádza vo svojej najvyššej verzii s cenovkou okolo 35 000 €.

Nová čisto elektrická architektúra MSP (Modular Scalable Platform – modulárna rozšíriteľná platforma) prináša množstvo výhod. Je robustnejšia, dôkladne premyslená a konštrukčne po všetkých stránkach lepšia. Radosť za volantom už nie je vyhradená len luxusným modelom. Na palube MG4 Electric ste na ceste k dokonalosti, nech už sa vydáte kamkoľvek.

Nájdeme v ňom 61,7 kWh batériu, ktorá podľa testu WLTP dokáže zabezpečiť na jedno plné nabitie dojazd až 450 km. Ponúka elektrický výkon 150 kW s tým, že poháňaná je zadná náprava. Ďalej má vozidlo 250 Nm krútiaci moment a maximálnu rýchlosť 160 km/h. Predsa len ide viac o menšie mestské vozidlo. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h dokáže za necelých 8 sekúnd. Dokážete ho nabiť maximálnou rýchlosťou 135 kW, čo je približne rýchlosť 450 km dojazdu za hodinu.

Mazda MX-30 e-Skyactiv BEV

Mazda MX-30
Foto: Radovan Hlôška

Mazda MX-30 je jedinečné SUV s nádhernými proporciami a pútavým dizajnom. Čisto elektrický model zvládne vaše každodenné potreby vo veľkom štýle. Vybavený je elektromotorom s výkonom 107 kW a maximálnym krútiacim momentom 265 Nm. Prvé batériové čisto elektrické vozidlo (BEV) Mazda je stvorené pre súčasnú udržateľnú elektrickú mobilitu. Energia je uložená v batérii s kapacitou 35,5 kWh, ktorá zaisťuje vynikajúcu dynamiku, a pritom je ideálna pre každodenné jazdné potreby. Mazda MX-30 sa z nuly na stovku rozbehne za 9,7 sekundy a priemerná spotreba sa pohybuje okolo hodnoty 19 kWh / 100 km. Dojazd je na úrovni približne 200 km.

S rýchlonabíjačkou s výkonom 50 kW trvá nabitie na 80 % iba 26 minút, takže sa hodí na dochádzanie do mesta a všetky každodenné cesty. Mazda pri bezemisnej jazde zvolila holistický trvalo udržateľný prístup: batéria má primeranú kapacitu 35,5 kWh, čo znamená, že tento model má výrazne nižšie aj emisie počas procesu výroby batérie, predstavujúce najväčší príspevok celkovej uhlíkovej stopy elektromobilu.

Jedinečný zážitok z jazdy v Mazde MX-30 dopĺňa súbor pokročilých bezpečnostných prvkov i-Activsense. Zaistí, aby ste jazdili s väčšou istotou a mohli sa sústrediť na to skutočne podstatné – na radosť z jazdy. Konkrétne ide o inteligentný systém podpory brzdenia (SBS), ktorý prináša funkciu prevencie nehôd na križovatkách. Ďalšia nová technológia pomáha predchádzať vychýleniu z jazdného pruhu a okrem označenia jazdného pruhu monitoruje aj krajnicu cesty.

Volkswagen ID.3

Test Volkswagen ID.3 Pro S

Druhá generácia ID.3 založená na modulárnej platforme elektrického pohonu (MEB) sa stala v mnohých ohľadoch vyspelejšou vďaka novému ID. softvéru. Na trh prichádza dva a pol roka po uvedení prvej generácie. Modernizovaný model obľúbeného elektromobilu má ostrejšie hrany v exteriéri, vylepšené technologické rozhranie a softvér. Okrem toho sú v interiéri použité nové materiály, ktoré by mali lepšie odzrkadľovať zelenú víziu spoločnosti.

S novým nárazníkom prichádzajú aj optimalizované otvory na prívod vzduchu a kapota je v porovnaní s predošlou generáciou dlhšia. Zadné svetlá sú na novom ID delené a svietia aj vo dverách batožinového priestoru. Čo sa týka aerodynamiky, predný nárazník v rohoch obsahuje zvislé otvory, ktoré okrem vylepšenia samotnej aerodynamiky vozidla plnia funkciu vzduchových zásteriek pre kolesá. Vynovený dizajn pôsobí celkovo agresívnejším dojmom a vďaka novým prvkom bude každému na prvý pohľad jasné, že ide o novú generáciu ID.3.

Nová generácia ID.3 disponuje sériovou funkciou Plug & Charge, vylepšené bolo plánovanie jazdy pri dlhších trasách, ktoré dynamicky započítava prestávky potrebné na nabíjanie a dokáže ignorovať obsadené nabíjacie stanice.

Volkswagen ID.3 je vybavený najnovšou generáciou softvéru. Ten okrem efektívnejšieho fungovania vie prijímať aktualizácie OTA. Displeje budú rovnako, ako v prípade prvej generácii dva. Ten pred vodičom bude s uhlopriečkou 5,3″ a bude ho možné ovládať multifunkčným volantom.

Hlavný dotykový displej sa nachádza v strede palubnej dosky, veľkosť uhlopriečky má 12″ a je určený pre navigáciu, telefón, médiá, asistenčné systémy a tiež nastavenie vozidla.

Základná verzia Volkswagen ID.3 Pro Performance sa pýši výkonom 150 kW a krútiacim momentom 310 Nm. Z nuly na stovku sa rozbehne za 7,4 sekundy. Udávaný je kombinovaný dojazd 429 kilometrov a spotreba 15,2 kWh na 100 kilometrov.

Náš tip
Test Volkswagen ID.3 Pro S: Dôkaz, že elektromobil nepatrí len do mesta

Opel Mokka Electric

Opel Mokka-e

Opel Mokka-e sa zmenil na Opel Mokka Electric. Zmena mena ale nie je jedinou novinkou, ktorá sa udiala v prípade známeho elektromobilu. Opel začal premenovaný model ponúkať v mierne vylepšenej verzii. Celé sa to nesie v znamení troch výrazných zmien: nové meno, nový elektromotor a nová batéria. K tomu sa niekde v pozadí ešte pridávajú vylepšenia v oblasti spotreby.

Výsledkom je teda nový model Opel Mokka Electric, ktorý sa od pôvodného Opel Mokka-e líši elektromotorom s výkonom 115 kW, batériou s kapacitou 54 kWh, a čo je hlavné, dojazdom až 406 km podľa WLTP. To znamená, že vynovená verzia by na tom mala byť papierovo lepšie o 68 kilometrov alebo približne 20%, ako to uvádza Opel. Spotreba mala poklesnúť zo 17,4 kWh na 15,2 kWh na 100 km. Mokka Electric sa z 0 na 100 km/h rozbehne za 9 sekúnd.

Nezmenila sa maximálna rýchlosť 150 km/h ani nabíjací výkon 100 kW na DC nabíjacích staniciach a 11 kW na AC nabíjacích staniciach cez palubnú nabíjačku. Nabitie na 80% kapacity na DC nabíjačkách má byť otázkou 30 minút. Navonok ide prakticky o totožný model, ktorý je jednoducho na nerozoznanie od svojho predchodcu.

Náš tip
Elektromobilom Opel Mokka-e do Chorvátska. Ako obstál? | Test

Opel Astra Electric

Foto: Michal Chabada

Nová Astra Electric prináša čistú radosť z lokálne bezemisnej jazdy. Elektromotor dosahuje výkon 115 kW/156 k a maximálny krútiaci moment 270 Nm. A kým mnohé iné elektrické vozidlá majú rýchlosť obmedzenú na 150 km/h alebo 160 km/h, nová Astra Electric dosahuje najvyššiu rýchlosť až 170 km/h. Podľa potreby a želania si vodiči modelu Astra Electric budú môcť vybrať z troch režimov jazdy – Eco, Normal a Sport.

Novinka Astra Electric je vybavená lítiovo-iónovým akumulátorom s kapacitou 54 kWh, čo sa má pretaviť do 416 kilometrového dojazdu, podľa WLTP. Automobilka vyzdvihuje aj veľký dôraz na efektivitu. Uvádza, že nová Astra Electric spotrebuje len 12,7 kWh elektrickej energie na 100 kilometrov.

Astra Electric sa nabije na 80 percent kapacity približne za 30 minút na rýchlonabíjacej stanici s jednosmerným elektrickým prúdom 100 kW. Okrem toho je plne elektrická Astra vybavená štandardnou trojfázovou palubnou nabíjačkou 11 kW pre domácu nástennú nabíjačku.

Akumulátor je prakticky uložený v spodnej časti karosérie, takže priestor v interiéri pre cestujúcich a batožinu tým neutrpel žiadnu ujmu. Dokonca aj so zadnými sedadlami vo vzpriamenej polohe má Astra Sports Tourer Electric 516 litrov batožinového priestoru, pričom po sklopení sedadiel sa táto kapacita zvýši až na 1 553 litrov.

Interiér sa pýši ergonomickými sedadlami Active Sport, voliteľne v ponuke s čalúnením Alcantara, plne digitálnym Pure Panel s dvoma veľkými 10-palcovými širokouhlými displejmi a celkovo moderným nádychom.

Digitálne rozhranie zobrazuje všetky dôležité funkcie, ako je dojazd či stav nabitia akumulátora, pričom dôležité nastavenia, ako napríklad klimatizáciu, je stále možné prispôsobiť jednoduchým stlačením tlačidla. A vďaka veľkému projekčnému displeju E-HUD a funkcii rozpoznávania prirodzeného hlasu sa môže vodič sústrediť na cestu pred sebou a aktuálnu dopravnú situáciu.

Nechýbajú početné asistenčné systémy – od upozornenia na hroziacu čelnú zrážku s funkciou automatického núdzového brzdenia cez asistenta aktívneho udržiavania vozidla v jazdnom pruhu, systém sledovania únavy vodiča a systém upozornenia na premávku za vozidlom až po poloautomatizovaný systém zmeny jazdného pruhu.

 

MINI Cooper SE (BEV)

Plne elektrický model MINI Cooper spája moderný a ekologický pohon s potešením z jazdy typickým pre značku. Plne elektrická štvrtá generácia modelu Mini Cooper E, ktorej predstavenie prebehlo v septembri roka 2023 na autosalóne v Mníchove, bola očakávanou novinkou na trhu s malými štýlovými vozidlami. Nový elektromobil Mini Cooper bude k dispozícii v dvoch verziách. Vyššia verzia Mini Cooper SE disponuje elektromotorom s výkonom 160 kW a batériou s kapacitou 54,2 kWh, ktorá mu predlžuje dojazd až na 402 km.

Priame reakcie vozidla vďaka športového volantu prinášajú do kokpitu maximum emócií. Väčší rozchod a dlhší rázvor optimalizujú dynamiku v náročných jazdných situáciách. Pre značku typický pocit z motokáry umocnil bezprostredný nárast výkonu elektromotora. Siluetu vozidla formujú typické proporcie MINI. Kompaktné rozmery uľahčujú ovládanie, aj hľadanie parkovacieho miesta.

Osemuholníková predná maska a okrúhle svetlomety tvoria charakteristickú tvár MINI. Charakteristický vzhľad modelu MINI Cooper E zvýrazňujú LED svetlomety s jedinečným svetelným podpisom. Pre veľkosti diskov kolies od 16 do 18 palcov sú k dispozícii rôzne aerodynamicky optimalizované vyhotovenia.

Adaptívny systém na udržiavanie rýchlosti automaticky kontroluje vzdialenosť od vpredu idúceho vozidla a nepretržite monitoruje cestu. Týmto spôsobom dokáže v hustej premávke včas identifikovať potenciálne nebezpečné situácie. Parkovací asistent automaticky rozpozná parkovacie miesta a po stlačení tlačidla spustí proces automatického parkovania.

BMW iX1 eDrive20

xDrive30
BMW iX1 xDrive30 | Zdroj: Filip Spevár

Trh elektrických vozidiel zaznamenal v posledných rokoch prudký nárast, pričom takmer každý veľký výrobca automobilov výrazne tlačí na elektrifikáciu. Spomedzi týchto automobilových gigantov je BMW niekde na čele inovácií a technológií. Ich nové BMW iX1, je dôkazom ich odhodlania napredovať na trhu elektromobilov.

Ide o väčší elektromobil s parametrami SUV, ktorý od verzie so spaľovacím motorom odlišuje najmä krásne slabomodré lemovanie na prednej maske a zadnom nárazníku. Najväčšia zmena je však v jeho štruktúre. Prechod k elektrickému pohonu len pridal na atraktivite tohto vozidla. Už na prvý pohľad pôsobí vozidlo mohutným, no zato elegantným dojmom, so zavedenými športovými prvkami.

Aj keď je celkovo vozidlo veľké, nijak to počas jazdy nepocítite. Pri zatáčaní či parkovaní sa automobil správa naozaj tak, ako by ste to potrebovali. Za zmienku rozhodne stojí ešte aj nižší koeficient odporu vzduchu s hodnotou cx=0,26.

Pozrime sa na to, čo nás všetkých zaujíma väčšinou zo všetkého najviac, a to sú jeho špecifikácie. Základom je akumulátor s využiteľnou kapacitou 64,7 kWh. Ten zabezpečí dojazd až 440 km podľa WLTP. Pomocou 130 kW rýchleho nabíjania ho dokážete nabiť z 0 na 80 % za 29 minút. Už 10 minút na nabíjačke zabezpečí 130 km dojazdu. Nabíjať však môžete aj s výkonom 11 kW, ak sa rozhodnete využiť pomalšie AC nabíjanie. Za príplatok si však viete zaobstarať aj 22 kW palubnú nabíjačku.

K dispozícii je ako model s dvoma elektromotormi, ktoré ponúkajú oba výkon 140 kW (190 koní). Spolu tak prinášajú vozidlu výkon 230 kW (313 koní), čo je síce na oko menej, no je to úplne postačujúce. Keďže ide o elektromobil, zrýchlenie vozidla je okamžité a každý čo sa s vami odvezie bude 100 % uchvátený. Podľa papiera dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za krásnych 5,6 sekundy.

Náš tip
Test BMW iX1 xDrive30: Navonok nudný no vnútri zaujímavý elektromobil

Fiat 500e

Fiat 500e test zse

Nová 500 je skutočným míľnikom v procese elektrifikácie značky FIAT: najviac ikonický a najobľúbenejší model značky je úplne nový, plne elektrický a výhradne elektrický. Model 500 je na celom svete stelesnením talianskeho automobilu: je krásny, disponuje klasickým dizajnom a predstavuje vysoko inšpiratívne umelecké dielo. Jedným slovom, je skutočnou ikonou.

Malý nový elektromobil značky Fiat prelomil „konvenčné“ bariéry elektrických vozidiel: dojazd (až 320 km v cykle WLTP, v mestskom cykle dokonca 460 km), dobu nabíjania (rýchlonabíjanie s výkonom 85 kW v štandarde) a zložitosť použitia („Tech it Easy“). Osadená je tu batéria s kapacitou 23,8 kWh a priemerná spotreba dosahuje 13 kWh na 100 kilometrov.

Nová 500 je prvým mestským vozidlom s autonómnym riadením 2 úrovne a ponúka tri rôzne karosárske verzie: hatchback, kabriolet a 3+1. Vďaka novej piatej generácii infotainmentu Uconnect je nová 500 vždy pripojená. „Ahoj FIAT“ je pokročilý systém rozpoznávania hlasu, vďaka ktorému môžete s vozidlom hovoriť po obyčajnom vyslovení „Hej FIAT“.

Fiat 500e v základnej verzii je vybavený elektromotorom s výkonom 70 kW a maximálnym krútiacim momentom 220 Nm. Z nuly na stovku sa rozbehne za 9,5 sekundy.

Audi Q4 e-tron

Audi e-tron Q4
Foto : Redakcia

Atraktívny model Audi Q4 e-tron postavený na platforme MEB láka nielen na svoj dizajn a športového ducha, ale aj na jazdné vlastnosti a technologické možnosti. V Audi sa zamerali na efektivitu, vďaka čomu elektrická novinka dosahuje podľa normy WLTP dojazd až 520 kilometrov.

Audi Q4 e-tron je dostupný v dvoch prevedeniach, troch rôznych výkonnostných verziách a s dvomi kapacitami batérie. Zákazníci tak majú dostatok priestoru na výber tej ideálne verzie práve pre svoje potreby. Kombinovaný výkon oboch motorov v najvyššej ponúkanej verzii dosahuje 220 kW a krútiaci moment 460 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne už za 6,2 sekundy a maximálna rýchlosť je obmedzená na 180 km/h.

Verzia s väčšou batériou o kapacite 82 kW sa pýši výkon nabíjania na úrovni 125 kW. V základe dostanete trojfázovú palubnú nabíjačku s výkonom 11 kW. Za ideálnych podmienok by ste vďaka výkonu 125 kW mali nabiť 130 kilometrov dojazdu za asi 10 minút.

Audi ponúka Q4 e-tron v dvoch karosárskych prevedeniach SUV a Sportback, pričom prevedenie Sportback prezentuje športovejší štýl. Obe verzie majú prednú časť vozidla z hľadiska dizajnu totožnú. Hlavným rozdielom je línia strechy, ktorá sa pri Sportbacku zvažuje výraznejšie smerom nadol. Hlavným rozlišovacím znakom je tiež umiestnenie zadného spojlera. Na SUV je umiestnený nad zadným oknom, zatiaľ čo na verzii Sportback ho výrobca umiestnil pod okno.

Výraznými zmenami, ktoré nové modely prinášajú sú, že exteriér S line sa stal štandardnou súčasťou modelov Q4 50 e-tron a Q4 Sportback 50 e-tron. Dostupné Matrix svetlomety s digitálnym denným svietením zahŕňajú prispôsobiteľné svetelné podpisy, ako aj animáciu predných aj zadných svetiel. Väčší 11,6″ stredový dotykový displej MMI je teraz štandardom a poskytuje používateľské prostredie, ktoré je vizuálne aj prevádzkovo pohodlnejšie. Dostupný Head-up displej s rozšírenou realitou ponúka okrem iného aj ľahko zrozumiteľné projekcie smerových signálov navigačného systému.

Volvo EX30

Volvo EX30
Volvo EX30 exteriér | Zdroj: Volvo

Elektrické Volvo EX30 je najmenším SUV automobilky. Prichádza s atraktívnym dizajnom, zaujímavými parametrami, vysokým výkonom a ďalšími zaujímavými vlastnosťami.  Dostupné je v troch variantoch: Mestský variant – kratšie vzdialenosti, menšia batéria a jeden elektromotor, batéria 51 kWh, Variant s vyšším dojazdom – väčšia batéria a jeden elektromotor (480 km na jedno nabitie), batéria 69 kWh a Vysokovýkonný variant – Lepší dojazd a dva elektromotory (315 kW a pohon všetkých náprav), batéria 69 kWh.

Posledný spomínaný variant je taktiež to najrýchlejšie, čo Volvo doteraz ponúklo. Jeho výkon 428 koní zabezpečí veľmi zaujímavé zrýchlenie z 0 na 100 km/h, a to za krásnych 3,6 sekundy. Čo sa týka nabíjania, verziu s dvomi motormi viete nabíjať najvyššou rýchlosťou 153 kW, zatiaľ čo jednomotorovú verziu s výkonom 134 kW. V praxi to znamená nabitie z 10 na 80 % za približne 25 minút. Intenzitu či čas nabíjania si viete nastaviť aj prostredníctvom stredového displeja.

Už dlhé roky patrí Volvo k automobilkám s najbezpečnejšími autami na svete. Inak tomu nebude ani pri modeli EX30. Napríklad sa aj tu dočkáme netypickej ochrany pri otváraní dverí. Ide o bezpečnostnú funkciu, ktorá zabezpečí, že pri ich otváraní nezraníme okoloidúcich či cyklistov. Obsahuje najmodernejšiu technológiu zadržiavania, ako aj špičkový konštrukčný dizajn, ktorý spĺňa interné bezpečnostné požiadavky.

Ako prvý sa tento model EX30 dočkal novej generácie parkovacieho asistenta Park Pilot Assist. Ten si dokáže poradiť so všetkými typmi parkovacích miest, ako napríklad aj paralelné, kolmé či diagonálne a zakrivené. Nechýba ani možnosť digitálneho kľúča či aplikácie, v ktorej si dokážete prispôsobiť všetky relevantné služby spojené s automobilom. V interiéri nájdeme prehľadný tablet, no poteší aj ambientné osvetlenie, a to najmä v noci.

Náš tip
Volvo EX30 naživo: Atraktívne malé SUV s extra dávkou výkonu

Hyundai KONA Electric

Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric

Známy model Hyundai KONA Electric prichádza v druhej generácií. Po prvom zoznámení z decembra 2022 sme sa teraz dočkali už oficiálneho predstavenia so všetkými podrobnosťami. Plne elektrická verzia s príznačným označením Electric je súčasťou tradičnej rodiny KONA.

Druhá generácia prichádza s robustným, dynamickým dizajnom a nadštandardnými rozmermi, pričom si zachováva svoj ikonický a dobre známy charakter. Zároveň prináša nové technológie a funkcie na zvýšenie pohodlia, ktoré poskytujú bezpečný, prepojený a pohodlný zážitok.

Medzi vylepšeniami sa nachádzajú napríklad duálne 12,3-palcové panoramatické obrazovky, digitálny kľúč Digital Key 2 Touch, kompletné aktualizácie softvéru Over-the-Air (OTA) a online navigácia Connected Car Navigation Cockpit (ccNC). V ponuke sa nachádza aj podpora Vehicle-to-Load (V2L), Head-up Display (premietanie informácií na čelné sklo) , jazdný režim i- PEDAL, inteligentný systém rekuperácie, systém electronic-Active Sound Design (e-ASD) a balík prvkov Eco Package.

Nový systém i-PEDAL predstavuje jazdný režim, ktorý umožňuje vodičom zrýchľovať, spomaľovať a zastavovať iba pomocou akceleračného pedálu. Inteligentný rekuperačný systém automaticky upravuje mieru rekuperačného brzdenia na základe informácií z plynulosti premávky pred vozidlom.

V porovnaní s predchádzajúcou generáciou KONA má nový model jedinečné proporcie s väčšími rozmermi. Vychádzajúc z verzie EV je jeho aktuálna dĺžka 4 355 mm, čo je o 175 mm viac ako mala predchádzajúca generácia z roku 2017, rázvor s hodnotou 2 660 mm je o 60 mm dlhší. Jeho šírka narástla o 25 mm na 1 825 mm a výška pridala 20 mm na 1 575 mm. Objem batožinového priestoru dosahuje 466 litrov.

Nová generácia Hyundai KONA Electric je dostupná v dvoch verziách: Štandardný dojazd s výkonom 114,6 kW a batériou s kapacitou 48,4 kWh a Dlhý dojazd s výkonom 160 kW a batériou s kapacitou 65,4 kWh.

Obidve verzie majú zhodný maximálny krútiaci moment 255 Nm. Dojazd je uvádzaný pre verziu s väčšou kapacitou 65,4 kWh a dosahuje 490 km, podľa WLTP. Doba nabíjania z 10 % na 80 % má trvať 41 minút na rýchlonabíjačke.

Náš tip
Test Hyundai Kona Electric: Moderný elektromobil aj pre konzervatívca

Peugeot e-208

PEUGEOT e-208
PEUGEOT e-208 | Zdroj: media.stellantis.com

Nový 100 % elektrický PEUGEOT e-208 si požičiava elektrickú technológiu z modelu e-308, čo znamená, že zákazníci sa môžu tešiť na vylepšený celkový dojazd a výkon motora. Motor, ktorý sa nachádza aj v modeli PEUGEOT e-308, poháňa aj novinku e-208. Maximálny výkon narástol o 15 %, teda zo 100 kW a 136 koní na 115 kW a 156 koní. Priemerná spotreba elektrickej energie sa má pohybovať na úrovni veľmi slušných 12 kWh na 100 km.

Krútiaci moment 260 Nm je dostupný už od rýchlosti 0 km/h pre okamžité reakcie. Tešiť sa tak môžete na tichú jazdu bez vibrácií, radenia, zápachu a emisií CO2. Koncový zákazník sa dočká o 10,5 % lepšieho celkového dojazdu, čo predstavuje približne 38 km navyše a celkový dojazd je 400 kilometrov.

Nový PEUGEOT e-208 má krásny vzhľad (nová predná maska, nové zadné svetlá, nové farby, nové látky, nový dizajn diskov), najmodernejšie vybavenie a kabínu PEUGEOT i-cockpit s kompaktným volantom. Veľký centrálny 10-palcový dotykový displej tvorí súčasť štandardnej výbavy všetkých nových modelov 208, zatiaľ čo predtým prvé dva stupne výbavy využívali iba 7-palcový displej. Pneumatiky triedy A+ potom minimalizujú straty energie trením a prevodový pomer zvyšuje dojazd ako na cestách, tak aj na diaľniciach. Ak sa teplota pochybuje pri hranici 0 stupňov Celzia, tak dojazd v mestskej premávke sa môže zvýšiť až o úctyhodných 40 km.

Pokiaľ ide o nabíjanie, tak pre nový PEUGEOT e-208 sú dostupné dva typy palubných nabíjačiek, a to štandardná dvojfázová nabíjačka s výkonom 7,4 kW. Zákazník sa však môže rozhodnúť aj pre pridanie trojfázovej nabíjačky s výkonom 11 kW. Odhadované doby nabíjania z 20 % na 80 % predstavujú v prípade 100 kW rýchlo nabíjačky menej ako 25 minút, zo 7,4 kW Wallboxu sú to 4 hodiny 40 minút a zo zosilnenej 3,2 kW zásuvky trvá nabíjanie 11 hodín 10 minút. Na záver spomenieme dostupnosť trojice jazdných režimov, a to ECO, NORMAL a SPORT.

Dacia Spring

Dacia Spring TEST
Test Dacia Spring Electric | Foto : Radovan Hlôška

Historicky prvý elektromobil od Dacie je už dlhšiu dobu najlacnejším elektrickým automobilom na našom trhu. Od uvedenia modelu Dacia Spring na trh v roku 2021 postupne prešla viacerými modernizáciami, krátko po uvedení sa zmenila predná maska z dôvodu rebrandingu značky Dacia a v roku 2023 obdržala výkonnejší elektromotor. Ďalších noviniek sa dočkala s príchodom roka 2024.

Dacia Spring si chce aj naďalej uchovať status najdostupnejšieho elektromobilu na trhu. Zmeny sa týkajú hlavne prispôsobenia vzhľadu vozidla novému dizajnovému jazyku značky, ktorý má pôsobiť robustnejšie. Samotná automobilka tvrdí, že jediný vonkajší panel, ktorý je zhodný s predchádzajúcou verziou, je strecha. Prepracovaný bol interiér aj exteriér.

Čoho sa zmeny nedotkli, je pohonné ústrojenstvo. Aj naďalej budú k dispozícii dve verzie elektromotorov, základný (primárne určený do mesta) s výkonom 33 kW a výkonnejší 48 kW (65 koní). Druhý menovaný sľubuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za menej ako 14 sekúnd, v prípade slabšieho sa pohybujeme v číslach tesne pod 20 sekundami.

Rovnaká teda zostáva aj NMC batéria s využiteľnou kapacitou 26,8 kWh, ktorá má obom výkonovým verziám zabezpečiť dojazd viac ako 220 kilometrov. Výrobca argumentuje výhody malého akumulátora hlavne jeho nízkou hmotnosťou, čo sa následne prejaví aj na celkovej ekonomike prevádzky vozidla.

V rámci novej homologizácie vozidlo obdržalo aj povinné asistenčné systémy, ktorých aplikácia si vyžiadala medzigeneračný nárast hmotnosti o 6 kg. Aj pri najvyššom výbavovom stupni sa však pohotovostná hmotnosť Dacie pohybuje stále pod jednou tonou (984 kg), vďaka čomu automobilka avizuje spotrebu len 14,6 kWh / 100 km.

Nová Dacia Spring bude štandardne vybavená 7 kW AC nabíjačkou, ktorá umožňuje nabiť batériu z 20 % na 100 % za menej ako 11 hodín z domácej zásuvky alebo za 4 hodiny prostredníctvom wallboxu s výkonom 7 kW. Zákazník si môže priplatiť za možnosť DC nabíjania s výkonom až 30 kW, tu výrobca sľubuje nabitie z 20 % na 80 % za 45 minút. Úplnou novinkou v rámci Dacie je technológia V2L (Vehicle to load), takže auto bude možné použiť aj ako zdroj energie na napájanie elektrických spotrebičov

Náš tip
Dacia Spring Electric: 1100 kilometrov okolo Slovenska

Renault Megane E-Tech

Renault Megane e-Tech 2022
Renault Megane e-Tech 2022 | Zdroj: Tomáš Kanálik

Renault Megane E-Tech je k dispozícii v dvoch verziách, ktoré sa v prvom rade líšia kapacitou akumulátora. Tá je buď 40 kWh alebo 60 kWh využiteľných. Poteší 22 kW palubná nabíjačka v základe, model s väčšou batériou ponúka 130 kW DC nabíjanie, v prípade modelu s menšou batériou je to 85 kW.

Jednou z výhod tohto elektromobilu je okrem atraktívneho dizajnu aj infotainment s operačným systémom Android, takže je možné plnohodnotne používať napríklad Google Mapy ako hlavnú navigáciu. Tie sú napojené na počítač vozidla, takže dokážu plánovať trasy, odhadovať percento nabíjania v cieli a podobne. Renault Megane E-Tech ďalej ponúka výkon 160 kW vo verzii s väčšou batériou, verzia s menšou batériou sa musí uspokojiť s výkonom 96 kW. Poteší aj veľmi príjemná spotreba.

Automobilka na to išla múdro. Nenaháňa sa za najväčšími batériami, hlavné slovo tu má efektivita. To ale neznamená, že iné vlastnosti išli bokom. Ide o elektromobil, ktorý je rozhodne vhodný aj pre rodiny s deťmi. Vyznačuje sa ikonickým dizajnom, modernou výbavou, útulným interiérom a skvelými funkciami pre asistované riadenie.

Náš tip
Chorvátsko s Renault Megane E-Tech. Žiadna odťahovka či slabý dojazd sa nekoná

Cupra Born

test Cupra Born eBoost
Cupra Born eBoost

Cupra Born je prvé elektrické auto od značky Cupra, ktoré je pomenované po barcelonskej štvrti El Born. Je častokrát porovnávaná a v podstate je takmer identická s VW ID 3. Rovnako, ako ID 3, je to päťdverový, päťmiestny elektrický hatchback a je k dispozícii s dvoma rôznymi veľkosťami batérií, ktoré sľubujú pôsobivé dojazdy na čisto elektrický pohon. Cupra ale ponúka všetky dobré technológie z ID 3, len so športovým nádychom.

Má skoro úplne rovnaké rozmery ako jeho súrodenec VW. Born má však iný dizajn prednej časti a zmenený vzhľad vo vnútri s vylepšenými materiálmi a technológiami. Nie je to len vzhľad ktorý bol vylepšený. Bolo vylepšené aj riadenie, taktiež má nižšiu svetlú výšku a v závislosti od špecifikácie aj vyšší výkon ako VW ID.3.

Na Slovensku máme dva batériové varianty a to s výkonom 150 kW s kapacitou 58 kWh (dojazd 420 km WLTP, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,3 s) a 77 kWh (dojazd 540 km WLTP, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,0 s). Trochu neskôr ale prišla do ponuky aj verzia E-boost Performance, ktorú je možné kombinovať len so 77 kWh batériou a s výkonom až 170 kW. Born podporuje nabíjanie pre striedavý prúd do 11 kW, jednosmerný prúd max 120 kW (135 kW pre 82 kWh batériu).

Organizátor

4. marca 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+